Kinderen van Atlantis 2: Dwaallicht – Anton Wolvekamp

0
50

Omslag Kinderen van Atlantis 2: Dwaallicht

De wereld van Mollie en de andere Atlantiërs is voor  altijd verdwenen. Hun Atlantis is vergaan in de allesverwoestende zee. Gelukkig heeft koning Cheos zijn volk op tijd weten te evacueren. In ruimteschepen zijn ze op weg naar het nieuwe Atlantis om daar hun wereld opnieuw op te bouwen. Maar wanneer ze daar aankomen blijkt het allemaal erg tegen te vallen. De wereld waarop ze moeten gaan wonen lijkt alleen uit kale rotsen te bestaan. Dit geeft al snel onrust onder de bevolking, want de meegebrachte voorraden zijn slechts voldoende om de eerste weken door te komen. Nard, de neef van de koning, maakt daar handig gebruik van en komt samen met een aantal Atlantiërs in opstand.

Ondertussen ontdekken Mollie en Jason sporen van een oude beschaving die hen, vreemd genoeg, vertrouwd voorkomt. Op mysterieuze wijze horen ze dan wat er nodig is om de toekomst van Atlantis veilig te stellen. Dit blijkt een zware opgave te zijn, want ze moeten de strijd aangaan met een onwaarschijnlijk sterke vijand. Geholpen door duistere krachten wil deze vijand een einde maken aan alles wat Mollie, Jason en Cat zo dierbaar is.

FantasyWereld Boekverkiezing
Dwaallicht is het tweede deel in de trilogie Kinderen van Atlantis. Het eerste deel, Lotgenoten, eindigde na een spannende wedstrijd als tweede in de verkiezing van ‘Het beste fantasyboek van 2013‘ hier op Fantasywereld. Het boek is uitgegeven in een voor uitgeverij Zilverspoor nieuw en handzamer formaat, met iets minder tekst op een pagina. Wanneer je de eerste twee delen open naast elkaar legt is te zien dat deze relatief kleine verandering duidelijk verschil maakt. De lay-out oogt minder vol en is overzichtelijker en zal zo waarschijnlijk de jonge lezers eerder uitdagen tot lezen.

Het taalgebruik is in het begin wat statig, maar verder in het boek wordt het vlotter en prettig leesbaar.

Start leest wat minder vlot
Het verhaal gaat gelijk verder waar het vorige deel gebleven was zonder een herhaling of introductie. Als lezer zit je direct weer in het verhaal en ben je benieuwd hoe het verder gaat.
En dat is wel nodig omdat het eerste stuk van het boek niet zo vlot leest. Het taalgebruik is statig en komt wat gekunsteld over. Gelukkig verandert dat wanneer Mollie, Jason en Cat meer samen gaan doen en beleven. De manier van schrijven wordt nu natuurlijker en is prettiger om te lezen, om daarna langzaam maar zeker steeds meeslepender te worden, zodat het boek niet meer weg te leggen is en je door blijft lezen tot het uit is.

Leuke personages
Net als in het eerste deel wordt alles vastgelegd vanuit de beleving van Mollie, Jason en Cat. Zij zijn de sympathieke hoofdpersonen die moeten overleven in een nieuwe wereld en ook nog eens met een opstand te maken krijgen. De volwassenen spelen slechts op de achtergrond een rol en hun adviezen worden regelmatig in de wind geslagen. En dat maakt het boek juist interessant omdat de kinderen hierdoor in allerlei gevaarlijke en onverwachte situaties terecht komen.

Naast de avonturen is er ook aandacht voor de persoonlijke problemen en ontwikkeling van de hoofdpersonen. Zo gaat Mollie nadenken over haar leven als langlevende en is het moeilijk voor haar dat ze tegelijkertijd een kind en adviseur van de koning is. Jason neemt zijn rol als kroonprins serieus, maar dreigt daarin door te slaan en zijn vrienden van zich te vervreemden. Een erg sterke rol is weggelegd voor Cat. Ze vecht om serieus genomen te worden en haar eigen beslissingen te nemen. Gelukkig is er naast alle problemen ook ruimschoots plaats voor humor in het boek. De kinderen onderling zorgen daar met hun gesprekken al voor, maar het is vooral Job die voor de vrolijke noot zorgt. Job is door de reis weer een kind geworden. Hij is totaal onmogelijk en tegelijkertijd onweerstaanbaar, hij is vrolijk en brutaal maar ook wijs en mysterieus. Een geweldig personage die de spanning in het boek regelmatig weet te breken.

Meeslepend en spannend
De humor in het boek is zeker nodig als tegenwicht voor alle spanning en actie in het boek. Na een wat rustige start begint de spanning zich steeds meer op te bouwen. Niet alleen zijn er grote zorgen over het overleven op deze wereld maar ook Nard en zijn rebellen zorgen voor steeds meer problemen Wanneer er ook nog eens schokkende ontdekkingen worden gedaan en er een belangrijke cryptische boodschap wordt gevonden gebeurt er van alles tegelijkertijd. Ondanks dat blijft het verhaal meestal goed te volgen. Alleen op het einde moest ik toch echt even mijn hoofd goed bij het verhaal houden. Terwijl het zenuwslopend spannend is en er heftige gevechten bezig zijn, wordt er dan ook het een en ander uitgelegd. Het blijkt dan dat er kleine aanwijzingen in het boek gegeven zijn waardoor alles nu goed op zijn plek valt. Deel twee eindigt met een rustpunt en een geweldige cliffhanger, die duidelijk maakt dat het verhaal nog zeker niet afgelopen is.

Dwaallicht gaat direct verder waar het eerste deel eindigde, zodat de lezer meteen weer in de sfeer van het verhaal zit. Het taalgebruik is in het begin wat statig, maar verder in het boek wordt het vlotter en prettig leesbaar. De personages spreken aan en zijn goed uitgewerkt, waarbij het personage Job een geweldige toevoeging aan het boek is. Na de rustige start zit er veel vaart en actie in het verhaal waardoor het boek leest als een trein. Dwaallicht is een spannend en goed opgebouwd boek dat de lezer op het puntje van zijn/haar stoel zal laten zitten.

[product_page sku=”9789490767464″]

Kinderen van Atlantis 2: Dwaallicht Boek omslag Kinderen van Atlantis 2: Dwaallicht
Kinderen van Atlantis 2