Nodig – Joelle Charbonneau

0
26

Omslag Nodig

De leerlingen van Nottowa High worden stuk voor stuk uitgenodigd voor het nieuwe sociale netwerk NODIG. Je laat weten wat je nodig hebt, en in ruil voor een tegenprestatie krijg je waar je om gevraagd hebt. Maar, realiseer je wel: er is een groot verschil tussen ‘nodig hebben’ en ‘willen’. Kaylee Dunham weet wat ze nodig heeft: een nieuwe nier voor haar zieke broer DJ. Ze weet niet zo goed hoe een sociaal netwerk daarbij kan helpen, maar het is het proberen waard. Maar zijn de bedoelingen van NODIG wel zo nobel als ze lijken?

Wat heb je ervoor over?
De vraag ‘wat heb je nodig’ staat centraal in dit spannende boek. Concertkaartjes? Een nieuwe computer? Een 10 voor je proefwerk? In het begin zijn de tegenprestaties die het netwerk vraagt simpel. Nodig een x-aantal vrienden uit en je nieuwe telefoon wordt zo snel mogelijk bezorgd. Maar wanneer alle leerlingen van de school lid zijn van het netwerk worden de tegenprestaties steeds een stukje veeleisender. Ogenschijnlijk onschuldige opdrachten blijken ernstige gevolgen te hebben.

Wanneer er doden beginnen te vallen begint Kaylee zich ernstige zorgen te maken over NODIG. Wie heeft er nou duizenden dollars over om mensen nieuwe spullen te geven die ze niet eens écht nodig hebben? En wie heeft er nu zo hard een nieuwe computer nodig dat hij of zij er iemand voor wil vermoorden? NODIG is anoniem, en dat maakt het juist zo makkelijk om eraan deel te nemen. Niemand weet wat jij hebt gedaan. De leerlingen van Nottowa High raken verwikkeld in allerlei smerige zaakjes die verstrekkende gevolgen hebben. Kaylee probeert hulp te zoeken, maar dankzij haar verleden wordt ze niet serieus genomen…

Een nobel doel
Kaylee is namelijk al tijden op zoek naar een nier voor haar zieke broer. Zij en haar moeder zijn geen match, en haar vader is met de noorderzon vertrokken. Wanhopig klampt ze leerlingen op school aan om zich te laten testen, maar bijna niemand heeft interesse. Kaylee heeft leugens verzonnen om uiteindelijk bij de schoolpsycholoog terecht te komen. Zo denkt ze namelijk inzicht te krijgen in de medische dossiers van de leerlingen en kan ze zien wie de juiste bloedgroep heeft om DJ te redden. Door haar praktijken heeft Kaylee alleen niet veel vrienden overgehouden, waardoor niemand haar noodkreet over NODIG serieus neemt.

Toch heb je als lezer veel sympathie voor Kaylee. Ze is namelijk de enige die écht iets nodig heeft, en omdat de hoofdstukken vanuit Kaylee’s perspectief in de eerste persoon geschreven zijn krijg je veel inzicht in haar gedachten en gevoelens. Kaylee is ondanks haar fouten uit het verleden nog steeds begaan met het lot van haar vroegere vrienden. Ze blijkt erg dapper te zijn en durft het als enige op te nemen tegen het kwaadaardige netwerk.

Veel perspectieven
In de andere hoofdstukken lees je over de andere leerlingen van Nottowa High, en krijg je te zien hoe NODIG te werk gaat. Degene die achter de site zit heeft alles goed onder controle, en de leerlingen raken verwikkeld in een groot web van leugens en bedrog. Er worden veel leerlingen gevolgd, en soms was ik daardoor het overzicht een beetje kwijt. Wilde Hanna nou een telefoon of concertkaartjes? En heeft zij nou foto’s gemaakt van een medisch dossier, of heeft ze een auto bekrast?

De vele verhaallijnen lieten echter wel zien hoe een kettingreactie kan leiden tot catastrofale gevolgen. Het boek zet je aan het denken over het internet, anonimiteit en je eigen verlangens. Hoe ver zou jij gaan om je doel te bereiken?

De ontknoping
De ontknoping van Nodig is erg spannend, maar laat je wel met wat vragen achter. Zo lijkt het erop dat Charbonneau dit verhaaltje eindeloos kan herhalen. Aan de ene kant ben ik benieuwd wat de oprichters van NODIG als volgende stap gaan doen, maar aan de andere kant vind ik het verhaal zo ook wel mooi afgerond. De leerlingen van Nottowa High hebben hun lesje in ieder geval geleerd.

Nodig is een razend spannend boek waar je echt doorheen vliegt. Het anonieme sociale netwerk is angstaanjagend realistisch en zet je aan het denken over je eigen internetgedrag. Charbonneau creëert realistische personages en slaat hiermee de spijker op zijn kop. Het verhaal komt erg dichtbij, want bijna elke lezer zal wel eens gebruik maken van social media. Na het lezen van Nodig ben je de volgende keer dat je iets op internet plaatst alleen toch wat voorzichtiger…

[product_page sku=”9789045210247″]

Nodig Boek omslag Nodig
Joelle Charbonneau