Dodenrit – Maggie Stiefvater

0
13

Omslag Dodenrit

Dodenrit speelt zich af op het eilandje Thisby, waar elk jaar de Scorpio Race wordt gehouden. Aan deze race langs de kustlijn doen geen gewone paarden mee, maar waterpaarden uit de zee die mensen hebben weten te temmen. De paarden zijn razend snel, maar ze zullen er alles aan doen om terug in de zee te duiken en daar hun berijder te verdrinken. Sean heeft al vaker meegedaan aan de race en heeft hem zelfs een aantal keer gewonnen. Hij is ook dit jaar de favoriet voor de titel.  Puck moet door omstandigheden als eerste meisje ooit aan de race meedoen, wat voor onrust op het eiland zorgt. Een meisje in een race op duivelse beesten, dat kan niet goed aflopen!

Het verhaal wordt afwisselend vanuit Sean’s en Puck’s perspectief verteld. Door Stiefvater’s omschrijving komt Thisby over als een eilandje dat aan de Schotse kust kan liggen, met een guur klimaat en veel hoge kliffen. Het enige wat mist, zijn de waterpaarden. Het verhaal is knap uitgewerkt, met oog voor detail waar dat nodig is. De waterpaarden worden neergezet als monsters waar niemand echt grip op heeft. De personages hebben een haat-liefde verhouding met ze. Ze zijn snel en gehoorzamen je soms zonder dat je een bevel hoeft te geven, en drie seconden later bijten ze iemand zijn arm eraf. Deze wisseling in temperament zorgt voor spanning en sensatie en houdt het boek tot op het einde spannend. Het begin van het verhaal is wat langdradig en het kost wat tijd om in het verhaal te komen. Maar daarna boemelt het verhaal fijn verder en laat het je niet snel meer los.

Taalgebruik en personages
Voor de doelgroep van jongeren tussen de 13 en 16 jaar is Dodenrit goed te volgen. Het taalgebruik is vlot en er komen weinig moeilijke woorden in voor. Het is geschreven in de gedetailleerd vertellende en ietwat chicklitachtige stijl die we van Stiefvater gewend zijn. Hierdoor zal het waarschijnlijk meisjes meer aanspreken dan jongens.

Met uitzondering van Puck en Sean zijn alle personages vlak. Dit is niet erg, omdat er zoveel gebeurt dat verdieping van de achtergrondpersonages alleen maar zou afleiden. Het samenspel tussen de karakters van Puck en Sean draagt het verhaal. Sean is een jongen die liever alles in een woord zegt dan er een hele zin aan te besteden. Hij werkt in de stallen op het eiland omdat hij met vrijwel elk paard overweg kan. Dit is uniek omdat de waterpaarden niet van mensen houden en ze eerder als eten zien dan als vriend. Puck is een meisje dat op haar manier voor het huishouden en haar broers moet zorgen. Ze wordt heerlijk brutaal neergezet, waardoor ze het tegenovergestelde lijkt van Sean. Toch is het niet zo absoluut als het aan het begin lijkt. Beide personages laten veel lef zien, waardoor je in het verhaal gezogen wordt en niet meer los kunt komen. Al zijn Puck en Sean wat vreemd, ze weten te boeien en komen levensecht over. Toch kan het verhaal door hun interactie op momenten erg zoetsappig worden, wat de spanning enigszins teniet doet. Gelukkig wordt dit snel weer opgepakt, maar het haalt even de vaart uit het boek.

Dodenrit is een spannend boek. Het is even doorbijten in het begin, maar daarna zul je er plezier aan beleven. Het is spannend tot op het einde en de levensechte personages houden het verhaal boeiend en luchtig.

Dodenrit

Maggie Stiefvater | Uitgeverij Moon | 2011
Originele titel: The Scorpio Races

Elk jaar in het begin van november is het eiland Thisby volledig in de ban van de Scorpio Race. Ruiters proberen zich lang genoeg vast te klampen aan hun waterpaarden om de finish te bereiken. Sommigen overleven. Anderen sterven.
Sean Kendrick, negentien jaar, is viervoudig kampioen. Hij is een man van weinig woorden en als hij al angsten heeft, dan begraaft hij ze diep, zodat niemand ze kan zien.

Met Puck Connolly ligt dat anders. Ze zal als eerste vrouw meerijden in de Scorpio Race. Dat was nooit haar bedoeling. Ze is op geen enkele manier voorbereid op wat er staat te gebeuren.