De kleine heks – Sebastien Perez

0
104

Omslag De kleine heks

Elke winter vertrekt de kleine Liesbeth samen met haar kat Socrates naar haar grootmoeder om daar Kerst te vieren. Haar ouders zijn namelijk de eigenaars van een heel grote winkel in de stad en hebben daarom geen tijd voor haar. Maar voor Liesbeth is dat geen probleem. Haar grootmoeder is namelijk de enige die haar écht begrijpt, die zich niet ergert aan het feit dat Liesbeth vaak al weet wat mensen gaan zeggen voordat ze het zelf ook maar gezegd hebben. Maar als Liesbeth samen met haar beste vriend Edward een mysterieus boek op zolder vindt, blijkt haar jaarlijkse uitstapje dit jaar wel een heel bijzondere draai te krijgen. Haar grootmoeder blijkt namelijk een geheim te hebben…

Benjamin Lacombe en Sébastien Perez staan bekend om hun prachtige verhalen en rijk geïllustreerde boeken voor jong en oud. Eerder werden al Ondine, Madame Butterfly en De tuin van de feeën erg positief beoordeeld op FantasyWereld, en wat mij betreft is De kleine heks ook zeker zo’n pareltje in de boekenkast. Waar de drie eerdergenoemde boeken echter iets meer op oudere kinderen gericht waren, en misschien zelfs wel puur op volwassenen, is De kleine heks toch meer een boek voor kinderen (waar je als volwassene stiekem nog steeds ontzettend van kunt genieten).

Als het gaat om een boek van Lacombe en Perez kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat het weer een prachtexemplaar is dat je het liefst aan je muur zou willen hangen.

Het verhaal van De kleine heks is vrij kort en niet heel uitgebreid. De kleine Liesbeth heeft een gave die alleen maar wordt geaccepteerd door haar grootmoeder, die er best wel eens meer vanaf zou kunnen weten. Maar wat ze precies weet, dat zal Liesbeth toch echt zelf moeten uitvinden. Daarnaast is er ook nog de verhaallijn van Liesbeths beste vriend, Edward. Edward stottert, dus eigenlijk vindt hij het helemaal niet erg dat Liesbeth zijn zinnen afmaakt. Stiekem is hij zelfs een beetje verliefd op haar. Maar op de dag dat Liesbeth en Edward samen het mysterieuze boek vinden, raakt Edward vermist. Wat is er met hem gebeurd?

De kleine heks is typisch zo’n boek dat je meerdere keren wilt lezen. Voor het schrijven van deze recensie alleen al heb ik het boek meerdere keren gelezen, om mijn gevoelens erover onder woorden te kunnen brengen. De illustraties maken zoveel indruk en ondanks het feit dat het verhaal vrij karig is, is het boek zo mooi en sfeervol, dat je niets liever wilt dan hem meteen nog eens doorbladeren. Lacombe en Perez vertellen niet meer dan strikt nodig is, waardoor je soms wel een beetje het gevoel hebt iets te missen. Hoe voelen de personages zich? Waarom doen ze wat ze doen? En wat heeft ze gevormd tot wie ze zijn? Aan de andere kant zeggen de illustraties meer dan duizend woorden, en is een uitgebreider verhaal misschien ook wel helemaal niet nodig. Toch had ik het absoluut niet erg gevonden als er nog net iets meer werd verteld over hoe het afloopt met de kleine Liesbeth. Het verhaal eindigt nu vrij abrupt, al is dat wel een einde met een illustratie die je kippenvel bezorgt.

Katje

Afbeelding van Benjamin Lacombe

Prachtige illustraties
Als het gaat om een boek van Lacombe en Perez kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat het weer een prachtexemplaar is dat je het liefst aan je muur zou willen hangen. Net zoals de eerdere boeken van Lacombe en Perez, staat ook dit boek weer vol met prachtige illustraties. De sfeervolle, gedetailleerde tekening op de cover trok meteen mijn aandacht en het is vrijwel onmogelijk om niet verliefd te worden op het kleine, ondeugende katje Socrates, dat bijna op elke pagina opduikt. Zoals gezegd is het verhaal zelf misschien wat kort, maar dat maken de illustraties meer dan goed. Als je je vooral op de tekst concentreert, zou je in principe in tien minuutjes door het boek heen kunnen zijn, maar als je echt de aandacht neemt voor de tekeningen – wat ik iedereen zeker kan aanraden – dan kun je hier uren van genieten.

Niet voor de allerjongsten
De kleine heks is dan misschien wel een prentenboek, toch zou ik hem, net zoals de eerdere boeken van Lacombe en Perez, niet aanraden aan de allerkleinsten. Het taalgebruik is niet altijd even makkelijk, de auteurs deinzen niet terug voor een vloek hier en daar, en de gebeurtenissen zijn ook behoorlijk spannend en soms zelfs een beetje eng. Bovendien wordt er af en toe een knipoogje naar de geschiedenis gegeven dat vooral leuk zal zijn voor de volwassen lezers. Ook valt het hier en daar op dat de illustraties niet mee zijn vertaald, waardoor de woorden bij de tekeningen niet altijd kloppen met de woorden in de tekst. Voor de wat oudere lezer zal dit geen probleem zijn, maar voor jongere lezers kan het wat verwarring opleveren.

Net zoals de eerdere boeken van Benjamin Lacombe en Sébastien Perez, is ook De kleine heks absoluut weer een pareltje. Het verhaal zelf is misschien een beetje karig, maar dat maken de prachtige, sfeervolle illustraties meer dan goed. Voor de allerjongste lezertjes zal het verhaal waarschijnlijk nog een beetje pittig en spannend zijn, maar voor kinderen vanaf een jaar of 7 en volwassenen van alle leeftijden is het een prachtig, sprookjesachtig boek, dat betovert van begin tot eind.

[product_page sku=”9789044822618″]

De kleine heks Boek omslag De kleine heks
Sebastien Perez