The Amazing Spider-Man

0
66

Omslag Chronicle

The Amazing Spider-Man is een reboot op de eerdere Spider-Man trilogie en staat compleet los van deze films. Dit fenomeen komt de laatste jaren steeds vaker voor. Het is zeer dapper van de gehele cast dat ze het hebben aangedurfd om deze film te maken, aangezien de meeste mensen de eerdere films, welke allemaal grote kassuccessen waren, nog niet zijn vergeten. Net als in de eerste Spider-Man film uit 2002 van regisseur Sam Raimi vertelt ookThe Amazing Spider-Man het verhaal van de jonge scholier Peter Parker. Hij wordt op een gegeven moment gebeten door een genetisch gemanipuleerde spin en langzaamaan ontwikkelt de jongen superkrachten.

Toen Peter Parker nog een klein jongetje was hebben zijn ouders hem bij zijn oom en tante achtergelaten en zijn vervolgens in alle haast vertrokken. Niet veel later blijken zijn ouders gecrasht te zijn met een vliegtuig. Als tiener vindt Peter de aktetas van zijn vader. Wanneer hij de inhoud doorbladert komt hij achter het bestaan van ene Dr. Curtis Connors, een wetenschapper die zich bezighoudt met regeneratie. Ook vindt hij een aantal documenten met vreemde formules. Na deze ontdekkingen besluit Peter een bezoek te brengen aan de Oscorp Tower, de werkplek van Dr. Connors. Wanneer hij op onderzoek gaat in het gebouw, wordt hij op een gegeven moment gebeten door een spin. Na slechts enkele uren begint hij krachten te ontwikkelen die zijn verstand te boven gaan. Wanneer zijn oom kort daarna door een straatrover wordt vermoord, zint hij op wraak. Om niet herkent te worden meet hij zichzelf een kostuum aan en wordt Spider-Man.

Dr. Connors is ooit zijn arm verloren en doet wanhopige pogingen om deze weer terug te krijgen, maar wanneer Peter hem de formule van zijn vader geeft, verandert hij in The Lizard, een ruim tweeënhalf meter grote kruising tussen een mens en een reptiel. En de enige die hem kan stoppen is Spider-Man.

Perfecte cast
De rol van Peter Parker en zijn alias Spider-Man is in deze film weggelegd voor Andrew Garfield. Deze acteur kennen de meeste mensen van zijn rol in The Social Network. De jonge acteur weet perfect gestalte te geven aan zijn rol. Hij overtuigt als ietwat onzekere student en weet veel humor en gevoel mee te geven aan zijn personage. In de film krijgt Peter Parker een relatie met Gwen Stacy. Gwen is zijn klasgenote en een stagiair bij Dr. Connors. Gwen’s vader is een politie officier die jacht maakt op Spider-Man. Gwen Stacy wordt gespeeld door Emma Stone. Ze zet een zeer sterke rol neer en vooral de scenes tussen Peter en Gwen zijn een genot om naar te kijken. Regisseur Marc Webb is vooral bekend van zijn film (500) Days of Summer en hij weet wel raad met romantische scenes, dit is dan ook goed terug te zien in The Amazing Spider-Man.
Rhys Ifans heeft de rol van Dr. Connors op zich genomen en ook hij weet prima te overtuigen als wetenschapper die overduidelijk strijdt met het verlies van zijn arm. De oom en tante van Peter worden gespeeld door Sally Field (Aunt May) en Martin Sheen (Uncle Ben). Samen met Peter vormen ze een leuk en functioneel gezin, maar wanneer Uncle Ben wordt vermoord valt het gezinnetje uit elkaar.

Spetterende actie
Zoals we vandaag de dag mogen verwachten van een superhelden film, is de actie schitterend. De scene in de metro waar Peter tot de ontdekking van zijn nieuwe krachten komt is hilarisch. Een paar keer kijken we ook door de ogen van Spider-Man wanneer deze door de stad heen slingert. Deze scenes zijn een genot om naar te kijken, maar komen helaas veel te weinig voor. De welbekende one-liners van Spider-Man zijn zeer geslaagd. Ook Stan Lee laat zichzelf even zien en wel in zijn meest hilarische scene ooit.
De actiescènes tussen Spider-Man en The Lizard zien er realistisch uit en zijn leuk om naar te kijken, maar minstens even leuk zijn al zijn andere actiescènes. Je zou verwachten dat we na drie Spider-Man films al zijn trucjes wel al gezien hebben, maar deze Spider-Man is net even iets leniger en sneller en komt regelmatig met zeer inventieve oplossingen om zijn gevechten te winnen.

Herhaling, maar toch origineel
In feite is The Amazing Spider-Man een hervertelling van het verhaal uit Spider-Man (2002). Er zijn namelijk meer dan genoeg vergelijkingen te trekken. Peter Parker wordt gebeten door een spin, zijn oom wordt vermoord, Peter gaat op zoek naar de moordenaar. Zelfs de vijand, The Lizard, heeft enige overeenkomsten met de Green Goblin uit Spider-Man (2002). Ook komen sommige scenes wel erg overeen met een scene uit de eerdere films, zoals bijvoorbeeld de scene op de brug waar Spider-Man een jongetje uit een brandende auto redt welke aan de brug bungelt. Helaas ontkomen de makers hier niet aan, want Spider-Man heeft een vaststaand oorsprong verhaal en hier moet je je als maker aan houden als je de fans niet tegen het hoofd wilt stoten.

Toch weet The Amazing Spider-Man zijn eigen verhaal te vertellen. De ouders van Peter zijn namelijk nogal mysterieus verdwenen en dit blijft vragen oproepen. Deze verhaallijn vormt dan ook de rode draad door de film en zal dat, gezien de vele open vragen, ook nog doen in de vervolgfilm(s). Ook de algehele toon van de film is anders. Raimi koos voor zijn films een iets cartooneske setting, waar Webb gekozen heeft voor een realistische en duistere setting.

Producent: Columbia Pictures
Regisseur: Marc Webb
Cast: Andrew Garfield (Peter Parker/Spider-Man), Emma Stone (Gwen Stacy), Rhys Ifans (Dr. Curtis Connors/The Lizard), e.a.