De Erfgenaam van Herlewinne – Christophe Rillaer

0
33

Omslag De Erfgenaam van Herlewinne

In een wereld waar de tiran Kindar vele volkeren heeft onderworpen, woont Jente. Zij woont bij Ezzine, een beruchte magica. Hij is gevestigd in de gevaarlijkste wijk van de enorme stad Nez en leidt het meisje daar op tot een prijsvechter. Eens in de zoveel tijd strijdt de mysterieuze Leeuwin van Sorot namelijk in een arena tegenover een geduchte tegenstander. De ene keer is dit bijvoorbeeld een soldaat, maar een andere keer is dit een wilde beer. Niemand weet dat de onschuldig uitziende Jente al die zeges op haar naam heeft staan. Ze lijkt onverslaanbaar, maar dan komt ze voor een tegenstander te staan die ze normaal gesproken makkelijk aan zou kunnen. Er lijkt alleen iets vreemds aan de hand te zijn met haar lichaam…

Niet veel later vindt de heler en ziener Nuru het halfdode lichaam van een jonge vrouw in een hoop lijken. Hij brengt haar naar een tempel en zorgt dat ze buiten levensgevaar is, maar vertrekt al snel weer, want hij heeft zo zijn eigen missie. Zijn taak is om de mythische Nestor op te sporen en verduidelijking te vragen over één van zijn passages in het Boek der Kronieken. Ondertussen wordt Jente langzamerhand weer beter en neemt ze wraak op Ezzine. Dan gebeurt er iets ondenkbaars: ze wordt ingehuurd als de lijfwacht van de prinses tijdens een tocht naar Koes. Wat volgt is een lange en spannende reis waarbij zowel Nuru als Jente voor moeilijke keuzes komen te staan.

Met De erfgenaam van Herlewinne brengen Van Rillaer en Vermaelen een spannend avontuur volgens traditioneel high-fantasy concept: veel personages, een lange queeste en een constante dreiging van gevaar.

Uitgebreide wereld
Het is duidelijk dat Van Rillaer en Vermaelen genoeg na hebben gedacht over de wereld van De Erfgenaam van Herlewinne. Voorin het boek staat een kaart en je wordt als lezer gebombardeerd met namen van plaatsen en personen. Dit geeft blijk van hoe realistisch ze de wereld hebben gemaakt, al is een index geen overbodige luxe. Het gebeurde vaak dat ik niet helemaal snapte waar ze nou naar terugverwezen, maar door gewoon door te lezen kom je er uiteindelijk wel achter. Misschien is zo’n index een idee voor het volgende boek in de serie.

Wat wel jammer is, is dat de tekst op de achterflap het plot van bijna het hele boek verraadt. Het duurde erg lang (wel meer dan driekwart van het hele boek!) voordat er eindelijk iets gebeurde waar ik nog niet van op de hoogte was. Er zijn natuurlijke kleinere plotpunten die altijd een verrassing zijn, maar de grote lijnen van het verhaal waren helaas al verklapt. Dit zorgt ervoor dat je als lezer steeds ongeduldiger wordt tot er eindelijk iets nieuws gebeurt.
Eén personage, verschillende namen
De personages die in De Erfgenaam van Herlewinne voorkomen, lijken in het begin erg boeiend en intrigerend te zijn. Zo was Jente al snel mijn favoriete personage omdat ze zo stoer is. Helaas bleek dat vrijwel haar enige eigenschap te zijn. Naarmate ik verder las in het boek, kwam ik erachter dat alle personages qua persoonlijkheid erg veel op elkaar lijken, met een paar uitzonderingen. Ze zijn allemaal stoer zoals Jente, en laten dus niet over zich heen lopen, intelligent en zijn bereid hun vrienden tot op de dood te verdedigen. Elk personage die je als lezer leuk zou moeten vinden, is gemaakt volgens hetzelfde recept. De slechteriken zijn door en door slecht en alle goedzakken zijn vlakke personages zonder gebreken.

Dat probleem zou gemakkelijk op te lossen zijn door de personages een duidelijker achtergrondverhaal te geven en minstens één gebrek in hun persoonlijkheid. Wat ook niet helpt, is dat er binnen één alinea vaak meerdere keren van perspectief gewisseld wordt, waardoor het soms erg ingewikkeld wordt om te bepalen wie nou precies wat denkt. Het zorgt er ook voor dat de personages niet uitgediept worden. Daarnaast zijn alle mannen over het algemeen stoer, sterk en zien het lichaam van een vrouw als een lustobject, en alle vrouwen handelen daarnaar.

Met De erfgenaam van Herlewinne brengen Van Rillaer en Vermaelen een spannend avontuur volgens traditioneel high-fantasy concept: veel personages, een lange queeste en een constante dreiging van gevaar. De thema’s zijn erg volwassen, maar de personages blijven vlak en stereotype. De stroom van informatie kon soms erg verwarrend worden, maar dat zou verholpen kunnen worden door een index van namen in het boek te plaatsen. Een interessant boek, hoewel er genoeg verbeterpunten zijn.

[product_page sku=”9789491300356″]

De Erfgenaam van Herlewinne Boek omslag De Erfgenaam van Herlewinne
Christophe Rillaer