Levende Steden – Philip Reeve

0
17

Omslag Levende Steden

In de wereld zijn de levensmiddelen zo schaars geworden dat de mensheid een opmerkelijke overlevingsstrategie heeft gekozen: de steden zijn op rupsbanden gezet. Tom Natsworthy is een trotse inwoner van de grote tractiestad Londen. Hij is minstens net zo trots om lid te zijn van het Geschiedenisgilde, zelfs al is hij maar een derde klasse leerling. Hij woont in het oude museum, waar hij zijn dagen slijt met het schoonmaken en oppoetsen van allerlei ouderwetse spullen uit de tijd van voor de Oorlog van Zestig Minuten. Na vele jaren is Londen het Buitengebied weer ingegaan op zoek naar levensmiddelen. Al vrij snel komt de stad een klein tractiedorp tegen. Londen zet de achtervolging in en krijgt het dorp te pakken. Terwijl de grote stad het kleine dorp compleet uit elkaar haalt wordt Tom naar de onderbuik van de stad gestuurd om te controleren of er nog waardevolle spullen voor het Geschiedenisgilde uit het dorp tevoorschijn komen. Hier aangekomen ziet hij dat zijn grote held, Thaddeus Valentijn door een gesluierde vreemdeling wordt aangevallen. Tom komt meteen in actie, maar tuimelt echter door een ongelukkige samenloop van omstandigheden uit de stad en eindigt in het Buitengebied. Terwijl Tom bijkomt van zijn diepe val uit de stad, ziet hij Londen aan de horizon verdwijnen. Totaal gedesoriënteerd raakt hij al snel in paniek. Dan blijkt hij niet alleen te zijn, een meisje met een verminkt gezicht is ook uit de stad gevallen. Ze zijn allebei niet blij met elkaars gezelschap, maar ze hebben dezelfde bestemming en zijn op elkaar aangewezen.

Post-apocalyptische wereld
Philip Reeve heeft voor Levende Steden een zeer originele post-apocalyptische wereld gecreëerd. In de 21ste eeuw heeft de mens zichzelf tijdens de Oorlog van Zestig Minuten praktisch uitgeroeid. De Aarde is voor het grootste deel in een grote woestenij veranderd. In de daaropvolgende paar honderd jaar hebben de mensen hun steden op gigantische rupsbanden gezet en rijden zo over de dorre vlaktes heen, op zoek naar kleinere steden of dorpen welke ze compleet uit elkaar halen voor hun levensmiddelen en onderdelen. Londen is een van de eerste en een van de grootste tractiesteden. Alle steden rijden op stoom en bizarre vliegtuigen worden door gasballonnen in de lucht gehouden.

Net zoals de meeste tractiesteden bestaat ook Londen uit verschillende lagen, waarvan de rijke mensen op de hogere en de arme mensen op de lagere niveaus wonen. Alle inwoners van Londen zijn onderverdeeld in diverse gildes. In de stad is er vaak genoeg onenigheid tussen de verschillende sociale klassen, zowel binnen als buiten de gildes, maar ook tussen de verschillende gildes heerst een zekere strijd. De auteur heeft deze problemen zeer overtuigend uitgewerkt en je voelt tijdens het lezen dat er een vervreemding heerst tussen de leden van de verschillende gildes.

Cliffhangers en plotwendingen
Het boek is onderverdeeld in 37 vrij korte hoofdstukken. In praktisch ieder hoofdstuk gebeurt er wel iets spectaculairs en erg vaak eindigen de hoofdstukken met een cliffhanger, waardoor je door wilt blijven lezen. Het verhaal is doorspekt met actie en lang niet alle gebeurtenissen lopen even rooskleurig af. Dit zorgt regelmatig voor zeer onverwachte plotwendingen.

Wat wel een minpunt is, is dat de auteur soms iets laat gebeuren wat gezien de eerdere gebeurtenissen of beslissingen van bepaalde personages niet helemaal logisch aanvoelt. Meestal lijkt hier dan ook een plotwending uit voort te komen. Het voelt bij deze stukken aan alsof Philip Reeve de momenten speciaal heeft geschreven om naar zijn plotwending toe te werken, wat resulteert in onwaarschijnlijke toevalligheden die niet lekker in het verhaal passen. Omdat hij deze techniek een aantal keer herhaalt, kun je ze op een gegeven moment wel zien aankomen, waardoor het voorspelbaar wordt.

Verder vond ik de relatie tussen Tom en Katherine totaal niet geloofwaardig. Ze hebben elkaar nog geen tien minuten gekend, maar denken erg vaak aan elkaar, alsof ze al jarenlang vrienden zijn. De auteur heeft zijn personages verder wel erg goed uitgewerkt; de verdeeldheid en de emoties bij de keuzes die ze maken zijn zeer geloofwaardig, waardoor je een sterke binding met ze krijgt.

Het boek heeft een vrij originele vormgeving. De paperback heeft namelijk een dubbele voorkaft. De buitenste kaft heeft een ovaal gat in het midden, welke wordt omringt door radertjes en stoompijpen. Hierdoor krijg je het idee dat je uit een raam van één van de voertuigen uit het verhaal naar buiten kijkt. Je ziet een tractiedorp met iets groots in zijn kielzog over de verwoeste Aarde rijden. Wanneer je de kaft omslaat zie je dat het dorp achtervolgd wordt door de tractiestad Londen. Dit geeft gelijk een mooi beeld van hoe de machines er in het verhaal uitzien.

Het boek heeft een afgerond verhaal. In Nederland zijn er vooralsnog twee vervolgen uitgegeven, namelijk Jagersgoud en Helse Machines. In Engeland is deel vijf dit jaar gepubliceerd.

Levende Steden is een zeer vermakelijk verhaal. Het is in korte hoofdstukken geschreven en zit boordevol actie en het nodige geweld. Vooral de grande finale is zenuwslopend om te lezen. Het taalgebruik is nergens ingewikkeld en dankzij de korte zinnen prima te volgen. Hierdoor is het ook zeer geschikt voor de young adults. Voor wie van een actievol, vlot geschreven, origineel verhaal kan genieten is dit een absolute aanrader.

Levende Steden 1: Levende Steden

Philip Reeve | Boekerij | 2001
Originele titel: Mortal Engines 1: Mortal Engines

In de wereld zijn de middelen zo schaars geworden dat de mensheid een opmerkelijke overlevingsstrategie heeft gekozen: de steden zijn op rupsbanden gezet. In het oude Europa, dat nu het Grote Jachtveld heet, volgen we de jonge Tom, een leerling in het Geschiedenisgilde. Hij redt de hoofdhistoricus als de geheimzinnige Hester Shaw een moordaanslag op hem pleegt – maar dan wordt hij ineens zelf uit de stad gegooid en is hij samen met Hester in het Buitengebied gestrand…