De lessen van Loki – Joanne Harris

0
166

Omslag De lessen van Loki

De meeste mensen zullen Loki kennen als Tom Hiddleston in een groen pak en achterovergekamd zwart haar. Wat zij misschien niet weten is dat deze Loki zijn naam ontleent aan een god uit de Noorse mythologie. Deze god, die we ook wel kennen als De Verrader, was de aangenomen broer van niemand minder dan Odin, de oppergod uit deze zelfde mythologie. De meeste verhalen die je kunt vinden over de Noorse goden zullen gaan over Ragnarók, het einde van de wereld. In zulke boeken wordt dan beschreven hoe Loki de andere goden verraadde en hoe de wereld door zijn schuld verging.

Aan dit verhaal kleeft natuurlijk ook een andere kant: de kant van Loki zelf. In De Lessen van Loki vertelt Loki daarom haarfijn hoe dit alles volgens hem is verlopen. We volgen hem vanaf het moment dat hij de Chaos verliet om de aarde te bewandelen tot het bittere eind. Hij vertelt over zijn grappen en streken, over zijn avonturen met de andere goden en over zijn aandeel in het einde van alles.

Loki als verteller
Als iemand een interessant verhaal zou kunnen vertellen, zou het Loki wel moeten zijn. Dit is alleen al te oordelen aan het stukje hierboven. Als lezer van De Lessen van Loki kom je zeker niet bedrogen uit. Loki is grappig, sarcastisch en sluw. Hij houdt van overdrijven en bedenkt de gekste dingen. De schrijfstijl in het boek is erg vlot, waardoor het boek heel fijn doorleest. De hoofdstukken vormen kleine verhaaltjes op zich die allemaal betrekking hebben tot do algemene verhaallijn. Wat dat betreft past het heel goed bij de verhalentraditie van mythologische verhalen. De verhalen zijn dan ook geïnspireerd door de bestaande verhalen over Loki. Zo wordt er onder andere verteld hoe Loki de goden uit de problemen heeft gered die hij zelf heeft veroorzaakt, hoe hij aan zijn bijzondere kinderen komt en over de tijd dat hij en Thor bekend stonden als een komisch duo.

Joanne Harris heeft een leuk, vlot boek geschreven dat blijft boeien. Het knappe staaltje vertaalwerk van Renée Vink draagt alleen maar bij aan het leesplezier.

Het boek bestaat dus uit kleine verhaaltjes. Hoewel deze verhalen soms een best serieus plot hebben, weet Loki altijd de spanning te breken met zijn leuke grapjes of rare streken. Hoewel het taalgebruik erg eigentijds is, neemt dit niets weg van de geloofwaardigheid. Sterker nog, De Lessen van Loki is een uitstekende manier om kennis te maken met de Noorse mythologie. Dit raad ik iedereen aan: niet alleen zijn de goden erg interessante personages, maar je komt er ook nog veel van tegen in het dagelijks leven. Zelf heb ik bijvoorbeeld een eenogige kat genaamd Odin. Ik ben terughoudend wat betreft de Marvel films en daarmee hoor ik zeker tot de puristen, maar ook als je de films mooi vindt (en misschien wel wegdroomt bij het zien van Chris Hemsworth of Tom Hiddleston), kan het nooit kwaad om te zien waar die films en stripboeken nou precies op gebaseerd zijn.

Joanne Harris
Persoonlijk kende ik Joanne Harris als schrijfster al van Rune Marks (vertaald als Vuurvolk), een Young Adult boek over een meisje dat avonturen beleeft met de Noorse goden. Het behoort nog steeds tot een van mijn favoriete boeken. Met De Lessen van Loki stelt Harris niet teleur. Harris houdt zich veel bezig met Noorse mythologie en zelfs met de Oudnoorse taal, wat zeker terug te zien is in haar werk. Ook zullen veel mensen Chocolat wel kennen, deze film, met Johnny Depp in één van de hoofdrollen, is gebaseerd op haar gelijknamige boek. Ja, de naamsbekendheid heeft Harris al, maar die heeft ze vooral vergaard door haar boeken die niet over de Noorse mythologie gaan. Laat je daar vooral niet door leiden, want de boeken de er wél over gaan zijn het meer dan waard om te lezen!

Wat mij betreft moet iedereen De Lessen van Loki lezen. Het is een uitermate grappig en gevat boek, maar eentje waarvan je ook veel kunt leren. Behalve levenslessen (het is niet zo handig om alles en iedereen op te lichten), kan je er als lezer ook een stukje geschiedenis uit halen. Joanne Harris heeft een leuk, vlot boek geschreven dat blijft boeien. Het knappe staaltje vertaalwerk van Renée Vink draagt alleen maar bij aan het leesplezier. Kortom: hoewel een boek over mythologie nou niet het eerste zal zijn dat een fantasyliefhebber op zal pakken, daag ik jullie hierbij uit om je grenzen eens te verleggen. Je zult er geen spijt van krijgen!

[product_page sku=”9789024563814″]

De lessen van Loki Boek omslag De lessen van Loki
Joanne Harris