Het Geheim van Askir 3: Het Oog van de Woestijn – Richard Schwartz

0
10

Omslag Het Geheim van Askir 3: Het Oog van de Woestijn

Het is Havald gelukt om zijn reisgenoten terug te vinden in de grote woestijnstad Galasabad. De groep wil graag verder trekken richting het legendarische Askir, om daar bondgenoten te werven voor de oorlog die in hun thuisland woedt. Twee dingen houden hen echter op: de familie van de emir van Galasabad en de ontdekking dat er een legioen van Askir in Bessarein is aangekomen. De emir heeft Havald en zijn vrienden gevraagd nog twee weken in Bessarein te blijven, totdat hij de troon aan zijn jongste dochter overdraagt. De jonge emira die ze moeten bewaken, Faihlyd, is een charismatische en wilskrachtige jonge vrouw die problemen lijkt aan te trekken als stroop vliegen, maar tegelijkertijd heel veel voor de reisgenoten kan betekenen wanneer ze in Askir aankomen. Bessarein is een onderdeel van het rijk en heeft dus de mogelijkheid om Leandra’s aanvraag te steunen. Toch wordt zij aan alle kanten bedreigd en lijkt het gevaar niet alleen van buiten te komen. Havald moet alles op alles zetten om Faihlyd en zijn vrienden te beschermen. Leandra probeert intussen een verdrag te sluiten met de generaal van het legioen van Askir, maar dat lijkt niet makkelijk als gedacht. Askir lijkt verder weg dan ooit…

In Het Oog van de Woestijn gaan we verder in op verhaallijnen die in het vorige wat onderbelicht bleven. Hierdoor wordt er een aangename tweede blik op Havald, zijn vrienden en hun verwikkelingen in Bessarein gegeven. Waar in het vorige deel de nadruk vooral lag bij de donkerelfin Zokora, haar minnaar Varosch en hun reisgenote Natalyia, is de focus nu verschoven naar de halfelfin Leandra en Sieglinde en Janos. We komen meer te weten over hun achtergrond en zo is ook voor je gevoel in dit deel het reisgezelschap weer compleet.

Afronding
In het vorige deel zijn de gebruiken en gewoonten van het land Bessarein al uitgebreid aan de orde gekomen en er wordt doorgegaan alsof er geen onderbreking is geweest. Dit is daarmee het eerste deel dat echt niet zelfstandig gelezen kan worden. Ook de verhaallijn krijgt slechts een minimale introductie. Wanneer je echter de vorige delen hebt gelezen, sluit het boek naadloos aan en omdat deel twee spannend eindigde, zit je zo wederom goed in het verhaal.
Aan het einde van het boek wordt het verblijf in Bessarein afgerond. Het is echter nog in het geheel niet duidelijk waar de volgende etappe van de reis de reisgenoten en de lezer heen zal voeren, dus dat blijft spannend.

Losse verhaallijnen
Die afronding is ook te zien in het grote aantal verhaallijnen dat in dit deel wordt afgerond. We leren veel meer over Havalds mysterieuze dienaar Armin, maar ook over de koningin die hij en Leandra dienen in hun thuisland Illian. Daarnaast worden onduidelijke aanslagen uit het vorige deel opgehelderd en komt de lezer meer te weten over de magische poorten die het gezelschap tot dusver heeft gebruik om tussen hun land en Bessarein te kunnen reizen.
Deze informatiedump – want dat is het wel een beetje – is niet storend, omdat hij zo nodig was. Als lezer reis je nu al ruim twee boeken met het gezelschap mee en hoewel Askir mysterieus blijft, voelt het eindelijk alsof je een deel uitmaakt van Leandra’s missie. Dat is prettig en precies op tijd.

De personages op wie in dit deel het nadruk ligt, zijn prettig uitgewerkt. Janos blijkt meer in zijn mars te hebben dan alleen een krachtige zwaardarm en de jonge emira Faihlyd komt voor je ogen tot leven met haar pittige en toch vriendelijke uitspraken. Alleen Leandra blijft voor mijn gevoel opnieuw een klein beetje achter.

Het verhaal is in de ik-vorm geschreven, dus we bezien haar vanuit Havalds perspectief. Als zijn geliefde komt voornamelijk die kant van haar naar voren en dat begint langzaam een klein beetje te irriteren. Leandra is een maestra in de magie en de afgezante van haar koningin, dus het lijkt me dat ze toch wel wat meer in haar mars heeft dan lief zijn of ruzie zoeken. In haar onderhandelingen met Askir krijgt ze meer vorm, maar ze komt niet tot leven zoals de anderen dat wel doen.

Askir
Ook het legioen van het mythische Askir zelf spat niet van de pagina’s. Wel komen we meer te weten over de indeling van het Rijk en de verschillende legioenen. In het eerste deel heeft Havald de taak van legioenscommandant toebedeeld gekregen en daar worstelt hij nog altijd mee. Die spanning komt in dit deel meer naar voren als hij mensen uit het in Bessarein gelegerde legioen van Askir ontmoet, maar een echte verduidelijking over zijn taak blijft uit. Het is duidelijk dat we daarvoor op de volgende delen moeten wachten.

Het Geheim van Askir 3: Het Oog van de Woestijn is een prettig vervolg op het vorige deel. Het haalt enkele losse verhaallijnen bijeen die opheldering nodig hadden en lost daarmee een belofte in. Hoewel de personages niet allemaal even goed uit de verf komen, is de extra informatie die we over hen krijgen een welkome aanvulling. Het is aan het einde van het boek helemaal niet zeker waar het vervolg heen gaat – dat wordt dus afwachten.

Het Geheim van Askir 3: Het Oog van de Woestijn

Richard Schwartz | Luitingh-Sijthoff | 2007
Originele titel: Das Geheimnis von Askir 3: Das Auge der Wüste

Tijdens hun zoektocht naar bondgenoten in de strijd tegen de gewelddadige Thalak zijn de krijger Havald, de halfelf Leandra en hun metgezellen in de woestijnstaat Bessarein verslagen. Vanaf dat moment gaat alles fout. Leandra valt in handen van een gewetenloze slavenhandelaar, Havald moet zich tot het uiterste inspannen om haar te bevrijden. Na tal van hindernissen te hebben genomen, talloze omzwervingen, gevaarvolle confrontaties en hartstochtelijke inspanningen, belandt het tweetal in de broeierige hoofdstad Gasalabad, waar alle ogen zijn gericht op een magisch artefact – Het Oog van Gasalabad. Alles wijst erop dat via het Oog een deel van de waarheid over Askir te achterhalen is, een waarheid die verontrustender is dan Leandra en Havald ooit hadden kunnen vermoeden..