Het zwaard van Mechdany – Peter Schaap

0
19

Omslag Het zwaard van Mechdany

Het Zwaard van Mechdany speelt zich af in dezelfde wereld die Peter Schaap gebruikte voor zijn serie over de Wolvers. Het verhaal volgt twee halfbroers die van hun moeder een schijnbaar onmogelijke opdracht krijgen; de keizer van het rijk vermoorden. Voor één van hen is de keizer zijn vader, voor de andere broer is de keizer de moordenaar van zijn vader. Hen wacht een reis vol gebeurtenissen en gevaren. En natuurlijk moeten we daarbij het zwaard uit de titel en zijn gave om tussen de verschillende werelden te reizen niet vergeten.

Een klassiek avontuur
Het verhaal begint erg traag en het voelt aan alsof de schrijver voornamelijk redenen erdoor probeert te dreunen zodat de lezer het accepteert dat de broers de keizer moeten doden. Het betreft voornamelijk een erekwestie. Er zit een echtbreker en moordenaar op de troon, dus moeten de broers hem vermoorden.

Wat volgt is echter een lekker ouderwets avontuur. De helden verzamelen een bont gezelschap om zich heen en moeten het opnemen tegen piraten, monstervissen, demonen en nog veel meer gevaren die de wereld van de auteur te bieden heeft. En achter alles schuilt ook nog eens een mysterieus complot.

Afstandelijk geschreven
De schrijfstijl die Schaap hanteert is langzaam, gedetailleerd en staat ver van de personages af. Voor sommige lezers kan het verhaal daardoor wat taai overkomen, terwijl anderen het juist weer fijn zullen vinden. De schrijfstijl weet echter niet het spanningsniveau te bereiken dat het verhaal verdiend. Alle ingrediënten voor een spannend avontuur zijn aanwezig. Maar het lijkt alsof de auteur teveel in het verhaal wilde proppen, waardoor het geheel soms traag aandoet.

Aan de andere kant heeft de spanningsboog wel een aantal piekmomenten. Zoals wanneer er een demon verschijnt om het zwaard aan de broers te geven en uit de dialoog blijkt dat er toch meer speelt dan je aanvankelijk dacht. De situatie wordt al helemaal interessant wanneer het zwaard Andrik en twee van zijn metgezellen naar een andere versie van hun wereld stuurt. Er is genoeg stof om over na te denken en genoeg vragen waar je als lezer antwoord op wilt. Dat is voldoende reden om door te lezen.

Het reisgenootschap van het zwaard
We maken al snel kennis met het personage Andrik en zijn allergie voor magie – wat een erg interessant concept blijkt te zijn – en zijn halfbroer, de halfelf Alann en zoon van de keizer die ze moeten vermoorden. Zij zijn echter niet de meest interessante personages. Hun broederliefde voor elkaar wordt goed uitgewerkt en vooral Andrik heeft zo zijn eigen trekjes, maar echt interessant worden ze nooit.

De dwerg Kaidis steelt de kroon met zijn geestige dialogen en boekenkennis, ook al bewijst zijn achtergrond behoorlijk cliché te zijn. Een ander interessant personage is de jonge vrouw Drama, die behoorlijk veel diepgang in haar karakter heeft zitten. De auteur geeft haar een een boeiende, doch pijnlijke achtergrond mee. Door het verhaal heen bewijst ze regelmatig over een pittige attitude te beschikken. Tot slot hebben we nog de Andalaan en het mosselmeisje Arrabo, die beide onhandig het verhaal in worden gedwongen en door de helden op sleeptouw worden genomen. Vooral bij Arrabo is de introductie nogal gekunsteld, ze komt eigenlijk vanuit het niets de groep binnen, waarna Alann verklaard dat het zijn vriendin is, waardoor het grote geheim achter haar niet moeilijk te raden is.

Het Zwaard van Mechdany van Peter Schaap is een degelijk avonturenverhaal dat vooral leuk is voor de liefhebber.

Het Zwaard van Mechdany

Peter Schaap | Books of Fantasy | 2012

Mechdany; een afgelegen eiland aan de rand van het keizerrijk, in een wereld waar de god Lot en zijn veertien vrouwen regeren.

Een zwaard; met uiterste precisie gesmeed door de plaatselijke smid Odan, in opdracht van Hoge Heren van duistere herkomst.

Een wapen; geladen met ongekende magie, een machtige talisman die, terwijl hij nog ligt na te gloeien in het smidsvuur, wordt gestolen door Odans rivaal in de liefde: de elf en moordenaar Tazumann, die aansluitend wegvlucht en het hele eiland een magische versluiering oplegt.

Jaren later, als de spreuk is weggesleten, keren herinneringen terug en daarmee ook het besef dat er een moordenaar en een echtbreker ver weg op de keizerstroon zit. Dat steekt. Want eer is belangrijk voor de rechtzinnige bewoners van Mechdany en evenzeer voor Lots goddelijke veertiende vrouw Mavalesha, een godin met onvoorspelbare luimen en hevige emoties die het weer catastrofaal kunnen beïnvloeden. En juist aan haar is het nieuwe jaar gewijd. Een jaar waarin twee halfbroers, zonen van Wickla de vurige herbergierster – de één een magiër, de ander allergisch voor magie – samen op een onmogelijke en avontuurlijke reis naar Kataraktis, het hart van het keizerrijk, gaan. Kataraktis, een verbijsterende en levensgevaarlijke stad boven reusachtige watervallen, waar alleen de onderwereld kansen biedt en waar de keizer een concordaat heeft gesloten met de oppermachtige Demonenheer. De opdracht van de broers: dood de keizer!