Het Slavenschip – Peter Schaap

0
20

Omslag Het Slavenschip

Er zijn een heleboel verhalen over de Griekse mythologie, zoals de belevenissen van Odysseus of Hercules en de boeken over Percy Jackson. Maar hoe leefden de oude Grieken nu eigenlijk echt? Hoe zag het leven van gewone mensen eruit, zonder al die helden en monsters in de buurt? Wie daar benieuwd naar is, kan maar beter snel Het slavenschip van Peter Schaap gaan lezen.

Verdwaald in de tijd
De meeste mensen gaan graag op vakantie naar Griekenland, maar de dertienjarige Dion heeft er weinig zin in. Zijn ouders zijn gescheiden, waardoor hij eerst al met zijn zusje en zijn moeder op vakantie naar Oostenrijk is gegaan. Van de nieuwe vriend van zijn moeder moet hij weinig hebben, maar nu hij met zijn zusje en zijn vader in Griekenland zit, wil zijn vader ook zijn nieuwe vriendin laten overkomen. Dat is al zijn vierde vriendin sinds de scheiding, als Dion zich niet vergist met tellen.

Zon, zee en strand zijn dus niet aan Dion besteed en hij verstopt zich vooral achter zijn Gameboy. Bovendien is zijn vader geschiedenisleraar en wil hij per se naar stoffige musea, iets waar Dion al helemaal niet op zit te wachten. Maar in een klein museum op de berg vindt Dion een antieke gouden oorbel op de grond. En vanaf dat moment verloopt zijn vakantie heel anders dan gedacht en leert hij Griekenland van een compleet andere kant kennen…

Spannende Griekse geschiedenis
Het slavenschip is met een ik-perspectief vanuit Dion geschreven, waardoor je als lezer erg dicht op zijn huid zit. Dat maakt het verhaal soms wat traag, omdat Dion vaak uitlegt wat hij denkt en voelt, maar tegelijkertijd beleeft hij genoeg spannende avonturen die de vaart er weer in brengen. Door een simpel ongelukje (of zit er meer achter?) komt Dion namelijk tweehonderd jaar voor Christus in het oude Griekenland terecht. En daar gaat het er een stuk ruiger aan toe dan in zijn computerspelletjes.

Dions belevenissen in het oude Griekenland worden desondanks realistisch omschreven. De auteur schrijft in zijn nawoord dat hij zelf erg veel van Griekenland houdt en dat is ook te merken: je leert als lezer een paar Griekse woordjes en er is waarschijnlijk redelijk wat achtergrondonderzoek naar het leven in de Griekse oudheid gedaan. Bovendien is het verhaal best spannend, dus ook lezers die geschiedenis (net als Dion) maar saai vinden zullen hier toch van kunnen genieten.

De schrijfstijl is duidelijk en direct: Dion vertelt zijn verhaal zelf en je krijgt dus al zijn twijfels en gedachten te horen, wat soms iets té direct is en het verhaal vertraagt. Als dertienjarige jongen heeft hij een nogal duidelijke mening over dingen, wat erg grappig kan zijn. Een minpuntje is dat het boek wat (eind)redactionele schoonheidsfoutjes bevat, waardoor het verhaal soms een beetje slordig overkomt.

Het slavenschip is een spannend jongensboek dat de Griekse oudheid door de ogen van een moderne dertienjarige laat zien. Omdat het verhaal realistisch maar pakkend wordt verteld, hoef je niet eens van geschiedenis te houden om van dit boek te genieten. Wel had de (eind)redactie iets zorgvuldiger mogen zijn en Dion vertelt soms wel erg veel over wat hij denkt en voelt, maar dat maakt het boek niet minder spannend.

[product_page sku=”9789490767280″]

Het Slavenschip Boek omslag Het Slavenschip
Peter Schaap