De Brug der Getijden 5: De goddeloze oorlog – David Hair

0
133

De strijd van Shaliyah is gestreden. De kruistocht is uitgelopen tot een ware oorlog waarin Yuros Antiopia omver wil werpen en in zijn macht wil krijgen. Dat lukt al aardig, vindt Gurvon Gyle. Hij is nog steeds succesvol in zijn rol als adviseur van de nieuwe koning Francis Dorobon. Wat Francis niet weet, is dat Gurvon Gyle eigenlijk in dienst is van Mater Imperia Lucia, en Francis dus een gereedschap is dat later net zo makkelijk weggegooid kan worden. Cera Nesti heeft dit wel door, maar zij is vrijwel alle macht kwijt die ze eerder had als prinses van de oude monarchie. Cera probeert deze nog wel aan te wenden door audiëntie te houden in het Bedelaarshof, maar dat zorgt voor onrust in Javon en Cera voelt dat Gurvon Gyle haar nauw in de gaten houdt.

Ondertussen vordert de zwangerschap van Ramita Ankesharan en maakt Alaron Mercer zich zorgen dat de bevalling niet lang meer op zich zal laten wachten. Dat is niet hun enige zorg: de twee hebben de Scytale van Corineus nog steeds in handen en ze zijn nog niet dichter bij een oplossing voor zijn mysterieuze code. Ze weten dat ze op de hielen worden gezeten door Malevorn Andevorion en zijn groep, dus de tijd begint echt te dringen. Cymbellea di Regia is ontvoerd door een dokkenclan onder leiding van de kwaadaardige Huriya Makani en vreest voor haar leven. Elena Anborn en Kazim Makani zijn samen op missie om Gurvon Gyle uit te schakelen en laten een spoor van dode magiërs achter. Ramon Sensini leidt de overblijfselen van het leger door de woestijn van Antiopia en probeert de troepen naar de veiligheid te leiden. Seth Korion is gedwongen het leiderschap te nemen, maar hij voelt zich bedreigd door Ramon. Zal het ze lukken heelhuids in veiligheid te komen?

Elke keer weer weet Hair me omver te blazen met zijn geniale schrijfkunsten. Deze serie is zó goed!

Complexer en complexer
Zoals we al gewend zijn uit de vier eerdere delen van deze serie, is ook De goddeloze oorlog weer heerlijk complex. Gelukkig kunnen we in de samenvattingen voorin het boek weer teruglezen wat er ook alweer is gebeurd en vinden we achterin nog steeds de behulpzame informatie over onder andere de personages, de gnosis en de wereldopbouw. Dat is maar goed ook, want anders begint het je echt te duizelen. Desondanks weet David Hair deze complexiteit als een ware meester in zijn voordeel te gebruiken, want hij laat de wereld en de verhaallijn uiterst realistisch aanvoelen. Oorlogen en politiek zijn nooit simpel en voorspelbaar, en dat is precies wat we ook weer in dit deel terugzien. De intrigerende personages dragen daar ook zeker aan bij.

Dynamisch
Hoewel de Nederlandse boeken elk maar de helft van een Engels boek vormen, zijn de verschillen tussen elk boek duidelijk merkbaar. De boeken zijn gelukkig erg netjes opgeknipt, want aan de Nederlandse delen merk je er helemaal niets van dat ze ergens in het midden van de Engelse delen eindigen. De boeken die een einde van een Engels deel vormen (deel 2 en 4) hebben tot nu toe wel het meest spectaculaire einde gehad. Dat belooft dus nog wat voor deel 6!

De verschillen die we wél merken zijn dat de reisgezelschappen continu van opstelling veranderen, want wie had in het begin nou verwacht dat Alaron Mercer en Ramita Ankesharan samen zouden reizen? Wie had verwacht dat er zo’n heftige vonk zou overslaan tussen Elena Anborn en Kazim Makani? David Hair weet al deze omstandigheden zo prachtig subtiel te beschrijven dat het ook geenszins geforceerd lijkt, en veel van de gebeurtenissen ook onderworpen lijken te zijn aan het toeval. Daarbij maakt hij ook ruimte voor de ontwikkeling van de personages en het verkennen van hun onderlinge banden. De personages zijn al zo ver gekomen in de serie tot nu toe dat ik echt niet kan wachten om verder te lezen wat er met ze gaat gebeuren!

Elke keer weer weet Hair me omver te blazen met zijn geniale schrijfkunsten. Deze serie is zó goed! Ik wil echt iedereen aanraden hem te lezen. Bovendien staan de boeken prachtig in je boekenkast, en dat is ook een heel goede reden om snel naar de winkel te rennen. Daarnaast wordt het verhaal steeds intrigerender door de toenemende complexiteit en de groei van de personages. De puzzelstukjes beginnen nu langzaam op hun plaats te vallen, maar gelukkig zijn we nog lang niet bij het einde van deze serie! Deel 6, De bloedrode rivier, ligt al in de winkel op je te wachten!

[product_page sku=”9789024568314″]

De Brug der Getijden 5: De goddeloze oorlog
De Brug der Getijden 5