Draak – Anton Wolvekamp

0
127

De eerste dag van Thomas op de middelbare school is er één om (jammer genoeg) nooit meer te vergeten. Hij komt door een raar plan van zijn vader te laat en krijgt het daardoor meteen aan de stok met de onverbiddelijke conciërge. Bovendien heeft hij teveel boeken bij zich, zoekt hij zich rot naar de juiste lokalen en zijn zijn leerkrachten apart te noemen. Tot overmaat van ramp doet zijn vriendin Sophie alsof ze hem niet kent. Zij zit in de tweede klas en schaamt zich om met een eerstejaars gezien te worden. Het enige lichtpuntje van zijn dag is de ontmoeting met Puck, een knap meisje met lieve kuiltjes in haar wangen.

Dit is het begin van een verwarrende en spannende tijd voor Thomas. Hij blijkt twee meisjes tegelijk leuk te vinden en moet leren overleven in de jungle die middelbare school heet. Bovendien ontdekt hij dat er iets in de kelders van de school kelders ronddwaalt. Wat is het en is het gevaarlijk? Samen met Puck en een klasgenoot gaat Thomas op onderzoek uit. En niet alleen school is druk en hectisch, ook thuis gebeurt er van alles sinds zijn ouders ruzie met de buren (en de ouders van Sophie) hebben. Er ontstaat een ware burenoorlog waarin Thomas met flinke tegenzin in mee getrokken wordt.

Origineel, grappig, warm
De cover van het boek past goed bij die van het eerste deel. Leuk voor de sfeer en als je ze samen in de boekenkast wil zetten. Net als in het eerste deel heeft het boek een originele structuur en wordt er veel met lettertypes en opmaak van de tekst gedaan. De achterflap is helemaal in ‘Thomas stijl’: grappig, kort en met doorhalingen. Ook in het boek, waarin hij zijn verhaal vertelt, streept hij regelmatig van alles door. Niet alleen ziet dit er overtuigend rommelig uit, maar het toont ook wat er in Thomas zijn hoofd omgaat en uiteindelijk niet opgeschreven wordt.

Thomas kan nog wel eens afdwalen in zijn gedachten. Om dat overzichtelijk te houden is het in een lichter lettertype gedaan dan zijn geschreven verslagen. De manier van schrijven van Thomas is uniek. Hij schrijft vol humor, sarcasme en zelfspot, maar laat soms ook een stukje van zijn gevoelige kant zien. Thomas kan heerlijk de drama queen uithangen en overdrijven, maar hij kan ook reële zorgen beschrijven. Heel knap weet Anton Wolvekamp aan de lezer mee te geven dat Thomas doodmoe van de ideeën van zijn ouders wordt en ze compleet gestoord vindt. Tegelijkertijd probeert hij ze te accepteren zoals ze zijn, omdat hij oprecht van ze houdt. Het gezin mag dan verre van standaard zijn, de onderlinge band is warm. En als lezer is dat mooi om te ervaren.

Het kan niet op in het boek met vreemde en bizarre gebeurtenissen en personages.

Over de top maar ook herkenning
Het kan niet op in het boek met vreemde en bizarre gebeurtenissen en personages. De burenruzie leidt tot loopgraven, codetaal en uiteindelijk tot een soort van “veldslag“. En ook in de kelders van de school laat Anton Wolvekamp de lezer van alles beleven. Toch is het niet te veel, door de herkenning die gewone dagelijkse zaken oproepen bij de lezer. Voor het eerst naar school is iets wat voor iedereen op de middelbare school herkenbaar is. Ook gênante situaties met meisjes of de sukkel zijn bij gym zijn onderwerpen die zorgen dat het niet alleen maar bizar en apart is. En dat komt het verhaal en de invoelbaarheid zeker ten goede.

Het einde is heel bijzonder gedaan. Tijdens het lezen leek het een wat onwaarschijnlijk einde te worden, maar daar wordt een perfecte draai aan gegeven door de mailwisseling die Thomas met zijn uitgever heeft. Er zitten in de namen ook nog wat leuke kleine grapjes verstopt. Het boek sluit af met een erg grappig nawoord van Thomas vol doorhalingen.

Draak is een los te lezen vervolg van Monster, maar voor net wat meer inzicht en leesplezier is het wel aan te raden om deel 1 te lezen. Het is een verhaal met bizarre gebeurtenissen, grappige en sarcastische teksten en een warme onderlaag. Door herkenbare situaties en plek voor gevoelens weet het boek naast te amuseren ook te overtuigen. Thomas is uniek, origineel en gewoon heel leuk om over te lezen. Door de complexe opbouw en de verschillende lettertypes is het een boek waar je goed je aandacht bij moet houden…

Draak

Anton Wolvekamp | Zilverspoor | 2017

Een beetje boek begint met een flitsende aankondiging, dus hierbij het script van de boektrailer. Leestip: lees onderstaande tekst hardop voor met een rare mysterieuze stem. Succes verzekerd. Kun je er niet om lachen, dan lacht er vast wel iemand anders om jou.

Vorig artikelThe Jewel: Opgesloten
Volgend artikelStein Knap en het mysterie van de parallelle universums – Christopher Edge