De Studie – Joelle Charbonneau

0
35

Omslag De Studie

Cia en haar jeugdliefde Tomas zijn geslaagd voor de Test en uitverkoren om te gaan studeren aan de universiteit van het Verenigde Gemenebest. Bij alle testkandidaten zijn de herinneringen aan de meedogenloze testen gewist, zodat ze verder kunnen leven in een gelukzalige roes van onwetendheid. Cia’s geluk is echter van korte duur, want al snel hoort ze zichzelf het gruwelijke verhaal van de Test vertellen op de Transit Communicator van haar broer. Cia bekijkt de universiteit, het testcomité en haar medeleerlingen vanaf dat moment met heel andere ogen. Ze doorziet de spelletjes van haar professoren en leiders van de universiteit en heeft al snel door dat zij meer dan haar medestudenten in de gaten wordt gehouden.

Wanneer ze erachter komt dat de selectie voor de verschillende studierichtingen veel weg heeft van de Test, is ze vastbesloten om de waarheid te ontdekken en zo de volgende generatie afgestudeerden te behoeden voor de verschrikkingen. Zelfs als ze daarmee haar vrienden en familie mogelijk in gevaar brengt. Gestuurd door haar vriend Michael raakt Cia steeds meer verstrikt in de vieze spelletjes die gespeeld worden door de regeringsleiders, het bestuur van de universiteit en zelfs van het verzet. In haar zoektocht naar de waarheid voelt Cia langzaam haar eigen grenzen vervagen, want falen is geen optie…

Deel één in een ander jasje
De Studie is het tweede deel in de Test-trilogie. Het eerste deel was sterk en eindigde spannend, zodat ik als lezer heel benieuwd was hoe het verhaal verder zou gaan. Net als in het eerste deel vertelt Cia het verhaal in de ik-vorm. De schrijfstijl is weer vlot en leest erg prettig. Toch wist het boek mijn aandacht niet altijd vast te houden. In het begin wordt er vrij veel herhaald, wat handig is voor lezers die deel één niet kennen, maar verder de vaart uit het verhaal houdt.

Het grootste deel van het boek is helaas niet ontzettend verrassend, omdat het erg lijkt op het eerste deel.

Het verhaal is zeker spannend. Cia heeft veel te verduren en ze moet een vreselijke ontgroening doorstaan. En daarna moet ze angstvallig voor iedereen verborgen houden dat ze herinneringen aan de Test heeft. Terwijl ze ondertussen ook nog moet studeren en op onderzoek uit gaat voor de rebellen. Dat het boek minder weet te boeien ligt niet aan de spanning maar wel aan het feit dat het verhaal veel weg heeft van deel één en er verder weinig in de verhaallijn gebeurt. Wéér moet ze allerlei testen doorstaan en weet ze niet wie ze kan vertrouwen. Het is het verhaal van de Test maar dan in een ander jasje gestoken.

Pas tegen het einde gaat er meer gebeuren en gaat het eigenlijke verhaal verder. Nu wordt het boek angstaanjagend spannend en zijn er verrassende wendingen. Nu word je als lezer echt geboeid en ben je nieuwsgierig hoe dit verder gaat. In dit laatste stuk komt het verhaal pas goed op gang en is het boek niet meer neer te leggen. Echt jammer dat dit niet eerder gebeurde, want nu is het boek al bijna uit. Het einde is niet alleen heel sterk, het heeft ook een cliffhanger waardoor je maar moeilijk kunt wachten tot deel 3 uitkomt.

Leuk personage
Cia is een leuk en boeiend personage om over te lezen. Ze is koppig en eigenwijs, maar ook verstandig en ze staat open voor anderen. Cia is een overlever, een vechter, maar ze heeft ook een zachte en gevoelige kant. In dit deel is ze niet meer het stoere en naïeve meisje uit deel één, ze beseft dat zij en anderen veranderd zijn door de ervaringen van de Test. Cia staat apart van de zorgeloze andere studenten. Ze is bang om te falen en onzeker over wat ze op de Transit Communicator gehoord heeft. Ze is duidelijk gegroeid en denkt meer na over zaken als keuzes maken en leiderschap. De beslissingen die ze neemt passen daardoor goed in het verhaal en kan je als lezer begrijpen.

Cia is het belangrijkste personage en hoewel er andere interessante mensen meespelen in het boek, draait het vooral om haar. Waarbij het soms wel een gemis is om dingen niet vanuit een ander perspectief te kunnen zien.

De studie is een vlot geschreven en prettig lezend boek. Het grootste deel van het boek is niet verrassend, omdat het erg lijkt op het eerste deel. Het verhaal wordt pas tegen het einde meer uitgewerkt en interessant. Het laatste gedeelte is heel spannend, houdt de aandacht vast en weet met een cliffhanger de interesse voor deel 3 op te wekken.

De Test 2: De Studie

Joelle Charbonneau | Karakter Uitgevers | 2014
Originele titel: The Testing 2: Independent Study

Falen is geen optie…
Cia Vale heeft de spannende en uitputtende testen van het Verenigde Gemenebest overleefd en is nu samen met haar jeugdliefde Tomas, een van de twintig uitverkorenen die mag studeren aan de universiteit. Hoewel haar klasgenoten leven in een gelukzalige roes omdat hun herinneringen aan de gruwelen van de Test zijn gewist, knaagt aan Cia een onzekerheid over de toekomst. Wat is er waar van het verhaal dat ze zichzelf hoorde vertellen op de Transit Communicator?
Achterdochtig probeert Cia meer informatie te verzamelen over de universiteit, het Test-comité en haar medeleerlingen. Ondertussen moet ze er natuurlijk ook voor zorgen dat ze niet opvalt in de groep. Wanneer ze tot de ontdekking komt dat de afluister- en spionagepraktijken niet gestopt zijn na haar toetreden tot de universiteit en dat de selectie voor de verschillende studierichtingen veel weg heeft van de Test is ze vastberaden de waarheid te ontdekken. Zelfs als ze daarmee haar vrienden én familie mogelijk in gevaar brengt. Langzaam vervagen haar eigen grenzen op zoek naar de waarheid, want falen is geen optie…

Vorig artikelIn de Schaduw van de Raaf 1: Vaelin Al Sorna – Anthony Ryan
Volgend artikelVolk – Terry Pratchett