De meest eenzame walvis ter wereld – Kim Crabeels & Sebastiaan Van Doninck

0
146

Lilja woont in een vuurtoren, waarbij zij degene is die de vuurtoren aan doet. Haar papa is vaak met zijn duikboot op reis, want hij doet allemaal onderzoek op zee en komt met de wonderbaarlijkste verhalen thuis. Zo heeft hij allemaal feitjes over vissen, maar brengt hij elke keer ook een schelp voor Lilja mee. Op een dag vertelt de vader van Lilja over een eenzame walvis die een toonhoogte heeft die andere walvissen niet kunnen horen. Wanneer haar vader de zee weer verkent, hoort Lilja geluiden uit een van de schelpen. Zou het de eenzame walvis zijn?

Wonderbaarlijk verhaal, maar voor kinderen vrij lastig
De meest eenzame walvis ter wereld is een bijzonder verhaal met een poëtische schrijfstijl. Lilja’s verhaal wordt op fijne wijze beschreven, met mooie metaforen, terwijl het verhaal ook heel teder en rustig aanvoelt. Je merkt Lilja’s kinderlijke en hoopvolle stem in het verhaal op, terwijl het ook duidelijk is dat ze enig verdriet heeft doordat haar vader vaak weg is. Het is een verhaal over vriendschap, maar ook over eenzaamheid, verdriet en hoop.

Ilja en haar vader zijn zo liefdevol afgebeeld dat je als lezer meteen een band met ze opbouwt.

Hoewel de schrijfstijl de gebeurtenissen in dit verhaal prachtig weet te verwoorden, is het verhaal op sommige momenten vrij lastig voor kinderen. De scheiding tussen droom en werkelijkheid kan voor kinderen moeilijk zijn om te snappen, waardoor de wat jongere lezers wellicht niet alles uit het boek zullen begrijpen. Dit is erg jammer, aangezien dit boek juist snel opgepakt zal worden door kinderen vanwege de illustraties.

Illustraties om voor eeuwig naar te kijken
Het verhaal mag op sommige momenten wat lastig te begrijpen zijn voor jonge lezers, maar de illustraties weten bepaalde dingen wel te verduidelijken en weten het verhaal naar een hoger niveau te tillen. De cover geeft al een lichte indruk van de rest van de illustraties in het boek, die een waar genot zijn om naar te kijken. De illustraties bevatten veel zachte kleuren en hebben een mooie afwisseling tussen donkere en lichte kleuren. Veel illustraties zijn erg aandoenlijk en Ilja en haar vader zijn zo liefdevol afgebeeld dat je als lezer meteen een band met ze opbouwt.

Vooral de illustraties in het water zijn prachtig om te zien. Een paar van de illustraties zijn erg groot en nemen zelfs twee pagina’s volledig in beslag. Het fijne is dat de illustraties goed aansluiten bij de tekst. Zo worden kleine aspecten van het verhaal licht afgebeeld, terwijl bepaalde momenten die meer uitleg nodig hebben, ondersteund worden door grote afbeeldingen die het verhaal verduidelijken. Deze samenwerking van illustratie en beeld weet het geheel alleen maar beter te maken.

De meest eenzame walvis ter wereld zou voor de wat jongere lezers soms wat lastig kunnen zijn, maar oudere lezers zullen daarentegen genieten van de poëtische schrijfstijl en de beeldspraak in het verhaal. Ook de illustraties leveren een prachtige bijdrage aan het verhaal, waardoor de jongere lezers alsnog hun ogen zullen uitkijken, puur door het zien van de illustraties. Dit boek laat zeker een blijvende indruk achter op je, want Ilja is een meisje dat je al het geluk op de wereld gunt.

De meest eenzame walvis ter wereld Boek omslag De meest eenzame walvis ter wereld
Kim Crabeels & Sebastiaan Van Doninck
9789401452854