BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Drakenzieler 1: Spiegelgeest – Cocky van Dijk

Drakenzieler 1: Spiegelgeest – Cocky van Dijk

0
93

Omslag Drakenzieler 1: Spiegelgeest

In Spiegelgeest, het eerste boek in de Drakenzieler-serie, volgen we het dorpsmeisje Fenna, dat besluit naar de Drakenburcht te reizen om daar de Proeve te ondergaan om in dienst te kunnen treden en met draken te werken. Ze slaagt en tijdens haar opleiding blijkt ze uitzonderlijk sterk te zijn, waardoor ze zelfs wordt geselecteerd om Drakenzieler te worden. Wat Fenna niet weet, is dat de Drakenburcht en het Koningshuis achter de schermen jacht maken op een mysterieuze groepering die op gruwelijke wijze de ene na de andere Draak afmaakt en hun zielen steelt. Deze groepering noemt zichzelf ‘De Kring’ en maakt zich op om een beslissende zet te maken.

Het verraad bereikt nu ook de Drakenburcht en de twee kanten maken zich op om de strijd aan te gaan. Fenna’s opleiding komt tot een abrupt einde door toedoen van een van de Draken op de burcht. Hierdoor wordt ze ongewild een belangrijke schakel in de aankomende strijd. Helaas blijkt de tegenstander vele malen sluwer dan gedacht…

Vlot geschreven
Cocky van Dijk heeft een prettige schrijfstijl die de gebeurtenissen zonder al te veel opsmuk of overbodige informatie beschrijft. Hierdoor is het lekker lezen en word je ook snel in het verhaal getrokken. In Spiegelgeest wordt je aan een interessante wereld voorgesteld, waarin draken een bijzondere rol spelen. Hoewel deze wezens niet de origineelste wezens zijn in de fantasywereld, is hun relatie met de Drakenzielers wel een origineel gegeven, waar ik met plezier over las. Er komen daarnaast nog meer leuke en mysterieuze ideeën naar voren, zoals Drakenvuurballen en het concept van de reïncarnatie bij de draken en de rol van de Drakenzielers hierin. Door deze dingen te introduceren wordt een mooie setting geschetst waarin het verhaal zich ontvouwt en laat Cocky zien hoe fantasierijk ze is.

De wereld in Drakenzieler biedt veel leuke, fantasierijke ideeën, maar kan nog wat meer worden uitgwerkt.

Helaas blijft een en ander nog een beetje op de oppervlakte hangen en wordt er voor mijn gevoel net niet genoeg achtergrondinformatie gegeven om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik was graag nog veel meer van deze wereld te weten gekomen, wat wel weer pleit voor wat er wél verteld wordt door Cocky. De kleine stukjes informatie die er gegeven worden over de draken zorgen er in ieder geval voor dat je snel door wil lezen. Dat het verhaal door de ogen van verschillende personages wordt beleefd is prettig om je aandacht erbij te houden. Ieder personage weet weer iets anders, waardoor je langzaam zelf de puzzelstukjes op hun plaats kan leggen.

Tegenslagen
Het leven van Fenna op de Drakenburcht gaat absoluut niet over rozen. Hoewel ze een bijzondere aanleg blijkt te hebben voor het contact met de draken en enkele mooie vriendschappen sluit, komt ze al vrij snel in de problemen terecht. Ik wil niet teveel verklappen, dus ik hou het erbij dat ik het interessant vond om eens over een hoofdpersoon te lezen wiens leven absoluut niet gaat zoals je verwacht. Fenna weet echter het beste uit de situatie te halen en doet er alles aan om op haar manier de misdaden van ‘De Kring’ tegen te gaan.

De overige personages van waaruit we het verhaal beleven, zoals Fenna’s beste vriend Arlan of commandant Eames, krijgen maar weinig achtergrond mee en gedragen zich erg rechttoe rechtaan. Hun motivaties staan geheel in het teken van het helpen van anderen en ze zijn daardoor eigenlijk vrij saai. Hierdoor zijn de slechteriken die we volgen in het verhaal eigenlijk de meest interessante personages. Dit geldt zowel voor de mysterieuze Meester als voor zijn loyale volgeling (wiens naam ik even niet zal verklappen). Ook Fenna zelf is nog een beetje te vlak en vervult haar heldenrol, ondanks de hierboven genoemde complicaties, net iets te gemakkelijk. Hierdoor wordt het boek nergens echt spannend en worden de meeste obstakels al vrij snel en gemakkelijk uit de weg geruimd.

Cocky van Dijk heeft een bijzondere wereld geschapen waarover ik heel graag wat meer zou willen weten. Hoewel dit boek nog niet geheel bevredigt qua uitwerking van de geschiedenis en de personages, kan het nog te verschijnen vervolg hier uiteraard nog verandering in brengen. Door haar fijne manier van schrijven wacht ik in ieder geval met plezier het vervolg af!

[product_page sku=”9789490767679″]

Drakenzieler 1: Spiegelgeest Boek omslag Drakenzieler 1: Spiegelgeest
Drakenzieler 1
Cocky van Dijk
9789490767679
Zilverspoor
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.