Het Programma 3: De Remedie – Suzanne Young

0
34

Omslag Het Programma 3: De Remedie

De zeventienjarige Quinlan McKee heeft een heel bijzondere baan: ze is namelijk een sluiter. Dat betekent dat zij zich verkleedt als de overleden dochter van rouwende ouders zodat zij kunnen doen alsof ze toch nog afscheid kunnen nemen van hun kind. Quinn is één van de besten in haar vak. Niet alleen heeft ze een uiterlijk dat zich perfect leent voor al die metamorfoses, maar ze heeft ook een talent voor het imiteren van anderen. Met maar weinig voorbereiding kruipt zij moeiteloos in de huid van een ander waardoor de ouders echt vergeten dat ze tegen een sluiter praten in plaats van hun bloedeigen kind.

Haar begeleiders zijn alleen bang dat Quinn steeds slechter het onderscheid kan maken tussen haar eigen herinneringen en die van de rollen die ze heeft gespeeld. Het is de bedoeling dat Quinn genoeg rust tussen de opdrachten krijgt om weer tot zichzelf te komen. Haar vader krijgt alleen een heel belangrijke opdracht die zo snel mogelijk uitgevoerd moet worden en Quinn is de enige die goed genoeg is. Plotseling wordt ze gedwongen door het leven te gaan als Catalina Barnes. Deze zaak is anders dan anderen, want niet alleen is hij ongekend lang, maar moet Quinn zich ook richten op de vriend van Catalina. Hij lijkt zich alleen niet te realiseren dat Catalina echt niet meer terugkomt…

Anders dan verwacht
In de eerste twee delen van deze serie volgden we Sloane en James terwijl ze zich verzetten tegen het Programma. Hoewel het tweede deel hun verhaal mooi afrondde, verwachtte ik toch dat ik weer over ze zou lezen in dit derde deel. Dat bleek ik dus helemaal mis te hebben. Dit keer maken we kennis met Quinn, een meisje dat niet zo goed weet wie ze nou precies is. We zien geen van de personages die we al uit de eerdere delen kennen terug. Het Programma bestaat nog niet en er is ook geen sprake van de zelfmoordepidimie waar we over hebben gelezen. Alles lijkt erop te wijzen dat dit boek zich vóór de andere twee afspeelt, maar daar ga ik verder natuurlijk niet teveel over zeggen.

Spannende sfeer
Toch is De Remedie weer een bloedstollend spannend boek. Quinn is net als Sloane bang dat er iets mis is in haar hoofd en probeert zich hiertegen te verzetten. Young slaagt er nog steeds in om je daarmee de stuipen op het lijf te jagen. Veel actie is er niet in dit boek, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt. Quinn weet soms niet wie ze precies is, maar dat is niet haar enige probleem. Volgens haar leidinggevenden hecht Quinn zich teveel aan de families die ze helpt. Ze neemt vaak souvenirs mee van de levens die ze heeft mogen leiden en ook haar beste herinneringen zijn niet van haar eigen leven. Young is heel sterk in het schrijven van dit soort verhalen. Je snapt precies wat er aan de hand is terwijl de hoofdpersoon vaak helemaal geen idee heeft. Het kost geen moeite om te begrijpen waar Young op aan stuurt, omdat ze een heel duidelijke manier van schrijven heeft en ook heel geordend uitlegt wat er gaande is.

Intrigerende personages
Met Quinn is dus genoeg aan de hand, maar zij is niet de enige sluiter die we in dit boek leren kennen. Haar vrienden zijn dat bijna allemaal ook en een enkeling is al met pensioen. Sluiter zijn is niet iets wat je je hele leven kunt doen omdat er een groot risico aan kleeft dat je je identiteit verliest. De meeste jongeren doen dit werk een paar jaar en zoeken daarna wat anders. Quinns vader is de baas van deze jongeren en laat zijn dochter daarom langer doorwerken dan normaal. Ze is namelijk al sinds haar zevende een sluiter en het ziet er niet naar uit dat ze binnenkort zal stoppen.

Deacon, haar ex-vriend en een ex-sluiter, is haar rots in de branding. Elke keer als Quinn het idee heeft dat ze zichzelf aan het verliezen is, weet ze op de automatische piloot haar weg naar Deacon te vinden. Hij is een buitenstaander, maar weet alles van het vak, dus hij probeert haar zo goed mogelijk te helpen. De chemie tussen deze twee personages is voelbaar, maar Quinn voelt zich als Catalina ook aangetrokken tot Catalina’s vriend. Dit is in ieder geval geen doorsnee driehoeksverhouding!

Van alles wat ik had verwacht na het lezen van De Behandeling, was De Remedie toch ook grote verrassing. Na wat research bleek dat dit boek inderdaad telt als een proloog en geen epiloog, maar dat maakt de zaak niet minder spannend. Young sleept de lezer weer mee in haar verhaal zoals alleen zij dat kan doen. De personages lijken levensecht het boek is weer prachtig geschreven. Het eind van het verhaal is spectaculair en hint naar een vervolg: eentje waar ik in ieder geval niet op kan wachten!

[product_page sku=”9789045209920″]

Het Programma 3: De Remedie Boek omslag Het Programma 3: De Remedie
Het Programma 3