BoekenBoekrecensiesEllowyns Toren is een toegankelijk fantasysprookje van Cathinca van Sprundel

Ellowyns Toren is een toegankelijk fantasysprookje van Cathinca van Sprundel

-

Een eenzame toren, een versteend leger en een prinses die haar broer zoekt, maar de liefde vindt. Merryns broer Arthen hoeft maar één ding te doen om koning te worden: zichzelf bewijzen door naar het verloren domein te gaan en daar een bruid of een wonder te vinden. Merryn wacht gespannen op zijn terugkeer, totdat ze ontdekt dat enkele hovelingen Arthens ondergang beramen. Merryn reist zelf naar het verloren domein om Arthen te waarschuwen. Eenmaal daar stuit ze echter op een toren, waarin het wereldvreemde meisje Ellowyn woont.

Doorbreken van patronen

Het boek begint zoals klassieke ridderverhalen met de mannelijke held op queeste. Het patroon wordt echter gelijk doorbroken in het tweede hoofdstuk waar we de lieve Merryn leren kennen. Met haar plotse leven aan het hof, voelt ze zich misplaatst en komt ze ongewild in meerdere intriges terecht. Merryn geeft dan ook de voorkeur om terug te gaan naar haar simpele leven waar ze dieren kan opvangen. Haar personage doet op verschillende vlakken denken aan Assepoester. Ze is dankbaar voor de kleine dingen die de omgeving haar geeft en heeft gedurende het verhaal haar dierenvrienden om haar heen.

Ze maakt keuzes waarin ze haar eigen prioriteiten en die van het land moet afwegen. Ook zij wordt op de proef gesteld in het Verloren Domein. Een van de eerste en lastigste proeven is het ontmoeten van de prachtige Ellowyn. Zij is gevlucht en kwam terecht in de toren die haar veilig houdt. Merryn weet gelijk dat dit de bruid is die Arthen behoort te vinden in het Verloren Domein. Terwijl ze samen de zoektocht vervolgen, bloeit er iets op tussen de twee. Een zeer tedere liefde, waarvan Merryn weet dat deze niet kan bestaan. Zal zij haar broer vinden, haar testen doorstaan en wanneer het moment komt afscheid kunnen nemen van de mooie Ellowyn?

Cathinca heeft een mooie beschrijvende schrijfstijl, waardoor je een heel goed beeld kreeg van het uiterlijk van de personages en hun omgeving. De personages maken een goede persoonlijke reis door, waardoor ze echt naar je groeien. Er worden een paar verschillende perspectieven gebruikt, wat fijn is om in de hoofden van de verschillende personages te zitten en meer met ze in te leven. Er zijn mooie terugkoppelingen van acties eerder in het boek, die gevolgen hadden later in het verhaal. Deze verantwoording van keuzes geven de personages nog meer diepte. Het boek leest makkelijk weg, waardoor het een ideaal boek is om tussentijds te lezen. Het is ook gemakkelijk om weer terug in het verhaal te komen. Voor mij miste er echter wel een opbouwende spanning. Het gevoel dat ik het boek moest blijven lezen was hierdoor minder. Daarentegen waren er wel goede twists in het verhalen die je nieuwsgierig maakte naar de achtergrond van personages. Het boek bevat een queer liefdesverhaal, maar deze voert niet de boventoon.

Ellowyns toren is een onderhoudend boek om te lezen, erg toegankelijk voor fantasyliefhebbers. Het heeft een goed doordachte tijdlijn en de plot is erg leuk. Zeker een aanrader als je van sprookjes houdt. Was een plezier om dit fantasierijke verhaal te lezen tussen de grotere boekenseries door.

Ellowyns toren Boek omslag Ellowyns toren
Cathinca van Sprundel
9789492585943
Dutch Venture Publishing
Oktober 2021
250 pagina's

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!