Het Geheim van Askir 2: Het tweede legioen – Richard Schwartz

0
22

Omslag Het Geheim van Askir 2: Het tweede legioen

Slechts drie weken na de gebeurtenissen van Het Geheim van Askir 1: De Eerste Hoorn, begint het volgende avontuur voor Havald en zijn geliefde, de halfelfin Leandra. Leandra’s missie is nog altijd onveranderd: zij moet naar Askir om in de Kroonraad hulp te vragen voor hun land, dat vanuit het zuiden bedreigd wordt door het rijk Thalak. Een nieuwe gast in de herberg, de mysterieuze Kennard, weet Leandra hoop te geven. Askir is nog te bereiken, maar dat zal niet eenvoudig zijn: het rijk is uiteengevallen in zeven losse delen. De weg erheen leidt door een magische poort, gelegen op een nabije bergkam. Havald en Leandra gaan samen met hun kameraden uit het eerste deel op weg naar Askir, om gezamenlijk Leandra’s missie te doen slagen.

De weg erheen is echter lang en verraderlijk. Het eerste deel is hen bekend, maar de berg brengt gevaren met zich mee die zelfs de donkerelfin Zokora en haar slavin Poppet met hun magie en vaardigheden niet allemaal kunnen afwenden. De poort is echter nog intact, en het gezelschap bereikt de warme woestijnstaat Bessarein. Sieglinde, de dochter van de waard, heeft haar alter ego Serafine, onverschrokken strijdster van de Eerste Hoorn, bij zich gehouden en dat blijkt van onschatbare waarde: Serafine is in Bessarein geboren. Maar wanneer de groep in een uitgemoord kamp een baby vindt en vervolgens in het ongeluk gestort wordt, heeft Havald er de handen vol aan om iedereen weer bijeen te brengen, ook zonder Serafine en het legendarische legioen van Askir…

Spannende reis
Het Geheim van Askir: Het Tweede Legioen begint ontspannen en rustig, net als het eerste deel. Havald is nog altijd in de herberg en geniet van het eten, de mensen en zijn minnares, de halfelfin Leandra. Sneller dan het eerste deel, komt iedereen in actie en dat is prettig: de lezer kent de karakters al en kan dus snel inhaken. Voor degene die het eerste deel niet gelezen heeft, geeft Havald vanuit zijn ik-perspectief een korte samenvatting. Deze is beknopt genoeg om alles in te leiden en de nieuwe lezer houvast te geven.

De reis naar Askir begint vlot en is enerverend geschreven. Het begin is spannend, met booby traps en de ondode dwergen die we ook in De Eerste Hoorn al gezien hebben. Hier en daar wordt meer informatie gegeven over de wereld waarin de personages leven en ook de humor wordt in het eerste deel van het boek niet geschuwd. Met name de donkerelfin Zokora speelt hierin een grotere rol en haar ongewone kijk op het leven is erg verfrissend.

De dialogen zijn wederom sterk en geven veel inzicht in de verschillende karakters die mee zijn op de tocht. Toch heeft Schwartz ditmaal de nadruk op de actie liggen en het is dan ook geen seconde rustig te noemen. Enkele ernstige gebeurtenissen zorgen voor een gehavende groep die Bessarein bereikt, maar het gevoel is er niet minder om: je voelt mee met de personages en wat ze te verduren krijgen. Wanneer de groep uit elkaar geslagen wordt, voel je je even verloren als Havald en de vreugde is dan ook groot als enkele leden van de groep weer bijeen komen. Toch is de reis verre van afgelopen wanneer je het boek dichtslaat en dat doet met onverholen enthousiasme uitkijken naar het derde boek.

In een groep van zeven personen is het voor de auteur moeilijk om de balans te houden. De focus ligt vooral op Havald, Zokora en Poppet en hoewel zij als personages fascinerend zijn en het boek goed kunnen dragen, vind ik het persoonlijk jammer dat Leandra niet meer aandacht krijgt. Ze blijft een beetje op de achtergrond en dat is zonde, want het is per slot van rekening haar missie. In het begin van het eerste boek werd ze neergezet als een stoere strijdster, maar daar komt weinig van terecht: ze komt in dit deel gewoon niet echt van de grond als personage.. Ik hoop dat ze in het derde deel frisser terugkomt.

Daartegenover staat Poppet, eigenlijk Nataliya geheten, die aan het einde van het eerste deel door Zokora gevangen werd. Zij is een plezierige verrassing. Ze is taai, maar ook vriendelijk en wijs, hoewel ze altijd Zokora’s slavin blijft. Havald ontwikkelt echter een band met haar – en daardoor de lezer ook.

Wereld
In Havald’s wereld is het nog altijd winter, en wat heel fijn is, is dat er in dit deel meer uitleg wordt gegeven over die wereld. Aan het einde van het boek snap je meer van de dreiging die Havald’s land, Illian, in het nauw drijft en waarom Askir zo belangrijk was. Er worden talloze openingen gemaakt naar feiten en gebeurtenissen die in komende boeken hopelijk worden uitgewerkt, waardoor de wereld veel meer tot leven komt.

Ook Bessarein komt echt tot uiting op de pagina’s. De rijke, warm, vibrerende wereld wordt prachtig geschetst en hoewel er talloze vergelijkingen zijn die doen denken aan de culturen van het Midden-Oosten in onze wereld, is dat nergens storend of vervelend.

Overigens vind ik het nog wel leuk om op te merken dat toen ik het boek las, ik heel erg moest denken aan het zevende boek in de Grijze Jager-reeks van John Flanagan, Losgeld voor Erak. Hoewel dat jeugdboeken zijn en de Askir-serie dat zeker niet is, is het gevoel van avontuur en spanning hetzelfde – prikkelend tot de laatste pagina.

Het Geheim van Askir: Het Tweede Legioen is het tweede deel in de reeks van zes boeken over het mythische rijk Askir. Net als deel één is het een prikkelend boek, met goede dialogen en veel humor. De uitwerking van de personages is in dit deel iets minder diep, maar de spanning en het avontuur maken dat meer dan goed. Wederom een heerlijk boek, dat doet verlangen naar deel drie!

Het Geheim van Askir 2: Het Tweede Legioen

Richard Schwartz | Luitingh-Sijthoff | 2007
Originele titel: Das Geheimnis von Askir 2: Die zweite Legion

In dit tweede deel worden de eindeloos kiftende Havald en Leandra in de herberg – wederom het vertrekpunt voor dit vervolgdeel – aangesproken door een geheimzinnige zwerver. Hij vertelt het tweetal van de ondergang van Askir, met als gevolg dat Havald en Leandra via de tijdpoort moeten afreizen naar Askir om de bewoners te waarschuwen voor de rampspoed die de meedogenloze alleenheerser Thalak hun zal brengen. Er gaat evenwel iets mis, en in plaats van in Askir belanden onze helden in het woeste rijk Besarein.

Het rollenspelprincipe treedt wederom in werking: hoe komen de helden terug, en zullen ze wel op tijd zijn om de bewoners van Askir bijtijds te waarschuwen