Het zwaard van Mechdany – Peter Schaap

0
46

Omslag Het zwaard van Mechdany

Het Zwaard van Mechdany speelt zich af in dezelfde wereld die Peter Schaap gebruikte voor zijn serie over de Wolvers. Het verhaal volgt twee halfbroers die van hun moeder een schijnbaar onmogelijke opdracht krijgen; de keizer van het rijk vermoorden. Voor één van hen is de keizer zijn vader, voor de andere broer is de keizer de moordenaar van zijn vader. Hen wacht een reis vol gebeurtenissen en gevaren. En natuurlijk moeten we daarbij het zwaard uit de titel en zijn gave om tussen de verschillende werelden te reizen niet vergeten.

Een klassiek avontuur
Het verhaal begint erg traag en het voelt aan alsof de schrijver voornamelijk redenen erdoor probeert te dreunen zodat de lezer het accepteert dat de broers de keizer moeten doden. Het betreft voornamelijk een erekwestie. Er zit een echtbreker en moordenaar op de troon, dus moeten de broers hem vermoorden.

Wat volgt is echter een lekker ouderwets avontuur. De helden verzamelen een bont gezelschap om zich heen en moeten het opnemen tegen piraten, monstervissen, demonen en nog veel meer gevaren die de wereld van de auteur te bieden heeft. En achter alles schuilt ook nog eens een mysterieus complot.

Afstandelijk geschreven
De schrijfstijl die Schaap hanteert is langzaam, gedetailleerd en staat ver van de personages af. Voor sommige lezers kan het verhaal daardoor wat taai overkomen, terwijl anderen het juist weer fijn zullen vinden. De schrijfstijl weet echter niet het spanningsniveau te bereiken dat het verhaal verdiend. Alle ingrediënten voor een spannend avontuur zijn aanwezig. Maar het lijkt alsof de auteur teveel in het verhaal wilde proppen, waardoor het geheel soms traag aandoet.

Aan de andere kant heeft de spanningsboog wel een aantal piekmomenten. Zoals wanneer er een demon verschijnt om het zwaard aan de broers te geven en uit de dialoog blijkt dat er toch meer speelt dan je aanvankelijk dacht. De situatie wordt al helemaal interessant wanneer het zwaard Andrik en twee van zijn metgezellen naar een andere versie van hun wereld stuurt. Er is genoeg stof om over na te denken en genoeg vragen waar je als lezer antwoord op wilt. Dat is voldoende reden om door te lezen.

Het reisgenootschap van het zwaard
We maken al snel kennis met het personage Andrik en zijn allergie voor magie – wat een erg interessant concept blijkt te zijn – en zijn halfbroer, de halfelf Alann en zoon van de keizer die ze moeten vermoorden. Zij zijn echter niet de meest interessante personages. Hun broederliefde voor elkaar wordt goed uitgewerkt en vooral Andrik heeft zo zijn eigen trekjes, maar echt interessant worden ze nooit.

De dwerg Kaidis steelt de kroon met zijn geestige dialogen en boekenkennis, ook al bewijst zijn achtergrond behoorlijk cliché te zijn. Een ander interessant personage is de jonge vrouw Drama, die behoorlijk veel diepgang in haar karakter heeft zitten. De auteur geeft haar een een boeiende, doch pijnlijke achtergrond mee. Door het verhaal heen bewijst ze regelmatig over een pittige attitude te beschikken. Tot slot hebben we nog de Andalaan en het mosselmeisje Arrabo, die beide onhandig het verhaal in worden gedwongen en door de helden op sleeptouw worden genomen. Vooral bij Arrabo is de introductie nogal gekunsteld, ze komt eigenlijk vanuit het niets de groep binnen, waarna Alann verklaard dat het zijn vriendin is, waardoor het grote geheim achter haar niet moeilijk te raden is.

Het Zwaard van Mechdany van Peter Schaap is een degelijk avonturenverhaal dat vooral leuk is voor de liefhebber.

[product_page sku=”9789460860348″]

Het zwaard van Mechdany Boek omslag Het zwaard van Mechdany