Het Geheim van Askir 4: De Marionettenspeler – Richard Schwartz

0
15

Omslag Het Geheim van Askir 4: De Marionettenspeler

Havald en zijn metgezellen zijn nog altijd in Gasalabad, in afwachting van het huwelijk tussen emira Faihlyd en haar verloofde Armin. Wanneer Havald het verzoek krijgt om zijn bijzondere connectie met de god van de onderwereld en de doden, Soltar, aan te wenden, komt hij erachter dat hun onzichtbare vijand veel machtiger is dan eerst gedacht. Niet alleen is hij een magiër en een necromant, ook kan hij de krachten van de mensen die hij gedood heeft, overnemen en zo zijn magische vermogens uitbreiden. Hierdoor lijkt alsof maar één man hierachter kan zitten: Balthasar, de magiër die de gezellen nog in herberg de Hamerkop  hebben ontmoet. Balthasar is echter dood… Toch? Wanneer ook andere machten in Gasalabad een dreiging blijken te vormen voor Havald en Leandra, moeten zij nieuwe verbonden sluiten en oude vriendschappen op het spel zetten om hun levens en die van hun kameraden te redden. Zal het echter genoeg zijn en kunnen ze in veiligheid Gasalabad verlaten, verder op reis naar het mythische Askir?

Zoals iedere lezer van een verhalen- of boekenreeks kan beamen, heeft elke serie een of zelfs meerdere boeken in de reeks die het verhaal uit lijken te smeren in plaats van verder op te weg te helpen. Dit gevoel heerste bij Harry Potter en de Orde van de Feniks, bij Allemaal Dood in de Sookie Stackhouse reeks… En dus ook bij dit deel van Het Geheim van Askir. Hoewel De Marionettenspeler op zich veel spannende elementen bevat, sleept het verhaal zich toch een beetje voort. De hamvraag bij het dichtslaan van het boek was dan ook: Gaan ze nu eindelijk vertrekken naar Askir?

Langzaam op gang
Dit is namelijk het derde boek dat zich afspeelt in Gasalabad en hoewel de stad nog altijd bruisend van de pagina’s afspat, is de nieuwigheid er inmiddels wel af. We weten hoe de politieke verhoudingen zijn, we kennen de verschillende huizen in de stad en hoewel de woestijnachtige omgeving prachtig is, kan die niet blijven verbazen. Wanneer Havald door zijn connectie met Soltar ontdekt dat hun gevecht met de necromant uit het derde deel van Het geheim van Askir nog lang niet afgerond is, begint een nieuwe klopjacht op de geheimzinnige tegenstander die de gezellen al twee boeken lang in zijn macht houdt.

Hierdoor voelt het verhaal aan als een herhaling van het vorige boek en dat is jammer. Er zijn meer speurtochten, meer gevaar, meer onzekerheden en nergens voelt het verfrissend of spontaan aan. Schwartz weet de lezer opnieuw mee te slepen in zijn ietwat ongebruikelijke, maar aansprekende schrijfstijl maar de echte originaliteit ontbreekt. Zelfs de ontmoeting met Leandra’s volk, tot dusver een groot mysterie, kan hier niet geheel aan af doen.

Verdieping en mysterie
Het fijne hieraan is wel dat Leandra’s achtergrond eindelijk de aandacht krijgt die zij verdient. Hoewel… Nog altijd laat Schwartz de sluier van geheimzinnigheid rondom de halfelfin niet geheel optrekken, maar we komen wederom meer over haar te weten. Inmiddels begint het erop te lijken dat er nog enkele grote onthullingen moeten komen rondom Leandra’s achtergrond. Hoe oud is zij werkelijk? En waarom is juist zij gekozen om het banzwaard van het rijk, Steenhart, te dragen?

De andere gezellen van Havald blijven in dit deel onderbelicht, op twee na: Seraphine en Natalyia. De twee vrouwen hebben altijd al, tezamen met Leandra, een vreemde driehoeksverhouding met Havald gevormd, een verhouding van vriendschap, verlangen en liefde. Leandra’s is Havalds geliefde, maar er sluimerde altijd al iets tussen hem en de anderen. In dit deel wordt deze verhouding uitgediept tot een dramatisch, maar mooi slot. De verhouding tussen de gezellen zal nooit meer geheel dezelfde zijn, en de vraag is of Havald de les kan zien die Schwartz de lezer overduidelijk wil tonen.

In Het Geheim van Askir 4: De Marionettenspeler is Schwartz er helaas niet in geslaagd zijn verhaal de diepere laag mee te geven die hij duidelijk wel voor ogen aan. In plaats van een verdieping, voelt het boek aan als een vertraging van de reis van Havald en zijn gezellen. Hoewel de gebeurtenissen spannend en zelfs dramatisch zijn te noemen, moet het nut van de plotlijnen nog blijken in het hopelijk betere vijfde en zesde deel van de serie.

Het Geheim van Askir 4: De Marionettenspeler

Richard Schwartz | Luitingh-Sijthoff | 2008
Originele titel: Das Geheimnis von Askir 4: Der Herr der Puppen

De krijger Havald, de halfelfin Leandra en hun metgezellen zijn op zoek naar een manier om weg te komen uit de exotische stad Gasalabad en hun reis naar Askir te hervatten. Het is hun enige kans om hulp te vinden tegen de macht van de heerser van Thalak, de gewelddadige tiran Kolaron, die hun thuisland dreigt te vermorzelen.

Maar Kolarons hand reikt tot diep in Gasalabad en het gezelschap kan maar met moeite ontsnappen aan een reeks moordaanslagen. De vijand doet er werkelijk alles aan om hen binnen de stadsmuren te houden. Al snel is niet langer duidelijk wie ze kunnen vertrouwen. En wie is de mysterieuze tegenstander die schuilgaat achter de bijnaam de Marionettenspeler…?