Schaduw van de vos 1 – Julie Kagawa

0
140

Elke duizend jaar kan iemand met een magische perkamentrol de grote Kamidraak oproepen en een wens doen. Een nieuwe kans voor het oproepen van de draak breekt aan, waardoor vele slechte figuren in het rijk op zoek zijn naar de perkamentrol. Yumeko is een meisje die leeft in een tempel die een deel van de rol bewaakt. Zij is een kitsune, een halve vos, maar haar vossenmagie moet ze proberen in bedwang te houden. Wanneer gevaarlijke monsters de tempel aanvallen weet Yumeko te ontsnappen en krijgt ze de taak om de perkamentrol naar een andere tempel te brengen. Ze is alleen nooit buiten de tempel geweest, dus een gezelschap vormen met de demonendoder Tatsumi is misschien niet de beste keuze, helemaal niet als hij de opdracht heeft gekregen om de perkamentrol te vinden…

Een magisch verhaal met Japanse invloeden

Schaduw van de vos is een nieuwe serie van Julie Kagawa waarin de Japanse mythologie centraal staat. Yumeko woont in een land dat erg lijkt op Japan en waarin er vele magische wezens leven, de yokai genoemd. Niet alleen de magische wezens zijn afgeleid van dit Oosterse land, maar ook de hele omgeving, voorwerpen, kleding en voedsel ademen deze sfeer uit. Voor de liefhebbers van Japanse cultuur kan dit boek een feest van herkenning zijn, maar de lezers die weinig weten over Japan zullen een iets lsatigere start krijgen. Kagawa legt namelijk pas na enige tijd uit wat bepaalde termen betekenen, waardoor veel zaken in het boek wat onduidelijk zijn. Aan het einde is een verklarende woordenlijst te vinden, dus dit kan gelukkig nog het begin wat verduidelijken.

De verschillende magische Japanse wezens in dit boek zijn erg divers, maar soms is er geen duidelijke structuur te vinden in de keuzes van de verschillende monsters. Het gezelschap stuit meerdere keren op een magisch wezen of een akelig dorp vol monsters waar een vloek op heerst, waardoor je veel Japanse mythologie ziet, maar de verschillende avonturen voelen wat willekeurig aan. Wel is het interessant om te zien wat voor soort wezens er allemaal zijn. Geesten die de wereld niet kunnen verlaten na hun dood, afschuwelijke monsters, demonen en meer, elke nieuw wezen is een verrassing.

De voorzichtige aanpak van Kagawa

Als je al vaker boekenseries hebt gelezen van Julie Kagawa, zou je in dit deel wellicht de schrijverstrucjes van Kagawa wel doorhebben. Ze maakt een spannend avontuur met schokkend nieuws bij de afronding van het verhaal, maar de personages krijgen over het algemeen weinig gevaar. Dit is fijn voor de lezers die hun favoriete personages niet vermoord zien worden, maar je merkt wel dat Kagawa wat dat betreft geen risico’s neemt. Ze is erg gebonden aan haar personages, wat als nadeel heeft dat de spanning door de loop van het verhaal erg laag is. Je merkt van tevoren dat een bepaald monster uiteindelijk geen kans zal gaan maken bij het gezelschap en er zijn veel toevalligheden waardoor de personages vrij soepel het gevaar weten te stoppen.

Gelukkig weten de laatste hoofdstukken de spanning flink op te voeren, maar de aanloop hier naartoe is dus vrij rustig. Dit boek is nog een introductie op alle grote avonturen die nog gaan komen, maar hierdoor kunnen veel personages geïntroduceerd worden. Yumeko wordt in het begin afgebeeld als een bijdehand meisje die leuke grappen weet uit te halen bij de monniken in haar tempel, maar als ze eenmaal op pad gaat wordt haar koppige persoonlijkheid (die juist erg leuk was) veel vlakker. De personages kunnen misschien net wat meer pit hebben, zodat het verhaal ook veel beter wordt. Je raakt in ieder geval erg nieuwsgierig naar het tweede deel!

Schaduw van de vos kan je meenemen in een magische en Japanse wereld. Kagawa weet genoeg van dit Oosterse land af, dus haar beschrijvingen zijn heel accuraat, hoewel je wat moeite hebt met het begin van het boek als je weinig weet over Japanse cultuur en mythologie. Er zijn genoeg spannende avonturen te vinden in dit verhaal, alleen weet Kagawa nog niet originele verhaalstructuren te maken. Wie weet zal dit in het vervolg volledig veranderen, waarbij Yumeko en haar vrienden hopelijk nog grotere gevaren gaan trotseren…

Schaduw van de Vos Boek omslag Schaduw van de Vos
Schaduw van de Vos
Julie Kagawa