Kat, met hoofdletter K – Siska Goeminne

0
81

Omslag Kat, met hoofdletter K

Het sprookje van de gelaarsde kat, wie kent dat nou niet? De meeste mensen zullen dit sprookje kennen in de versie van Charles Perrault of misschien ook wel uit de Shrek-films, waarin de stem van de kat werd ingesproken door Antonio ‘Zorro’ Banderas. Deze Spaanse gelaarsde kat kreeg in 2011 zelfs zijn eigen film, waaruit blijkt dat dit beroemde sprookje nog lang niet vergeten is. Zo dachten schrijfster Siska Goeminne en illustrator Sebastiaan Van Doninck er waarschijnlijk ook over, want ook zij besloten een adaptatie te maken van het welbekende verhaal. Alleen blijkt de kat uit Kat, met hoofdletter K toch net wat andere plannen te hebben dan in het originele sprookje!

Kat, met hoofdletter K dus, is namelijk een wel heel sluwe kat. En hij is niet alleen sluw, hij is ook nog eens slim, snel en best wel een beetje gemeen. Als op een dag de eigenaar van Kat, een koekjesfabrikant, doodgaat, laat hij alles na aan zijn drie zoons: Jeff krijgt de koekjesfabriek, Jamie krijgt de koekjesvrachtwagen en Johnny krijgt de kat. En veel tijd krijgt Johnny niet om zich daar druk om te maken, want Kat heeft een eigen willetje. Maar eerst heeft hij laarzen en een rugzak nodig!

De illustraties alleen al vertellen een verhaal op zich en maken dit boek een genot om (voor) te lezen.

De gelaarsde kat voor kleintjes
Kat, met hoofdletter K is een moderne bewerking van het bekende sprookje, maar dan gericht op de allerkleinsten. Voor het grootste gedeelte lijkt het erg op het oorspronkelijke verhaal, wat het boek niet heel origineel maakt, maar wel erg herkenbaar. Toch zijn er zeker wel verschillen te vinden tussen dit verhaal en het oorspronkelijke werk: zo gedraagt Kat zich meteen vanaf het begin al een tikkeltje verdacht, heeft hij regelmatig een gemene grijns om zijn snoet en worden er ook in de tekst zelf al een paar hints gegeven naar wat er staat te gebeuren:

‘Hij gluurde naar die domme Johnny, likte zijn linkervoorpoot en grinnikte vals. Helaas voor Johnny was hij een kat met een plan!’

Prachtige kleurentekeningen
Waar dit boek het echter vooral van moet hebben, zijn de prachtige kleurenillustraties van Sebastiaan Van Doninck. Zowat elke pagina is een schilderij op zich, dat ik zelf in elk geval best aan de muur zou willen hebben hangen. Ze zijn ontzettend gedetailleerd, bevatten prachtige kleuren en zijn ook nog eens extra groot, wat het nóg leuker maakt om het boek (voor) te lezen. De illustraties alleen al vertellen een verhaal op zich en de gezichtsuitdrukkingen van de personages zijn levensecht. Bovendien zitten er heel veel kleine dingetjes verborgen in de tekeningen. Zo kan het zomaar eens voorkomen dat één van de mensen die voorbijlopen op straat eigenlijk helemaal geen mens is, maar een dier!

Stiekem ook leuk voor volwassenen
De prachtige illustraties zijn overigens niet alleen erg leuk voor kinderen, ook voor volwassenen zijn ze een waar zoekplaatje door de vele kleine details. Zo valt meteen aan het begin van het verhaal al op dat Kat, met hoofdletter K zich niet afspeelt in Italië of Frankrijk, zoals je misschien zou denken, maar in New York. De tekeningen staan vol met wolkenkrabbers, waaronder het Empire State Building, en bovendien is de burgemeester in dit verhaal (de koning in het originele sprookje) Fiorello Henry La Guardia, die van 1934 tot 1945 ook daadwerkelijk burgemeester van New York is geweest. Kat, met hoofdletter K is dus zeker niet alleen een hervertelling van het bekende sprookje, maar het werpt ook nog eens een bijzondere en sfeervolle blik op het New York van de jaren 30.

Kat, met hoofdletter K is een prachtige en bijzondere bewerking van het sprookje van de gelaarsde kat. Het verhaal zelf lijkt erg op het oorspronkelijke sprookje en is dus niet heel origineel, maar de paginavullende kleurenillustraties zijn dat zeker wel. De illustraties alleen al vertellen een verhaal op zich en maken dit boek een genot om (voor) te lezen. Bovendien eindigt dit verhaal toch net wat anders dan het originele sprookje, en misschien past dit nieuwe einde nog wel nét iets beter bij het echte karakter van een kat…

[product_page sku=”9789401418614″]

Kat, met hoofdletter K Boek omslag Kat, met hoofdletter K
Siska Goeminne