Lyonesse 3: Madouc – Jack Vance

0
284

Koning Aillas is erin geslaagd om de Ska te verdrijven uit de onneembare vesting Poëltetz met zijn Ulfse troepen, maar dit is zeer tegen de zin van koning Audrey van Dahaut. De ska hadden immers het fort op hem veroverd. Ook koning Casmir van Lyonesse had liever een andere uitkomst gezien, want nu is het voor hem niet meer mogelijk om Dahaut binnen te vallen via de Vlakte der Schaduwen. De Oude Eilanden staan op de rand van een grote oorlog, kan het tij nog keren?

Oppermagiër Murgen doet dan weer zijn uiterste best vanuit zijn kasteel Swer Mod in de Teach tac Teach om een mysterieuze dreiging af te wenden, terwijl Tamurello hem in de gaten houdt als wezelskelet dat vastzit in een glazen bol. Maar ook prinses Madouc groeit stilaan op en komt tot de ontdekking dat ze een wisselkind is. Ze besluit om de wijde wereld in te trekken op zoek naar haar stamboom. Zal ze de antwoorden vinden die ze verwacht?

Nieuwe personages
In de dit derde en laatste deel van de Lyonesse-trilogie staat koning Aillas niet langer centraal als hoofdpersonage. Hij is er natuurlijk nog wel en heeft ook nog een belangrijke rol te spelen in het eeuwige schaakspel dat hij en Casmir spelen, maar kleine prinses Madouc steelt de show, om het zo te zeggen. Dat viel wellicht al wel af te leiden uit de titel van het boek. Madouc kwam in de vorige delen ook al wel eens aan bod, maar dan maakte ze meestal enkel deel uit van een gezelschap en had ze zelf geen aandeel in wat er gezegd werd. In dat opzicht is ze dus nieuw in het verhaal, omdat je haar gedachtegang en groei goed kunt volgen.

Zodoende krijg je van prinses Madouc een veel beter beeld van wie ze is en hoe ze in de loop van het verhaal steeds meer groeit. Als persoon is ze veel interessanter dan Suldrun ooit was: zeker als kind heeft Madouc veel leukere manieren en gedachten om te lezen dan de dromerige en ietwat zwakke Suldrun. Jack Vance is er dus duidelijk veel beter in geslaagd om van Madouc een interessant personage te maken. Uiteindelijk ontdekt Madouc dat ze een wisselkind is en dan komt de magie meer aan bod in het verhaal. Ook dit is op een leukere manier in het boek verweven dan in de andere delen.

Madouc is een leuke afsluiter van een goede klassieke serie en de reeks is een degelijke instap in het genre epische fantasy.

Naast Madouc krijgt ook Dhrun een belangrijkere rol in het verhaal. De voorspelling van de spiegel Persilian heeft daar natuurlijk veel mee te maken. Casmir was erdoor geobsedeerd en moest er vroeg of laat wel iets mee gaan doen, want hoe kan hij er anders voor zorgen dat de ronde tafel Caibra an Meadhan eindelijk weer op zijn rechtmatige plaats komt te staan in Lyonesse?

Vlotte vooruitgang
Naarmate het boek vordert komt Madouc meer en meer te weten over haar afkomst en ook over die van Dhrun. Deze kennis komt haar uitstekend van pas vlak voordat de hoofdverhaallijn in een stroomversnelling komt. Casmirs gekonkel komt stilaan aan het licht en Aillas en Dhrun moeten alles in het werk stellen om Casmir tegen te houden. In de laatste hoofdstukken gaat het verhaal dan ook een stuk sneller vooruit, al is dit niet altijd een goede zaak. Oké ja, het gaat sneller en je wilt ook verder lezen om te weten hoe het nu uiteindelijk afloopt, maar door de vaart gaan de details wat verloren. Ineens gaat het best snel en wordt het ene na het andere opgevolgd. Hierdoor verliest het verhaal wat diepgang. Vance besteedde in de andere delen en ook in het begin van Madouc veel tijd aan andere zaken en dan lijkt de finale een beetje kort door de bocht te gaan in vergelijking met de rest van het verhaal. Het verhaal had een iets betere afronding mogen hebben om het echt tot een nog beter niveau te tillen. Al blijft Madouc samen met deel twee van de Lyonesse-trilogie, De groene parel, wel zeker interessant genoeg om als ontspanning te lezen.

Net als De groene parel weet Madouc meer interesse op te wekken bij de lezer om het verhaal uit te lezen. De personages, en dan met name Madouc, zijn veel beter uitgewerkt en maken doorheen het verhaal duidelijk een mooie ontwikkeling door. Magie krijgt hier in deel drie een iets belangrijkere rol dankzij Madouc het wisselkind, en hoewel het verhaal evenveel aanzet tot lezen als De groene parel, leeft het toch net niet helemaal in je hart als lezer. Maar Madouc is zeker wel een leuke afsluiter van een goede klassieke serie en de reeks is een degelijke instap in het genre epische fantasy.

Lyonesse 3: Madouc Boek omslag Lyonesse 3: Madouc
Lyonesse 3
Jack Vance
9781619472846
Spatterlight
Maart 2017
512

Na het verdrijven van de Ska houdt Koning Aillas met zijn Ulfse troepen de onneembare vesting Poëlitetz bezet, tot groot ongenoegen van Koning Audry van Dahaut, op wie de Ska het fort hadden veroverd. Koning Casmir van ­Lyonesse is er al evenmin gelukkig mee, want nu kan hij Dahaut niet langer via de Vlakte der Schaduwen binnenvallen; de Oude Eilanden balanceren op het randje van een grote oorlog... Hoog in de Teach tac Teach tracht oppermagiër Murgen vanuit zijn kasteel Swer Smod een mysterieuze dreiging af te wenden, terwijl vanuit een glazen bol de verslagen Tamurello hem in de vorm van een wezelskelet met boosaardige zwarte oogjes gadeslaat.Prinses Madouc van Lyonesse komt erachter dat ze een wisselkind is en besluit om, bijgestaan door Ridder Pom-pom, de wijde wereld in te trekken op zoek naar haar stamboom en de Graal. Het wordt een tocht vol gevaren en magie terwijl in de diepte Joald zich roert...