Academicus Vampyrus 6: Offergave – Richelle Mead

0
20

Omslag Academicus Vampyrus 6: Offergave

Rose zit in de gevangenis wegens een verschrikkelijke beschuldiging: zij zou Tatiana, koningin van de Moroi, vermoord hebben. De straf bij veroordeling: de doodstraf. Maar Rose’s vrienden laten haar niet zitten. Met een gewaagde reddingsactie wordt Rose bevrijd en op de vlucht gestuurd met Dimitri en, tot Rose’s grote verrassing, Sydney Sage, de alchemist die Rose in Rusland heeft leren kennen. Om tijd te winnen, stelt Lissa zich verkiesbaar als nieuwe koningin en neemt deel aan de tests die de kandidaten voor het koningschap moeten afleggen. Officieel mag dit niet, omdat Lissa de laatste Dragomir in de lijn is, maar tot het daadwerkelijke moment van verkiezing kan het haar niet verboden worden. Wanneer Rose ontdekt dat er toch een kans is voor Lissa om aan de voorwaarden van het koningschap te voldoen, krijgt een toch al spannende race tegen de klok een nog veel duisterder tintje. Plus, als de moordenaar van koningin Tatiana niet gevonden wordt, is er een kans dat de nieuwe koning of koningin de volgende is…

Spanning en sensatie
Het is duidelijk dat Mead voor Offergave, het laatste deel van de serie, alles uit de kast heeft getrokken. Na een korte inleiding begint het verhaal met een paar hoofdstukken vol spannende actie, en deze afwisseling blijft het hele boek aanwezig, de lezer van hoofdstuk tot hoofdstuk meeslepend. Sommige gebeurtenissen lijken erg uitvergroot en soms wordt er aan een gebeurtenis meer of juist minder aandacht besteed dan je als lezer zou verwachten (je zou toch zeggen dat het ruw verstoren van de begrafenisplechtigheid van de oude koningin voor extra ophef zou zorgen), maar het tempo is prettig en Reads schrijfstijl toegankelijk als altijd.

Terwijl Rose op de vlucht is met Dimitri en Sydney en de onderhuidse spanning tussen Rose en Dimitri nog altijd zindert, heeft Lissa te kampen met een heel ander soort spanning: zij, Adrian en Christian moeten de ware moordenaar van koningin Tatiana zien te achterhalen. Daarnaast heeft Lissa haar handen vol aan de tests voor het koningschap, die niet mals zijn.

We volgen Lissa zoals altijd door Rose’s ogen en grappig is dat de rollen nu eens omgedraaid zijn: waar Rose de actieveling was die altijd het voortouw nam, en Lissa de rustige die veel minder meemaakte dan haar vriendin, is het nu exact andersom. Lissa voert opdrachten uit, doet onderzoek en buigt de regels om achter de identiteit te komen van degene die haar vriendin bedreigt. Het is leuk om de beide meiden in een andere rol dan de andere boeken te zien, en het blijkt dat een actieve, leidende rol Lissa net zo goed past als een rol op de achtergrond.

Het boek zit tjokvol spanning en sensatie, en het tempo ligt aangenaam hoog.

Liefde overwint alles
Offergave zou geen waardige afsluiter van de Academicus Vampyrus reeks zijn, als het uiteindelijk niet zou draaien om de liefde. Of dit nu de liefde is die Rose voor Dimitri voelt, die Rose en Lissa aan elkaar bindt of de liefde tussen de leden van een familie bestaat, het gaat uiteindelijk om de liefde. Op cruciale momenten in het verhaal komt dit overduidelijk naar voren. Ergens is dit storend; tegelijkertijd past deze zoetspappigheid zo goed bij de serie dat het de auteur wel vergeven kan worden. Vaste lezers zijn tenslotte ook een beetje van de personages gaan houden; een dramatisch afscheid is dan wel geschikt.

Het enige dat echt storend is aan het boek, is het einde. Nu hoort een serie een groots en meeslepend einde te krijgen, en dat is zeker gelukt. Maar er moeten wel hele flinke kunstgrepen uitgehaald worden, wil het geheel nog in elkaar passen. Het is gelukt, maar het komt de schoonheid van het verhaal niet ten goede. Jammer, want een serie staat of valt vaak toch met het einde.

Offergave is een waardige afsluiter van de Academicus Vampyrus reeks. Het boek zit tjokvol spanning en sensatie, en het tempo ligt aangenaam hoog. Het enige minpunt is het einde; toch zullen de echte fans van de serie hun liefde daardoor niet laten bekoelen.

[product_page sku=”9789048810437″]

Academicus Vampyrus 6: Offergave Boek omslag Academicus Vampyrus 6: Offergave
Academicus Vampyrus 6