Silber: Het derde boek der dromen – Kerstin Gier

0
119

Omslag Silber: Het derde boek der dromen

Het leven van Liv Silber staat nog steeds op zijn kop. Na alles wat zij en haar vrienden in de vorige twee delen van de Silber-trilogie hebben meegemaakt, zou je denken dat Liv ondertussen wel met een gerust hart zou kunnen gaan slapen, maar niets blijkt minder waar. Anabel is ontslagen uit de psychiatrische kliniek en is weer terug in de stad, en ook Arthur laat steeds duidelijker blijken hoe sterk (en gestoord) hij eigenlijk is. En alsof dat nog niet erg genoeg is, spookt er ook nog iets duisters en mysterieus door de gangen van de droomwereld, iets wat het wel eens gemunt zou kunnen hebben op Livs leven… Anabels demon, of is er toch iets anders aan de hand?

Bovendien heeft Liv het eigenlijk al wel druk genoeg met alleen al haar familie. De bruiloft van haar moeder en de vader van Grayson en Florence komt er namelijk aan, en Livs onuitstaanbare soon-to-be-stiefoma Moker (Monster in Oker) doet haar uiterste best om die bruiloft tot in de puntjes te plannen (ook al vindt Livs moeder het eigenlijk wel prima om in de tuin te trouwen). En dan is er natuurlijk nog Henry, Livs superknappe vriendje dat veel meer ervaring heeft dan zij en aan wie ze in al haar wanhoop zomaar een enorme leugen voorschotelt. Zal het haar lukken haar familie- en liefdesproblemen op te lossen, en tegelijkertijd ook nog eens in leven te blijven?

Het is gewoon onmogelijk om dit boek zonder glimlach op je gezicht te lezen; is het niet vanwege de geweldige humor van de personages, dan is het wel vanwege de bizarre dingen die ze meemaken in hun dromen!

Geniaal en hilarisch
Net zoals de vorige twee delen in deze reeks (en net zoals alles wat Kerstin Gier tot nu toe eigenlijk heeft geschreven) is ook Silber: Het derde boek der dromen weer hilarisch. Ik krijg bijna het idee dat zo’n beetje alles wat uit Kerstin Giers pen vloeit het waard zou zijn om gelezen te worden, want haar schrijfstijl alleen al zorgt ervoor dat ik nu alweer uitkijk naar Giers volgende schrijfsel (dat hopelijk niet al te lang op zich zal laten wachten!). Het is gewoon onmogelijk om dit boek zonder glimlach op je gezicht te lezen; is het niet vanwege de geweldige humor van de personages, dan is het wel vanwege de bizarre dingen die ze meemaken in hun dromen!

Langverwachte ontknoping
Aangezien Silber: Het derde boek der dromen meteen ook het laatste deel in de trilogie is, waren mijn verwachtingen voor dit boek best hooggespannen. Zouden we eindelijk antwoord krijgen op onze vragen? Bestaat er nou echt een demon? Waar komen de droomgangen vandaan? En wie is nou eigenlijk Secrecy? Op de meeste van die vragen krijgen we gelukkig een antwoord, al was dat antwoord af en toe toch niet helemaal wat ik had verwacht.

Het einde van de trilogie voelt namelijk aan de ene kant heel logisch en mooi en afgerond, maar als je er wat meer over na gaat denken, blijkt dat er ook nog best veel dingen zijn die juist níét verklaard worden. In de vorige delen werd af en toe gehint naar bepaalde gevoelens tussen personages of bepaalde dingen die stonden te gebeuren, maar die zijn in dit derde deel eigenlijk helemaal verdwenen. Het lijkt alsof Kerstin Gier de eindjes heel snel aan elkaar heeft geknoopt en de boel net iets te makkelijk heeft proberen op te lossen, waardoor je als lezer toch met een wat onbevredigd gevoel blijft zitten. Al kan dit natuurlijk ook deels verklaard worden door het feit dat ik zelf gewoon nog helemaal niet wilde dat het afgelopen was…

Geloofwaardige personages
Niet alleen Kerstin Giers schrijfstijl is hilarisch, ook haar personages zijn geweldig. Zoals gezegd zijn ze vooral erg grappig (en af en toe een tikkeltje gestoord), maar daarnaast zijn de meesten van hen ook gewoon normale mensen met hun eigen problemen. Ze hebben elk hun eigen karaktertrekjes en eigenaardigheden, waardoor het absoluut niet moeilijk is om ze je voor te stellen. Al haalt Liv wat mij betreft in dit derde deel toch wel een paar érg rare fratsen uit…

Ook leuk is dat er weer een paar nieuwe personages aan de Silber-cast zijn toegevoegd. Zo heb je Pascal de Gobineau, de Franse weddingplanner die wat Charles betreft iets te veel een oogje heeft op Lottie, het kindermeisje van Liv en Mia. En ook de oude mevrouw Honeycutt en haar papegaai zijn een erg leuke toevoeging aan het verhaal. Eén ding is in elk geval zeker met al die bonte personages: Silber gaat nooit vervelen!

Al met al is Silber: Het derde boek der dromen een mooie afsluiter van wederom een geweldige trilogie van Kerstin Gier. Het einde is wat mij betreft iets te gehaast en te gemakkelijk opgelost, wat eigenlijk wel een beetje een anticlimax is na zo’n bijzondere en fantasievolle opbouw. Afgezien daarvan zijn de personages echter weer geweldig en is ook Kerstin Giers schrijfstijl zoals gewoonlijk weer hilarisch, wat de Silber-trilogie dus absoluut een aanrader maakt voor iedereen die dol is op boeken vol humor, romantiek en fantasie.

Het enige wat ik alleen nog steeds een beetje jammer vind aan deze serie zijn de Nederlandse covers, die ik persoonlijk toch wel een stuk minder mooi vind dan de oorspronkelijke Duitse covers (of de Engelse!). Maar dat is waarschijnlijk gewoon een kwestie van smaak en maakt ook niet zo heel veel uit, want één ding is in elk geval zeker: de inhoud is geweldig, en we kunnen alleen maar hopen dat Kerstin Gier nog veel meer van zulke bijzondere verhalen gaat schrijven!

[product_page sku=”9789020679199″]

Silber: Het derde boek der dromen Boek omslag Silber: Het derde boek der dromen
Silber