Kamp Halfbloed Vertrouwelijk – Rick Riordan

0
166

De eerste keer op Kamp Halfbloed kan een enorme schok zijn voor nieuwe kampers en daarom heeft Apollo een (naar zijn eigen mening) fantastische introductiefilm gemaakt. (Die had hij natuurlijk zelf geschreven, geregisseerd, geproduceerd en geacteerd.) Jammer genoeg komt deze film niet bepaald overeen met de werkelijkheid en blijkt de afschrikwekkende vertoning niet door de beugel te kunnen voor Percy Jackson en de andere halfgoden. Dus hebben ze besloten om zelf een gids te maken met daarin alle antwoorden die nieuwe kampers zoeken. Zoals o.a. ‘Mag ik het T-shirt houden?’ en ‘Moet ik op queeste?’. Deze handige gids leert de kampers alles over het kamp, wat zich waar afspeelt en waar ze wat kunnen vinden.

Natuurlijk kan in zo’n gids niet alleen maar saaie informatie staan, ook zijn er roddels en inside-information te vinden over de bekende helden. En als grappige noot zijn de beste fragmenten uit Apollo’s film opgenomen, want het zou natuurlijk zonde zijn om die scènes te missen.

Achtergrondinformatie
In vergelijking met de andere boeken van Rick Riordan is Kamp Halfbloed Vertrouwelijk behoorlijk dun, maar daarom niet minder leuk om te lezen. Voor wie al bekend is met de wereld van Percy Jackson is veel van wat er in het boek staat een korte samenvatting van wat je al weet. Vooral voor wie vanaf het begin de verschillende reeksen over de Griekse halfgoden heeft gelezen, komt er niet zo heel veel nieuws in voor.

Kamp Halfbloed Vertrouwelijk trekt de humoristische en aantrekkelijke schrijfstijl van Rick Riordan door en biedt vooral een blik achter de schermen.

Dat wil echter niet zeggen dat de gids saai is! Je krijgt nog net wat meer achtergrondinformatie en ook de tekeningen van het kamp geven het iets extra. De leukste stukjes voor oudgedienden zijn de tekstjes geschreven door de halfgoden zelf, daar krijg je wel nog nieuwtjes te horen. Voor nieuwe lezers levert het hele boek wel een verduidelijkend beeld op van de verschillende aspecten van Kamp Halfbloed. Ook de humoristische schrijfstijl van de vorige delen weet Riordan goed over te brengen en brengt vaak een lach op je gezicht. Vooral de delen uit de film van Apollo zijn echt goed gevonden en tonen duidelijk hoe zelfingenomen Apollo wel niet is en hoe hij daardoor de bal helemaal misslaat bij de introductie van Kamp Halfbloed.

Leuke lay-out
Zoals eerder gezegd is het boekje behoorlijk dun, maar de lay-out maakt veel goed. De tekeningen over de verschillende plekjes in Kamp Halfbloed passen volledig binnen de schrijfstijl van Riordan. Door de korte stukjes informatie krijgt het boek een luchtige sfeer en hoef je het boek dus niet per se van A tot Z te lezen. Het is goed mogelijk om het boek af en toe eens op te pakken en een stukje te lezen waar je even wat meer informatie over wilt hebben.

Het is een leuke toevoeging aan de wereld van de halfgoden, maar om nu te zeggen dat je het absoluut gelezen moet hebben, is misschien wat veel van het goede. Als je alle reeksen verzamelt, is het wel tof om het in je kast te hebben staan. Door het luchtige karakter levert het ook voor jongere lezertjes een handig kader op naar de wereld van Riordan.

Kamp Halfbloed Vertrouwelijk trekt de humoristische en aantrekkelijke schrijfstijl van Rick Riordan door en biedt vooral een blik achter de schermen. De meeste achtergrondinformatie die aan bod komt, is eigenlijk in de andere boeken van Riordan al beschreven en het boek is dus een soort korte samenvatting van de belangrijkste elementen met enkele leuke verhaaltjes en extra inside-information. Een leuk hebbeding voor de fans!

Kamp Halfbloed Vertrouwelijk Boek omslag Kamp Halfbloed Vertrouwelijk
Rick Riordan
9789000358298
Van Goor
Oktober 2017
160

Apollo heeft een introductievideo gemaakt voor nieuwkomers in Kamp Halfbloed (zelfingenomen als hij is heeft hij die zelf geschreven, geregisseerd, geacteerd en gezongen). Percy en de andere bekende halfgoden vinden dit zo'n verschrikking dat ze zelf antwoord gaan geven op vragen als "Wat is dit eigenlijk voor plek?' en "Mag ik het Kamp Halfbloed-T-shirt houden?' Nieuwelingen komen alles te weten over wat er speelt in het kamp en waar wat te vinden is. Maar het boek is meer dan een verkenning van de gebouwen en terreinen. Het staat vol met inside information en roddels van en over de bekende helden. En natuurlijk staan er ook wat goddelijke wijze woorden van de god Apollo in, omdat… nou ja, omdat de auteurs liever niet neergehaald willen worden.