Het Examen – Joelle Charbonneau

0
58

Omslag Het Examen

Cia Vale is naar de universiteit van Tosu City gegaan omdat ze een leider wilde worden. Ze dacht dat dat na haar afstuderen zou gebeuren, dat die gebeurtenis hét teken zou zijn dat ze er klaar voor was. Maar zolang kan ze niet meer wachten, ze moet nu de touwtjes in handen nemen. Niet alleen om een einde te maken aan het gruwelijke systeem van de Test, maar omdat zij de mogelijkheid heeft om een burgeroorlog tussen de rebellen en de wrede leiders van het land te voorkomen. Hiervoor moet ze alles verraden waarin ze gelooft en met moeite maakt ze de belangrijkste beslissing uit haar leven. Dit is haar kans om recht te doen, om in de praktijk te brengen wat ze geleerd heeft.

Maar ze kan het niet alleen. Wie zal haar volgen? Wie kan ze vertrouwen? Cia moet de levens van de mensen van wie ze houdt riskeren en gokken op de loyaliteit van haar klasgenoten. Klasgenoten die stuk voor stuk bewezen hebben dat ze niet te vertrouwen zijn. De inzet is hoger dan ooit, is er nog hoop voor de toekomst?

Waardige afsluiting
Het Examen is het derde en afsluitende deel van de Test-trilogie. Waar het vorige deel weliswaar spannend was, maar bijna niet verder ging met het verhaal van De Test, is dat nu juist andersom. Het boek gaat naadloos verder na het spannende einde van De Studie. En hoewel het boek veelbelovend begint, gaat helaas toch weer vrij snel de vaart en de spanning eruit. Cia wil dat de Test voor altijd stopt en heeft de zware taak om een burgeroorlog te voorkomen. Hiervoor moet ze moeilijke en ingrijpende beslissingen nemen. Zoals hoe ver ze wil gaan om haar doel te bereiken. Mag en kan ze andere mensen doden om veel meer slachtoffers te voorkomen? Maar ook komt de vraag terug wie ze (naast Tomas) kan vertrouwen en hoe ze daar achter kan komen.

Het zijn moeilijke en interessante dilemma’s waar Cia mee te maken krijgt en die het verhaal zeker meer diepgang geven. Het is alleen jammer dat dit meer dan de helft van het boek in beslag neemt en steeds herhaald wordt. Zelfs op momenten van actie wanneer waarschijnlijk de adrenaline door haar lijf pompt is ze aan het overwegen en denken. Het gaat storen en vervelen dat ze bij iedere ontmoeting denkt “maar is hij / zij wel te vertrouwen?” Als lezer weet je dat ondertussen wel. Het haalt onnodig de vaart en de spanning uit het verhaal. Net als de lange geschiedenislessen die werkelijk boeiend zijn maar in één keer veel informatie geven en nog meer de vaart eruit halen.

Pas laat in het boek komt er meer actie in het verhaal en komen er langzamerhand antwoorden op vragen uit de eerdere delen. Naar het einde toe wordt het steeds spannender en door de onverwachte wendingen blijft het verhaal je aandacht vast houden. Het einde is een waardige afsluiting van de serie en past echt goed bij de sfeer van het boek en het karakter van CIA. Het is mooi gevonden en afgewerkt. Er is verdriet maar ook hoop. Het is ook een klein beetje open zodat er wat ruimte gelaten is voor een mogelijk vervolg.

Groei
Ook deze keer vertelt Cia haar verhaal in de ik-vorm. In het eerste deel van het boek is de schrijfstijl regelmatig wat gedragen en dramatisch. Zeker als Cia aan het nadenken is wat ze moet doen of aan het filosoferen slaat. Zo besteedt ze veel tijd aan het nadenken over wat het inhoudt om een goede leider te zijn. Maar ze is ook bezig met vragen als “hoe zou ons land er aan toe zijn geweest zonder de Test?”. Omdat ze dat regelmatig doet wordt het verhaal wat langdradig. In het tweede deel van het boek is weer meer de vlotte prettige stijl te zien die we kennen uit deel 1 en 2.

Het Examen is vooral het verhaal van Cia. Zij is duidelijk de hoofdpersoon en ook het karakter wat het meeste uitgewerkt wordt. Ik had graag wat meer van de andere personages gezien, zeker van Tomas, haar grote liefde. Zijn rol blijft in de gehele serie wat vaag en hun liefdesverhaal voegt eigenlijk niets toe aan het verhaal. Tomas ontwikkelt zich niet als personage terwijl Cia door alles wat ze meegemaakt en geleerd heeft veranderd en groeit. In de loop van de serie wordt volwassener, maar ook harder en doelgerichter. Haar besluit aan het einde van het boek laat dat ook goed zien.

In de serie maakt ze veel mee en het is interessant om als lezer mee te maken hoe dat haar kijk op de wereld verandert en ze doorgroeit tot een sterke jonge vrouw die nooit meer terug kan naar haar leven van voor de Test. Dit is wat mij betreft een van de sterkste punten van het boek. Het enige minpuntje bij Cia is dat ze te veel een superheld is. Ze maakt zelden fouten en weet overal een oplossing voor.

De Test-trilogie wordt goed afgesloten in dit laatste deel. Het einde is aannemelijk en past erg goed in de sfeer van deze trilogie. Het duurt alleen te lang voordat het verhaal echt op gang komt, omdat de auteur regelmatig doorgaat over alle keuzes die Cia moet maken. De vraag wie er te vertrouwen is speelt ook in dit deel een belangrijke rol, maar wordt wel erg uitgebreid behandeld. Cia is wat te perfect, maar verder een geweldig personage die in de serie meegroeide met alles wat ze meemaakte.

[product_page sku=”9789045206967″]

Het Examen Boek omslag Het Examen
Joelle Charbonneau