Voor altijd – Maggie Stiefvater

0
13

Omslag Voor altijd

Voor altijd is het laatste boek in de Huiver-trilogie. Sam wacht dag en nacht totdat zijn vriendin Grace bij hem terugkomt. Ze is tijdens het najaar in een wolf veranderd, waaruit blijkt dat hun gevonden oplossing tegen de gedwongen verandering niet genezend werkt, maar alleen het veranderen uitstelt. Maar dat is niet het enige wat Sam kopzorgen geeft. Er zijn namelijk plannen om de wolven met een helikopter op te jagen en ze te doden. Sam moet en zal een oplossing vinden om de roedel te redden, maar eerst moet Grace weer in een mens veranderen. Zal ze ooit terugkeren?

Voor altijd is het vervolg op Fluister. Hierin maakten we naast Sam en Grace ook kennis met Isabel en Cole, die in dit verhaal een grotere rol spelen. Met name de voormalige rockster Cole heeft heel wat noten op zijn mars. Hij is bij de roedel gekomen om zijn roerige verleden te vergeten, maar sinds hij zijn bandmaatjes achter zich heeft gelaten is hij weinig veranderd. Hij gebruikt nog steeds drugs en is het merendeel van de dag zo gek als een deur.

Dit staat haaks op Sams rustige en gestructureerde leefwijze en Sam kan het dan ook niet waarderen dat Cole zijn leven zo vergooit. Sam zelf smacht intussen naar Grace, wat op den duur wel erg zoetsappig wordt. Hij schrijft en zingt namelijk elke dag liedjes voor Grace, in de hoop dat ze dan sneller terugkeert uit het bos. Toch blijft het net binnen de perken en is het ergens nog schattig te noemen. Grace moet vooral in het begin erg wennen aan het wolf-zijn, maar geniet daarna met volle teugen. Maar ook zij ziet in haar dromen steeds die ene grijze wolf met goudkleurige ogen voor zich: Sam.

Het verhaal is chicklit-achtig, dus begin er niet aan als je niet goed tegen gezwijmel kunt. Het richt zich voornamelijk op de vijftienjarige dames onder ons. De schrijfstijl is zoals we die van Stiefvater gewend zijn: rustig, bijna poëtisch en dromerig. De verhaallijnen lopen kriskras door elkaar, maar omdat ieder zijn eigen, duidelijk aangegeven hoofdstuk heeft, is het goed te volgen als je er je aandacht bij houdt. Het boek heeft wel een open einde: velen zullen het einde vervloeken, maar ik vind het zelf juist uiterst passend en bevredigend.

Het verhaal wordt wederom vanuit Sam, Grace, Cole en Isabel verteld. Dit kan verwarrend zijn, maar het is goed uit elkaar te houden als je oplet. De relatie tussen Sam en Grace gaat inmiddels de verliefdheid voorbij en zet zich om in echte liefde. De klefheid van hun relatie daalt iets, waardoor het fijner wordt om het verhaal te lezen. Cole maakt bovendien een transformatie door. Hij komt er steeds meer achter dat hij zijn verleden niet volledig los kan laten en dat hij iets zal moeten doen om fijn te kunnen leven. Hij heeft namelijk een bepaald aspect van zijn verleden voor iedereen verzwegen. Wel probeert hij Sam zo goed als hij kan te helpen, wat niet makkelijk is als je aan de drugs zit en vreselijk chaotisch bent. Daarnaast wil hij Isabel voor zich winnen, maar die geeft niet thuis. Dit geeft het verhaal de nodige luchtigheid en zorgt voor een licht komische toets. Dat is ook nodig, want de verhaallijn tussen Sam en Grace is wel erg zwaar.

Voor altijd is een prima afsluiting van de serie, die spannend en tegelijkertijd romantisch is. Het verhaal is nog steeds mierzoet, maar het is dragelijk. Stiefvaters kenmerkende rustige schrijfstijl is volop aanwezig, maar ondermijnt de spanning niet: het is goed uitgebalanceerd. Het einde is een klapstuk, wat de hele trilogie goed doet en ruimte geeft voor je eigen interpretatie. Voor altijd is dus een fijn boek dat je ook af en toe even weg kunt leggen; ideaal om ’s avonds voor het slapen te lezen.

Voor Altijd

Maggie Stiefvater | Uitgeverij Moon | 2011
Originele titel: Forever

Ik schoot in galop de bossen in. Mijn poten bonsden op de rotsen; mijn passen vraten kilometers. Elke zenuw binnen in me stond in brand. Ik hield mijn gedachten vast als een armvol papieren kraanvogels. Strak genoeg om ze te houden. Niet zo strak dat ik ze plette. Ik ben Sam Roth. Ik zoek Grace. Zoek de wolven. Er waren duizend dingen te horen. Tienduizend dingen te ruiken. Honderd miljoen aanwijzingen van talloze vormen van leven in deze bossen. Maar ik zocht niet naar talloos. Ik zocht er een.