Nacht van de Draak is een magisch slot vol Japanse invloeden van Julie Kagawa

0
271

Yumeko en haar vrienden gaan op pad naar de kust van Iwagoto, op weg naar de gevaarlijkste missie die ze tot nu toe hebben gedaan. De Meester der Demonen is van plan om met de drakenrollen de grote Kami-draak op te roepen. Als dit eenmaal gelukt is, zal hij een wens doen die het einde kan betekenen voor de hele wereld. Yumeko moet al haar krachten in de strijd gooien om dit avontuur tot een goed einde te brengen, maar gaat dat wel lukken?

Puzzelstukjes vallen op hun plek

Julie Kagawa heeft al vele boekenreeksen op haar naam staan, waardoor de verwachtingen voor dit afsluitende deel hoog zijn. In de vorige delen van deze trilogie was ze nog vrij voorzichtig wat betreft plotwendingen en het opofferen van personages, zou ze in dit deel de nodige offers kunnen brengen zodat het verhaal niet al te rooskleurig wordt afgesloten? Nou, Kagawa gaat je zeker niet teleurstellen. Het verhaal begint nog vrij traag met wat kleine spanningen op weg naar de grote strijd, maar als Yumeko en haar vrienden eenmaal de eindstreep bereiken, gaat het er ruig aan toe. Bepaalde puzzelstukjes vallen nu op hun plek, waardoor het verhaal op gepaste wijze wordt afgerond.

De Japanse invloeden in dit verhaal zullen een verademing zijn voor de Japanliefhebbers. Hoe meer je weet over Japan, hoe meer je kan genieten van de termen die Kagawa gebruikt. De termen kunnen eventueel overweldigend zijn als het alweer een tijdje geleden is dat je de vorige delen hebt gelezen en geen expert bent wat betreft Japanse termen, dus daar moet je enige rekening mee houden. Gelukkig staat er een woordenlijst aan het einde van het boek, maar het kan frustrerend zijn als je deze woordenlijst vaak moet raadplegen. De kans is gelukkig wel groot dat je inmiddels gewend bent aan deze Japanse sfeer en Kagawa smijt minder met Japanse termen dan in de vorige delen. De focus is meer gelegd op de spanning en de naderende eindstrijd, waardoor je vloeiend door dit verhaal heen gaat.

De personages krijgen een waardig einde, vol spannende gevechten en plotwendingen

Geliefde personages en interessante plotwendingen

Yumeko en haar vrienden zijn personages die steeds meer groeien. Yumeko was eerst een meisje dat constant kattenkwaad uithaalde, maar nu is ze een verstandige meid geworden die haar verantwoordelijkheid neemt. Ook haar vrienden weet je in je hart te sluiten, waardoor je vol spanning begint aan het slot. Zo kan een afscheid zorgen voor behoorlijk wat tranen, maar dit wordt vol respect gedaan. Personages krijgen een waardig einde in dit verhaal, waardoor je echt het idee krijgt dat je onderdeel bent van deze groep. Het is hartverwarmend om te zien hoeveel Yumeko geeft om haar vrienden: het is een hecht team geworden dat voor elkaar klaarstaat.

De plotwendingen in dit verhaal zorgen ervoor dat je bepaalde personages steeds beter leert begrijpen. Zo is Suki een geest die nog niet helemaal haar roeping heeft gevonden, maar in dit deel kom je er eindelijk achter wat haar rol in het verhaal is. Ook Yumeko komt tot vele bijzondere ontdekkingen waardoor ze steeds meer over haar oorsprong leert. Het is erg fijn om eindelijk de ontbrekende verhaallijnen bij elkaar te zien komen, zeker als bepaalde ontwikkelingen het verhaal een andere kant op brengen.

Kagawa heeft deze trilogie op een uitstekende manier afgesloten. De personages krijgen een waardig einde, vol spannende gevechten en plotwendingen, en de Japanse invloeden geven het verhaal nog meer magie. Dit einde zorgt ervoor dat je met een tevreden zucht het boek dichtslaat, hoewel je eigenlijk geen afscheid wilt nemen van alle personages. Het einde is niet te rooskleurig, maar zorgt juist voor een afsluiter waardoor je je nog meer hecht aan de personages. Deze serie is zeker een succes en nu is het afwachten wat Kagawa nog meer voor ons in petto heeft!

Nacht van de Draak Boek omslag Nacht van de Draak
Schaduw van de Vos 3
Julie Kagawa