Ontsnapt – Veronica Cossanteli

0
271

Omslag Ontsnapt

Nadat zijn fiets is gestolen, moet Joris op zoek naar een bijbaantje. Hij mag namelijk de oude roze fiets van zijn zussen lenen, maar daar wil hij niet bij zijn vrienden mee aankomen. Dan ziet hij een mysterieus briefje hangen, waarop staat dat boerderij Wormstal op zoek is naar hulpkrachten. Maar dit blijkt geen normale boerderij te zijn: het zit tjokvol met mythische wezens en dieren die al duizenden jaren geleden uitgestorven hoorden te zijn. Laatst is helaas wel Montifer de basilisk ontsnapt. Kan Joris Montifer op tijd vinden en voorkomen dat hij in de handen valt van meester-opzetter Valerie Paai? En waarom heeft Grissel een hekel aan Jorissen, en mag hij niet bij haar in de stal komen?

Joris vindt zijn gezin maar vreemd. Zijn zussen heten Harry en Frank en houden zich alleen met stomme dingen bezig, en zijn ma heeft een rare zeemeerminnenwinkel met stinkkaarsen en walvismuziek. Zijn vader is naar Australië vertrokken en heeft gemaild dat hij nooit meer terugkomt. Zijn juf vindt Joris maar een rotjoch, maar dat kan ook bijna niet anders als je uit een gebroken gezin komt, zegt ze.

Gelukkig vindt Joris zijn werk op Wormstal leuk. Niet dat het zonder gevaar is, maar zelfs hij laat zich niet twee keer beetnemen door een Kraken. Alles gaat goed totdat het nieuwe meisje op school zich ook bij Wormstal meldt om er te gaan werken. Ze heet Prudentia en woont bij haar stiefmoeder, Valerie Paai. Al snel leert Joris dat Valerie allerlei bijzondere dieren opzet voor haar werk, en dat ze niet kan wachten om een echte basilisk op te zetten. Hij vertrouwt die Prudentia voor geen meter, en wil niets liever dan haar uit de buurt van Wormstal houden.

Ontsnapt zal veel kinderen aanspreken en is een prima kennismaking met mythische wezens en prehistorische beesten.

Het verhaal is een tikkeltje absurd en gaat in een lekker vlot tempo. Door dat tempo kan het ook wel eens te snel gaan, maar over het algemeen is het goed te volgen. De beesten in het verhaal zijn grappig en origineel. Soms komt er ook een klassieker terug, zoals Montifer de basilisk die voor onrust zorgt in Joris’ stad, Kronkelstad. Maar ach, dat is toch gewoon de ‘Kronkelstadworm’ die weer is teruggekeerd na zoveel jaar?

Ik kan me voorstellen dat allerlei verdwenen huisdieren en de wetenschap dat er een reuzenslag rondkruipt in de echte wereld toch voor meer beroering zorgt. Het valt dus een beetje tegen dat er geen politieteam of ministerieel departement opgesteld wordt om deze ‘worm’ te vangen. Het verhaal is wel een prima kennismaking met mythische wezens en prehistorische beesten. Daarnaast zijn de gebeurtenissen soms ook wat ruiger, waardoor het voor zowel stoere jongens als meisjes leuk is.

Naast Joris en Prudentia zijn er nog meer personages die een belangrijke rol spelen in het verhaal. Zo is er de gekke mevrouw Lind, de eigenaresse van Wormstal, en natuurlijk de valse Valerie Paai. Maar de echt leuke bijrol is toch voor Lo, de andere hulp op de boerderij. Hij draagt alleen maar donkere kleding en is bijna altijd chagrijnig. Hij werkt duidelijk al lang op Wormstal en kent elk dier en zijn gebruiksaanwijzing. Hij moet Joris regelmatig redden, bijvoorbeeld als deze de ‘eendjes’ gaat voeren. Maar Joris weet niet zeker wát Lo is. Hij lijkt een gewone tiener, maar hij is veel sterker en sneller dan een mens kan zijn. De onthulling van zijn identiteit is dan ook een leuke verrassing.

Ontsnapt is een leuk boek voor kinderen die meer willen weten over allerlei mythische wezens, of die graag op avontuur gaan. Het is best een stoer boek, wat het voor zowel jongens als meisjes leuk maakt om te lezen. De vaart in het verhaal ligt soms wat te hoog, maar dat mag voor de meeste lezers de pret niet drukken.

[product_page sku=”9789044343052″]

Ontsnapt Boek omslag Ontsnapt
Veronica Cossanteli