De Saga van de Chaosoorlog 3: Het Einde van de Magiër – Raymond E. Feist

0
23

Omslag De Saga van de Chaosoorlog 3: Het Einde van de Magiër

2013 is een jaar van afsluiting. Begin dit jaar werd het laatste deel van Het Rad des Tijds uitgebracht en nu wordt met Het Einde van de Magiër een andere populaire fantasyreeks afgerond. Raymond E. Feist nam zijn lezers al meer dan dertig boeken lang mee in de wereld van Midkemia, waar hij langzaam maar gestaag een universele Vijand introduceerde die telkens zijn invloed liet gelden, maar altijd in de schaduwen bleef. Na een jarenlange strijd tegen deze duistere macht zal Puc met zijn Conclaaf der Schaduwen dan eindelijk de allesbeslissende slag leveren. En met zo’n omineuze titel lijkt er weinig hoop voor Puc…

Filosofischer
De Vijand waar Puc met zijn Conclaaf al jarenlang tegen streed werd gedurende de serie steeds duidelijker, maar tegelijkertijd steeds ongrijpbaarder. Feist introduceerde namelijk een wat filosofische kracht die in dit boek eindelijk volledig uit de doeken wordt gedaan. Dit wordt gedaan door onder andere Macros de Zwarte, die zijn best doet om de lezer uit te leggen wat de mysterieuze Vijand nu precies inhoudt, ondanks dat deze naar eigen zeggen door gewone stervelingen niet te bevatten is. Tijdens deze uitleg leren Puc, Magnus, Miranda en Nakur ook meer over zichzelf door ontmoetingen met personen uit het verleden. Zo kan Feist teruggrijpen op verhaallijnen van eerdere boeken en een mooie nostalgische trip maken. Dit wordt gelukkig niet al te sentimenteel aangepakt, waardoor de vaart  toch in het verhaal blijft en zo enkele losse eindjes mooi afgerond kunnen worden.

We volgen in dit slotstuk eigenlijk twee grote verhaallijnen die langzaam maar zeker in elkaar overgaan. Allereerst leven we mee met Puc, Thomas, Miranda, Nakur en Magnus, in hun inspanningen om erachter te komen hoe ze het universum kunnen redden. Daarnaast strijden de jonge conDoins Hal, Martin en Brendan, om het Koninkrijk in stand te houden. Deze twee verhalen vullen elkaar goed aan, met een meer esoterische strijd van de magiërs tot een wat aardsere strijd van de Koninkrijkse troepen.

Verweven
In de laatste boeken over Midkemia introduceerde Feist veel nieuwe personages, nieuwe werelden/dimensies en zelfs nieuwe volkeren, zoals de Sterrenelfen. Hij gaf zichzelf daardoor een bijna onmogelijke taak om al die nieuwe elementen goed te verweven in het overkoepelende verhaal. Toch blijkt dit heel aardig te lukken. Hoewel de verhouding tussen wereldbouwen en actie nu wat meer richting de uitleg gaat, valt er alsnog meer dan genoeg te beleven. Hoewel niet alle verhaallijnen worden afgesloten, krijgen de belangrijkste personages een afronding die voldoening geeft.

We weten van de vloek die Lims-Kragma vele boeken geleden uitsprak dat Puc iedereen die hem dierbaar is zal verliezen, voordat hij zelf dood zal gaan. Met zo’n uitgangspunt leek het lastig voor Feist om een verrassend te verzorgen. Zonder hier al teveel over te willen verklappen wil ik zeggen dat Feist zijn lezers toch op het puntje van hun stoel kan laten zitten.

Gevoelens
Ik begon het boek met zowel enthousiasme als verdriet. Enthousiasme, omdat ik nu eindelijk te weten zou komen hoe de reis van Puc, Thomas, Magnus en de vele andere personages die we zijn tegengekomen in de vele prachtige verhalen over Midkemia, zou aflopen. Met verdriet, omdat ik diep vanbinnen die reis nog veel langer had willen doorzetten. Feist was een van de grootmeesters die me het fantasygenre heeft ingetrokken en ook al waren niet alle boeken van hetzelfde niveau als mijn favorieten (de Keizerrijk-trilogie, de Boeken van de Slangenoorlog), toch wist Feist elke keer weer die sfeer op te roepen die me zo wist te verleiden in Magiër. Gelukkig komt later dit jaar nog een laatste boek in de Krondor-serie uit: Robbie en de Kruiper.

Mensen die de eerdere boeken van Feist allemaal hebben gelezen zal ik niet hoeven overtuigen om ook dit boek op te pakken, mensen die Feist nog niet hebben gelezen kan ik alleen maar aanraden om eens te beginnen aan Magiër. Weet dit eerste boek je te  overtuigen, dan staat er een prachtige reis te wachten die met Het Einde van de Magiër een waardig einde heeft gekregen.

Saga van de Chaosoorlog 3: Het Einde van de Magiër

Raymond E. Feist | Luitingh-Sijthoff | 2013
Originele titel: Magicians End

De draken roepen…
Het Koninkrijk der Eilanden wordt verscheurd door een burgeroorlog, want de troon is onbezet en rivalen trekken op. Nadat hij zijn geliefde prinses Stephané veilig uit Roldem heeft weggehaald moet Hal – nu hertog van Schreiborg – zich richten op de verdediging van het oude rijk, zodat er een koning kan worden gekroond door de Raad der Heren in plaats van door het recht van de sterkste.
Maar de grootste dreiging ligt misschien wel buiten de macht van mensen. Ergens in de Grijze Torens komt iets naar buiten wat niet van deze wereld is. Voormalige doodsvijanden zullen bondgenootschappen moeten sluiten om een ramp af te wenden.

Zal het lot van de Zwarte Magiër worden bezegeld? Zullen de profetieën bewaarheid worden? Dit boek, niet alleen het slotdeel van de trilogie De Saga van de Chaosoorlog, maar tevens dat van de magistrale cyclus over de werelden Midkemia en Kelewan die ruim dertig jaar geleden van start ging met het onvolprezen Magiër, geeft op alle vragen antwoord…