Silber: Het tweede boek der dromen – Kerstin Gier

0
99

Omslag Silber: Het tweede boek der dromen

Liv Silber woont nu alweer een tijdje in het huis van haar moeders vriend Ernest in Londen, maar haar leven is nog steeds allesbehalve normaal. Zo spookt ze nog steeds regelmatig rond in de mysterieuze gangen in de droomwereld, maar zij is niet de enige. Er lijkt iets op de loer te liggen, iets gevaarlijks en duisters, maar wat is het en wat wil het van Liv? En dat is nog niet eens haar enige probleem, want ook haar vriendje Henry lijkt iets voor haar te verbergen, zowel in de droomwereld als in de echte wereld. En wie bezorgt haar zusje Mia van die vreemde, levensechte dromen? Eén ding is zeker: er is iets helemaal mis in de droomwereld en Liv is vastbesloten erachter te komen wat dat is.

Vervolg
Zoals de titel van dit boek al doet vermoeden, is dit deel het tweede deel in Kerstin Giers nieuwste serie. Het begint waar Silber 1 is geëindigd, maar wees niet bang als de gebeurtenissen alweer een beetje weggezakt zijn, want het is niet moeilijk weer in het verhaal te komen. Met een spannend en vooral ook heel erg grappig eerste hoofdstuk weet Kerstin Gier je meteen weer het verhaal in te trekken. In de hoofdstukken daarna wordt ook nog snel even herhaald wat er ook alweer allemaal was gebeurd in Het eerste boek der dromen. Zo zit de ietwat gestoorde Anabel ondertussen in een psychiatrische inrichting en is haar vriendje Arthur uit de vriendengroep gezet. Dat zou Livs leven toch een stuk rustiger moeten maken, maar niets blijkt minder waar…

De humor en romantiek worden regelmatig doorbroken door een flinke dosis spanning, die ervoor zorgt dat je gewoon wel door móét lezen.

Droomwereld
Het grootste gedeelte van het verhaal speelt zich af in de mysterieuze droomwereld, waar Liv in haar dromen binnenkomt via een groene deur die een hagedis als deurknop heeft. Waar die wereld in deel één nog erg geheimzinnig en vaag blijft, leren we er in dit tweede deel samen met Liv en Henry stukje bij beetje meer over. Nog steeds weet niemand waarom de droomwereld eigenlijk bestaat en hoe alles werkt, maar het wordt wel steeds duidelijker hoe gevaarlijk het kan zijn in de gangen van de droomwereld. Misschien is Livs stiefbroer Grayson nog wel de enige die doorheeft welk gevaar al die onbekende gangen en mysterieuze droomgebeurtenissen met zich meebrengt. Henry en Liv dromen in elk geval gewoon nog even vrolijk verder.

Dat we meer over de droomwereld leren, betekent echter niet dat we ook echt antwoord krijgen op alle vragen en mysteries die Liv al vanaf het eerste deel achtervolgen. Integendeel, zelfs. We worden nauwelijks iets wijzer over de mogelijke demon die iets te maken zou hebben met de droomwereld en de geheimzinnige plannen die enkele personages blijken te hebben. En wie is die irritante Secrecy nou eigenlijk, met haar Tittle-tattle-roddelblog? En hoe komt ze aan haar informatie? Het tweede boek der dromen maakt dus enorm nieuwsgierig naar deel drie, waarin, zoals Kerstin Gier zelf aangeeft aan het eind van dit boek, éíndelijk wat geheimen onthuld gaan worden.

Wie we wel steeds beter leren kennen, zijn de vele personages in de serie. Zo komen we er langzaam maar zeker achter wie Henry nu precies is en wordt Livs nieuwe familie ook steeds groter. Een geweldige nieuwe toevoeging aan het verhaal is de knorrige, oude Moker (monster in oker), de oma van Grayson en Florence. Gier weet haar personages zo levendig en hilarisch te beschrijven dat ze echt voor je ogen tot leven komen. Ze hebben stuk voor stuk hun eigen kenmerken en eigenaardigheden en maken het verhaal ontzettend herkenbaar en geloofwaardig.

Spanning, humor en romantiek
Silber is echte chick-fantasy: chicklit gemengd met fantasy. Een groot deel van het verhaal draait bijvoorbeeld om de relatie tussen Henry en Liv (of speelt Grayson daarin misschien toch ook nog een klein rolletje?). Ook humor speelt een belangrijke rol in het verhaal: Liv is gevat, sarcastisch en maakt de gekste dingen mee, waardoor ik regelmatig hardop heb moeten lachen tijdens het lezen van dit boek. De humor en romantiek worden echter regelmatig doorbroken door een flinke dosis spanning, die ervoor zorgt dat je gewoon wel door móét lezen. Vooral het einde is nagelbijtend spannend, al gebeuren er wel een paar dingen die een beetje uit de lucht komen vallen. Het leek bijna of er een beetje uitleg ontbrak op het eind, maar dat is waarschijnlijk dan ook het enige minpuntje aan het boek (al vind ik de Duitse covers stiekem ook nét wat mooier en sfeervoller dan de Nederlandse).

Al met al is Silber: Het tweede boek der dromen een superleuk vervolg, vol spannende gebeurtenissen, geheimzinnige personages en maffe avonturen. We leren de personages en de droomwereld steeds beter kennen, al zorgt Gier er wel voor dat er nog meer dan genoeg vragen onbeantwoord blijven om smachtend uit te kijken naar het derde deel in de serie! Gelukkig kunnen we ons tot die tijd vermaken met de aanhangsels achter in het boek: Lotties originele recept voor vanillehalvemaantjes en een droomhandboek, waarmee je zelf ook kunt leren een kijkje in je eigen dromen te nemen…

[product_page sku=”9789020679182″]

Silber: Het tweede boek der dromen Boek omslag Silber: Het tweede boek der dromen
Silber