BoekenBoekrecensiesOpbouw naar een zinderende finale in De verloren legioenen van David Hair

Opbouw naar een zinderende finale in De verloren legioenen van David Hair

-

Het einde is in zicht: keizer Constant maakt zich op voor de verovering van Antiopia. Om hem te kunnen helpen bij dit doel zijn zijn volgelingen bereid vreselijke dingen te doen, zoals het gedwongen opsluiten van mensenzielen in dierenlichamen. Alle ethische bezwaren worden uit het raam gegooid en zo is het meteen al duidelijk dat het menens is. Ondertussen volgen we bekende personages en zien we hun aandeel in dit waanzinnige verhaal. Alaron en Ramita hebben twee vreselijke verliezen geleden: ze zijn zowel de Scytale van Corineus als een van Ramita’s zoons kwijt. Ze zullen alles op alles moeten zetten om ze weer terug te krijgen, maar worden vergezeld door een mythisch persoon wiens identiteit wel eens bepalend kan zijn voor de opkomende strijd. Malevorn en Huriya zijn erin geslaagd om de Scytale en het kind te stelen, maar hoe moeten ze de Scytale gebruiken?

Cera is vrij en keert terug naar haar volk, maar de volgende vijanden liggen alweer op de loer. Ze heeft nauwelijks tijd om van haar vrijheid te genieten. Seth en Ramon zijn op een heikel punt aangekomen: ze zitten in de val en zullen hulp van buitenaf nodig hebben om het gehele legioen uit deze benarde situatie te krijgen. Cym begint zichzelf kwijt te raken. Ze houdt van Zaqri, maar hij heeft immers haar moeder vermoord en tot overmaat van ramp is ze zwanger van hem en zit ze gevangen. Elena en Kazim bevinden zich aan Cera’s zijde, maar is het nog mogelijk om het vertrouwen tussen de twee vrouwen te herstellen?

Thuiskomst

We zijn al bij het zevende deel van de Brug der getijden-serie aanbeland, en wat een avontuur is het! Door de handige samenvattingen aan het begin van het boek val je heel makkelijk weer in het verhaal en kan je volop genieten van de spanning, want het is meteen al raak. Hair verspilt geen tijd en de plottrein dendert vrolijk door. Helaas hebben de personages weinig reden om vrolijk te zijn, met uitzondering van Malevorn en Huriya, want zij hebben eindelijk de grote schat bemachtigd. De Scytale is de sleutel tot de creatie van meer magiërs, want het stelt de gebruiker in staat om een nieuwe Ascentie in te luiden. Malevorn en Huriya verschillen alleen van mening over hoe ze dat precies gaan doen, en deze onenigheid kan nog wel eens grote gevolgen hebben.

Wát ben ik blij dat Luitingh Sijthoff na een pauze tóch heeft besloten om de laatste twee delen van deze serie te vertalen! Het is jammer dat het überhaupt een vraag was, want De Brug der getijden is toch wel uitgegroeid tot een van mijn favoriete series. Ik hoop echt dat veel mensen het licht nog gaan zien, want je weet echt niet wat je mist! Mijn persoonlijke hoop is dat Netflix of een andere streaming service een mooi groot budget uittrekt om er een serie van te maken, want dit zou absoluut niet onderdoen voor een serie als Game of Thrones. Het heeft werkelijk alles: spanning, sensatie, drama, fantastische personages, een ongelooflijk gedetailleerde wereld, een tot in de puntjes uitgedacht magiesysteem en ontzettend veel culturele diversiteit. Dit lijkt mij een recept voor een fantastische tv-serie!

Opbouw naar een zinderende finale

Zoals bekend bestaat elk Nederlands deel uit een helft van een Engels boek, want oorspronkelijk heeft de serie maar vier delen in plaats van acht. Met De verloren legioenen zitten we dus aan het begin van het laatste boek, en dat kun je aan alles merken. De gemoederen lopen steeds hoger op en de situatie wordt steeds benarder voor de personages, dus maak je maar op voor een emotionele rollercoaster. Ik vind het allemaal zo spannend worden dat ik een beetje bang ben voor wat er in het allerlaatste deel gaat gebeuren. Ik ben zo gehecht geraakt aan bepaalde personages dat ik mijn hart vasthoud, en ik ben vast niet de enige!

Al mijn recensies van deze serie zijn zo positief dat ik doorgaans weinig toe te voegen heb. David Hair blijft het elke keer gewoon klaarspelen om een fantastisch nieuw deel aan zijn epische verhaal toe te voegen en dat is buitengewoon knap. Volgens mij val ik soms ook nogal in herhaling, maar ja, die man laat gewoon geen steekjes vallen. Ik wil echt benadrukken dat deze serie het lezen waard is, en ik hoop echt van harte dat er nog veel mensen besluiten om deel één op te pakken, want ik heb het gevoel dat weinig mensen deze serie kennen. Zo zonde! Het lijkt me niet aannemelijk dat nieuwe lezers instappen bij een recensie van het zevende deel, maar mocht jij nog niks van deze serie gelezen hebben: zie dit als een teken uit het universum dat je De Brug der getijden absoluut niet links mag laten liggen!

Brug der Getijden 7: De Verloren legioenen Boek omslag Brug der Getijden 7: De Verloren legioenen
De Brug der Getijden 7
David Hair
9789024591879
november 2020
512 pagina's

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!