BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Fulia – Joost Uitdehaag

Fulia – Joost Uitdehaag

0
53

Omslag Fulia

Fulia is het verhaal van een jonge vrouw die de laatste hoop is voor haar stervende wereld. Het Verbond, dat alle landen ooit samenbond en beschermde, is uiteengevallen. Hordes Mirrax dwalen door de landen om iedereen te doden en alle nederzettingen en burchten te verwoesten. Ook Gander, ooit het meest belangrijke en machtigste land van het Verbond, is onder de voet gelopen en vernietigd. Annys, de Gravin van Gandar, is samen met haar pasgeboren dochter gevlucht naar Sayleche. In dit armoedige dorpje leiden ze jarenlang een onopvallend bestaan.

Fulia weet niets van de geschiedenis van haar moeder en haar afkomst. Dit verandert wanneer ze op twaalfjarige leeftijd een Verbondsridder ontmoet. Hij vertelt haar over de voorspelling dat de Mirrax verslagen kunnen worden als het verbond hersteld wordt met hulp van het verborgen Fort Agiana. Wanneer Fulia beseft wat haar afkomst is doet ze een belofte die de rest van haar leven zal bepalen.

Een gebeurtenis die haar zal blijven achtervolgen, zorgt ervoor dat Fulia het dorp moet verlaten. Ze gaat naar het klooster van Nivantes waar ze opgeleid wordt tot gravin. Daar leert ze meer over het instorten van het verbond en de rol die haar moeder hierin speelde. Wanneer Fulia volwassen is begint ze tegen de wil van haar omgeving in aan een gevaarlijke tocht om het Verbond te herstellen.

Debuut
Fulia is het debuut van Joost Uitdehaag en het eerste deel van een serie. In het dankwoord schrijft de auteur dat het verhaal al heel lang bij hem is. Hij heeft er aan gesleuteld, geschrapt en toegevoegd en de geschiedenis steeds meer verfijnd. Maar zijn basisidee bleef altijd hetzelfde: Een extreem donkere vijand, het krakkemikkige Verbond ertegenover, geen magie om op terug te vallen, maar een wereld van gewone mensen met geen andere keus dan zich te verenigen.

Naar mijn idee is Joost Uitdehaag hier goed in geslaagd. Hij heeft een middeleeuws aandoende wereld neergezet met een rijke geschiedenis. Een wereld waar ik na het lezen van dit eerste boek zeker nog niet op uitgekeken ben. Voor lezers die nog meer over de achtergronden van deze wereld willen weten is nog extra informatie te vinden op www.fulia.nl. Hier staat meer over profetes Suverunde, een belangrijk personage in het boek. En over twee belangrijke locaties: het klooster Nivantes en fort Agiana.

Het uiteengevallen Verbond speelt een belangrijke en duidelijke rol in het boek. Waarom Fulia zo vastbesloten is om het Verbond te herstellen wordt geloofwaardig neergezet en goed opgebouwd. De problemen die ze hierbij ondervindt en de queeste die ze begint om dit te bewerkstelligen vormen het begin van een boeiende serie. De vijand is inderdaad donker, aangevoerd door opperdemon Achlais zaaien de Mirrax meedogenloos dood en verderf. Over de Mirrax en hun achtergronden wordt heel weinig verteld. Je hebt als lezer geen idee wie ze zijn, wat ze willen of waarom ze deze wereld vernietigen. Hopelijk komt dat in de latere delen meer naar voren.

Prettige schrijfstijl en een aansprekende hoofdpersoon.
Joost Uitdehaag heeft een aansprekende en prettige manier van schrijven die je zonder moeite het verhaal in weet te trekken. Hierdoor blijf je als lezer toch geboeid als er in korte tijd veel informatie tegelijk gegeven wordt. Het is dan soms wat vermoeiend lezen, zeker wanneer je, zoals ik, graag onthoudt hoe de geschiedenis en achtergronden in elkaar zitten. Het verhaal wordt grotendeels vanuit Fulia geschreven. De 12 jarige Fulia sprak me het meeste aan. Ze is fel, eigenwijs en beslist geen gravin met een borduurwerkje. Haar gesprekken met de verbondsridders zijn interessant en levendig. Als ze opgeleid wordt in het klooster is heeft ze nog steeds een eigen mening en lapt ze de regels soms aan haar laars.

Ook hier is ze een aansprekende persoonlijkheid. Ze probeert de perfecte toekomstige gravin te worden die haar moeder voor ogen heeft. Maar tegelijkertijd zoekt ze haar eigen weg en heeft ze haar eigen dromen over het Verbond. In het laatste deel van het boek vind ik haar wat minder uit de verf komen. Fulia is hier zo gericht op haar doel dat er van haar persoonlijkheid minder te zien is. Er wordt meer over haar en haar queeste verteld dan dat je dit ondekt door gesprekken of gedachtes. Toch blijft ze boeien en weet ze overtuigend haar passie voor het herstellen van het Verbond aan de lezer en de andere personages in het boek over te brengen.

Goede opbouw
Het boek begint met een verslag dat over de belevenissen van Fulia geschreven zou zijn. Hierdoor wordt direct een sfeer van een queeste en belangrijke gebeurtenissen opgeroepen. In drie delen wordt het verhaal verteld. In het eerste deel wordt een perfecte basis gelegd voor de grote taak die Fulia wacht. Het geeft aan wat ze meegemaakt heeft en hoe dat haar gevormd heeft. Besluiten die ze later neemt zijn hierop terug te voeren. In de andere delen is ze bezig met het haar doel : het herstellen van het Verbond. Ze verlaat haar veilige haven en het pad dat voor haar uitgezet was. Ook hier volgen de gebeurtenissen elkaar logisch op. De verhaallijn is gemakkelijk te volgen en, op een enkele uitzondering na, volg je Fulia. Ze krijgt ook niet te veel actie en problemen tegelijk te verwerken. Het einde is redelijk open maar geeft wel voldoende afsluiting om het boek tevreden dicht te slaan.

Fulia is een prettig geschreven boek dat je weet mee te slepen in het verhaal. De achtergronden en geschiedenis zijn rijk en uitgebreid uitgewerkt. Soms wordt hierover iets teveel informatie tegelijk gegeven. De opbouw van het verhaal zit overtuigend in elkaar en werkt toe naar een einde dat tevreden stelt maar ook uit doet zien naar het vervolg. De hoofdpersoon Fulia is aansprekend en weet vooral in de eerste delen van het boek indruk te maken.

[product_page sku=”9789460860690″]

Fulia Boek omslag Fulia
Joost Uitdehaag