Kinderen van Atlantis 3: Erfgenaam – Anton Wolvekamp

0
65

Omslag Kinderen van Atlantis 3: Erfgenaam

Erfgenaam is het derde en laatste boek van de saga van de Kinderen van Atlantis. De hoofdpersonen Mollie, Jason en Cat zijn opgegroeid in het mythische rijk Atlantis. Hun oude wereld is verwoest en het volk van Atlantis heeft een nieuwe plek gevonden waar ze hopen in voorspoed en vrede te kunnen leven. Maar het pakt heel anders uit dan verwacht en de onrust en onvrede hierover leidt tot een opstand. Veel Atlantiërs lopen over naar de rebellen, waaronder ook de machtige langlevende Shirenzah. Zij heeft de leiding over de rebellen op zich genomen en claimt de troon en macht over Atlantis omdat zij De Erfgenaam is. Het volk van Atlantis is de wanhoop nabij want naast de aanvallen van de rebellen moeten ze het ook opnemen tegen een nieuwe en duistere vijand die ze “de Schaduw” noemen. Een vijand die op meedogenloze wijze al vele slachtoffers heeft gemaakt…

Maar er lijkt hoop aan de horizon te gloren wanneer Mollie ontdekt wie de ware erfgenaam is, wat het volk nieuwe moed en vechtlust geeft. Onder leiding van Mollie, Jason en Cat maakt het volk zich op voor een alles beslissende laatste strijd tegen hun vijanden.

Afsluiting van een groots en avontuurlijk verhaal
In de eerste twee delen (Lotgenoten en Dwaallicht) is de wereld van Atlantis en zijn bewoners laag voor laag opgebouwd. Langzaam werd er toegewerkt naar het laatste deel waarin nu antwoorden komen op de vele vragen die de eerste twee boeken opriepen. Zorgvuldig gedoseerde informatie maakt de lezer steeds meer bekend met de geschiedenis van Atlantis en de karakters van de personages. Genoeg om een goed beeld te krijgen en geïnteresseerd te blijven, maar te weinig om de geheimen van Atlantis te ontrafelen. Aan het einde van deel twee hebben Mollie, Jason, Cat en de mensen om hen heen al veel te verduren gehad en staan ze voor nog grotere uitdagingen en problemen. Erfgenaam is dan ook zeker niet als los deel te lezen maar is de afsluiting van een groots en avontuurlijk verhaal.

Erfgenaam is een waardige afsluiting van de sage van Kinderen van Atlantis. Het geeft antwoorden en inzichten, maar biedt ook weer een spannend verhaal vol wendingen en actie.

Vlotte en spannende start én een spetterend einde
Na een korte proloog waarin er wat meer verteld wordt over de verraadster Shirenzah gaat het verhaal naadloos verder waar deel twee eindigde. Waar Anton Wolvekamp in de eerste twee delen even nodig had om het verhaal op gang te brengen en om een vlotte schrijftoon te vinden lukt het hem dit hier van de eerste tot de laatste pagina.  De spanning is dan ook direct weer voelbaar want er zijn grote verliezen geleden. Mollie en Jason zijn nog op onderzoek uit en een oorlog met de rebellen lijkt onontkoombaar. Ontkomen aan de schaduw en een nieuw Atlantis opbouwen lijkt dan ook een onmogelijke droom.

Wendingen, onthullingen en confrontaties wisselen elkaar in rap tempo af waarbij de personages niet alleen grote verliezen en tegenslagen te verwerken krijgen, maar waarbij ze ook emotioneel de nodige klappen oplopen en voor moeilijke keuzes komen te staan. Het is meeslepend beschreven en mede door de eerdere delen weten de personages een levendig beeld op te roepen tijdens het lezen. Gelukkig is er naast tegenslag ook deze keer weer veel ruimte voor vriendschap, hoop en een tikje humor. De vriendschap en liefde die Mollie, Jason en Cat verbindt is fijn om te lezen en biedt een tegenwicht voor de verschrikkingen die ze mee maken. Zoals het echte vrienden betaamt liggen ze regelmatig met elkaar overhoop, wat niet alleen leuk is om te lezen, maar er ook voor zorgt dat ze zich weer even als gewone tieners mogen gedragen.

De kinderen van Atlantis krijgen te maken met moedeloosheid, verdriet en twijfels waardoor ze des te overtuigender overkomen. Het geeft meeleven en begrip en des te meer bewondering voor hun moed en vastberadenheid.

Uiteindelijk is er een laatste heftige en zenuwslopende confrontatie. Het is nu een kwestie van alles of niets en dat wordt erg indringend beschreven. Hoe dat afloopt en wie het zullen overleven blijft spannend tot het spetterende slot.

Erfgenaam is een waardige afsluiting van de sage van Kinderen van Atlantis. Het geeft antwoorden en inzichten, maar biedt ook weer een spannend verhaal vol wendingen en actie. De personages en de wereld waarin zij leven worden overtuigend tot leven gebracht. De vlotte en meeslepende schrijfstijl zorgt voor een fijne leeservaring. Kinderen van Atlantis is een serie met een goed opgebouwd verhaal, aansprekende personages en mysterieuze en spannende avonturen waar de jeugdige lezer zich prima mee kan vermaken.

[product_page sku=”9789490767952″]

Kinderen van Atlantis 3: Erfgenaam Boek omslag Kinderen van Atlantis 3: Erfgenaam
Kinderen van Atlantis 3