BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Water & Vuur 2: IJs & Steen – Victoria Scott

Water & Vuur 2: IJs & Steen – Victoria Scott

0
305

Omslag Water & Vuur 2: IJs & Steen

Het is Tella gelukt om de eerste ecosystemen in de Zwavelloop te overleven is ze is nog volop in de race. Met haar twee Pandora’s Madox en Monster aan haar zijde heeft ze er het volste vertrouwen in dat Guy en zij erg ver in de race gaan komen. Ze hebben namelijk een missie: niet alleen willen ze het felbegeerde medicijn winnen om hun zieke familielid te genezen, ze willen ook een baan krijgen bij de Zwavelloop zodat ze van binnenuit voor eens en voor altijd een eind aan de wedstrijd kunnen maken.

Als het volgende deel van de race begint, moeten de deelnemers teams vormen en elk in een bootje richting het volgende ecosysteem racen. Tella slaagt erin om de oude club zo goed mogelijk bij elkaar te houden, met een paar extra leden. Ze is vooral blij dat Harper weer terug is. Hoewel haar dochtertje al is overleden, heeft Harper gezworen dat ze Tella gaat helpen om de Zwavelloop te winnen. Maar heeft Tella daar wel genoeg aan?

Het plot volgt vooral de bekende weg, maar de beter uitgewerkte personages blazen het verhaal meer leven in en ook de Pandora’s hebben een grote toegevoegde waarde.

Vaste formule
IJs & Steen gaat meteen verder waar Water & Vuur, het vorige deel in de serie, stopte. Tella wordt door Guy naar het nieuwe kamp gebracht nadat ze de woestijnfase hebben overleefd. In het kamp heeft Tella genoeg tijd om bij te komen en na te denken over wat er is gebeurd. Scott heeft de lezer zo rustig de tijd om weer in het verhaal te komen. Wat er volgt is eigenlijk grotendeels een herhaling van het vorige boek: wederom komen er twee ecosystemen aan bod waar Tella en haar vrienden zo snel mogelijk doorheen moeten. Onderweg is er genoeg drama en spanning, maar echt anders dan Water & Vuur wordt het niet.

Hoewel IJs & Steen weinig nieuws brengt, blijft het een vermakelijk boek. Ergens is de voorspelbaarheid van het plot wel fijn. Je hebt al snel een idee wat er zo ongeveer gaat gebeuren, maar toch blijft de grote finale van het boek onbekend. Die zinderende finale is, in tegenstelling tot het grootste deel van het boek, echt heel spannend. Persoonlijk vond ik het zo spannend dat ik niet kon stoppen met lezen, en dat had ik nog niet eerder meegemaakt tijdens het lezen van deze serie.

Ontwikkelingen
Waar Tella in Water & Vuur nog een naïef en oppervlakkig stadsmeisje was, is dat in IJs & Steen gelukkig anders. Tella heeft geleerd dat ze meer in haar mars heeft dan in eerste instantie dacht en begint zich daardoor steeds zelfverzekerder op te stellen. Ze probeert soms de leiding te nemen, maar dat gaat niet altijd even soepel. Guy, de mysterieuze en stoere jongen waar Tella eerder als een lammetje achteraan liep, leren we ook van een andere kant kennen. We zien dat er een donkerdere zijde zit aan zijn vastbeslotenheid en zijn talenten.

Dit alles zorgt dat de personages meer diepgang krijgen dan we eerder hebben gezien en dat maakt dit boek ook aangenamer om te lezen. Tella heeft nog wel het dubieuze talent om haar gevoelens zo clichématig mogelijk te beschrijven. Dit leidt je af van het verhaal, waardoor het soms best lastig is om er helemaal in te komen.

Veel nieuws heeft IJs & Steen niet te bieden, maar dat betekent niet dat het geen leuk boek is. Het plot volgt vooral de bekende weg, maar de beter uitgewerkte personages blazen het verhaal meer leven in en ook de Pandora’s hebben een grote toegevoegde waarde. Omdat Tella in het eerste deel van de serie soms een beetje zeurderig kon zijn, is het nu juist leuk om te lezen hoe ze steeds sterker in haar schoenen staat en ook wat tegengas naar Guy kan geven. Het grote klapstuk van het verhaal is erg spannend, maar persoonlijk was ik geen fan van wat er precies gebeurde. Toch laat het boek mogelijkheid over voor een vervolg, waar ik toch wel benieuwd naar ben.

[product_page sku=”9789025868086″]

Water & Vuur 2: IJs & Steen Boek omslag Water & Vuur 2: IJs & Steen
Water & Vuur 2