Kattenstreken – Sébastien Perez & Benjamin Lacombe

0
118

Schrijver Sébastien Perez en illustrator Benjamin Lacombe staan erom bekend prachtige prentenboeken af te leveren die zowel jonge als oudere lezers keer op keer weten te betoveren. Zo ook met hun nieuwste verhaal, Kattenstreken. In dit nieuwste pareltje van Perez en Lacombe zijn vijftien poezelige gedichten opgenomen over een stel katten (en één hond) die allerlei avonturen beleven.

Zo begint de gedichtenbundel onschuldig met de avontuurlijke kater Maxwell die in een iets te hoge boom is geklommen en misschien toch maar weer liever een huiskat wil worden. Maar algauw komen we uit bij naaktkat Hippoliet die de gemene vriend van haar baasje een lesje leert met ontharingscrème, de kleine zwarte kat Socrates die liever wit wil zijn, de magische Kirlee die de regen oproept en de tweeling Paul en Gaëtan die niet alleen qua ras Siamees zijn. Perez en Lacombe geven hun lezers een kijkje in het alledaagse (en soms wat minder alledaagse) leven van één van onze favoriete gezelschapsdieren: de kat.

Een pareltje voor kattenliefhebbers
De kaft van dit prentenboek verklapt het al: Kattenstreken is een must-have voor iedereen die van katten houdt. Uit zijn eerdere werken is al gebleken dat Benjamin Lacombe een meesterillustrator is, en toen ik hoorde dat hij zich aan een boek over katten zou wagen, wist ik dan ook dat ik dit boek móést hebben. Lacombe stelt niet teleur: zijn illustraties bij de vijftien poezenverhalen zijn prachtig. Zijn tekeningen vullen de tekst niet alleen aan; ze zíjn het verhaal. Je wilt Lacombes katjes eigenlijk gewoon van het papier halen en knuffelen, zo ongelooflijk mooi, lief en schattig zijn ze. De emotie in hun kattenoogjes spat van het papier. Als de uitgeverij posters zou laten maken van de prachtige illustraties in dit boek, dan zou ik mijn hele huis ermee volhangen.

Als de uitgeverij posters zou laten maken van de prachtige illustraties in dit boek, dan zou ik mijn hele huis ermee volhangen.

Kattenportretten in tekst en beeld
Maar natuurlijk draait dit verhaal niet alleen om de illustraties, ook Perez’ gedichten spelen een belangrijke rol. Er is in dit verhaal namelijk sprake van een erg bijzondere wisselwerking tussen tekst en illustratie: zonder de illustraties zouden de meeste gedichtjes net niet helemaal tot hun recht komen en zonder de gedichten zouden de tekeningen niet volledig áf zijn. Samen vullen tekst en tekening elkaar perfect aan, met een prachtig compleet verhaal als resultaat.

Kattenstreken is echter niet alleen een lust voor het oog, de verhaaltjes zijn vaak ook erg grappig en soms zelfs een beetje leerzaam. Er gaan immers flink wat mysterieuze verhalen de ronde over onze geheimzinnige huisdieren. Is het nou allemaal bijgeloof of schuilt er toch een kern van waarheid in? En waar komen die verhalen vandaan? Die vragen proberen Lacombe en Perez zo nu en dan te beantwoorden, al blijven hun eigen verhalen soms ook wat mysterieus. Dit is tegelijkertijd eigenlijk ook het enige minpuntje aan het boek: de ietwat mysterieuze verhalen zetten weliswaar aan tot nadenken over de ware boodschap van het verhaal, maar hierdoor voelen de gedichten soms ook niet helemaal af. Samen met het vrij lastige taalgebruik zorgt dat ervoor dat de gedichten bij de prachtige illustraties soms toch niet helemaal geschikt zijn voor de jonge doelgroep.

Al met al is Kattenstreken een prachtige, fantasievolle gedichtenbundel die elke kattenliefhebber in zijn of haar boekenkast zou moeten hebben staan. En niet alleen kattenliefhebbers zullen kunnen genieten van de bijzondere, gedetailleerde en magische illustraties van meesterkunstenaar Benjamin Lacombe. Er zitten een paar gedichten tussen die niet helemaal af voelen en die qua taalgebruik aan de lastige kant zijn, maar afgezien daarvan is Kattenstreken een prachtige, schattige en grappige gedichtenbundel die je eigenlijk in een lijstje aan je muur zou moeten hangen.

Kattenstreken Boek omslag Kattenstreken
Sébastien Perez & Benjamin Lacombe
9789044832402