Aan het hof van Eden – Joelle Charbonneau

0
227

Prinses Carys en prins Andreus zijn een prins en prinses in het rijk van Eden. Ze zijn een tweeling en hebben een koninklijk leven met hun ouders en hun broer. Wanneer de koning en zijn eerste zoon op pad zijn, worden ze op brute wijze vermoord. De koningin is gek van verdriet en Carys en Andreus zijn plots erfgenaam voor de troon. Een van hen kan de nieuwe heerser worden van Eden en de Raad van Ouderen meldt dat de nieuwe heerser wordt bepaald door een strijd die de tweeling met elkaar moet aangaan door middel van verschillende opdrachten. Wie van hen wordt de nieuwe heerser en zal de rivaliteit zo hoog zijn dat de band tussen de tweeling breekt?

Traag begin, maar goede tweede helft
Aan het hof van Eden is het eerste deel van een spannende serie, maar dit begin is een vrij slome start. Het boek komt vrij traag op gang aangezien de strijd tussen de tweeling niet snel losbarst. De eerste helft van het boek beschrijft de gang van zaken in het koninkrijk, de oplopende spanningen en gevaren in Eden en het verdriet dat wordt geleden wanneer de koning en zijn oudste zoon sterven in het veld. Pas na een rouwproces dat de koningin te veel wordt, wordt de strijd tussen de twee koningskinderen geïntroduceerd. Het overgrote deel van het boek is daardoor wat langdradig en overbodig, maar dat verandert als de strijd eenmaal begint.

Carys en Andreus moeten een hoop opdrachten doen om te laten zien dat zij recht hebben op het koningschap. Niet alleen hun moed en hun fysieke kracht wordt beproefd, maar ook hun rechtvaardigheid en leiderschap. De Raad van Ouderen heeft verschillende opdrachten opgezet die erg uitdagend zijn, wat heel interessant is om te lezen. Deze opdrachten maken het boek veel boeiender en tijdens de opdrachten merk je ook de onderlinge spanningen in het paleis op.

De opbouwende rivaliteit maakt het boek en de onderlinge relatie tussen de twee erg spannend.

Personages zijn nog niet beeldend, maar ze vertonen telkens meer kracht
Prinses Carys en prins Andreus zijn in het begin vrij moeilijk te volgen. Je leest vanuit beide perspectieven, maar door het hij/zij-perspectief wordt er veel afstand gecreëerd tussen de lezer en de personages. Carys wordt afgebeeld als een nette en rechtvaardige prinses, terwijl Andreus wat roekelozer en harder is. De twee jongeren hebben wel een goede broeder-zusterband met elkaar, maar ook hun familieband wordt op de proef gesteld tijdens de opdrachten.

Door de opdrachten krijgen de koningskinderen veel meer inhoud. Ze merken elkaars duistere kanten op en zien dat ze beide in een grijs gebied zitten. Ze handelen zelf naar het goede, maar dit wordt niet door iedereen zo ervaren. De opbouwende rivaliteit maakt het boek en de onderlinge relatie tussen de twee erg spannend: helemaal op het einde merk je dat de kampen duidelijk verdeeld zijn. Dit belooft veel goeds voor het vervolg, aangezien beide personages harder zijn geworden en een bedreiging vormen voor elkaar. De schrijfstijl van Charbonneau is ten opzichte van haar vorige boeken niet ontzettend vlot, maar je merkt duidelijk dat ze naarmate het verhaal vordert het koninkrijk van Eden steeds levendiger weet te maken.

Aan het hof van Eden is een goed boek, maar dat wordt pas bewezen richting het slotstuk van het verhaal. Het fantasygehalte is nog vrij laag en de personages zijn wat oppervlakkig, maar het vervolgdeel zou veel kunnen compenseren als de spanning daar wel constant aanwezig is. Dit is slechts een introductie naar een spannend avontuur dat je nog niet helemaal weet te pakken. Het echte spektakel zou nog moeten komen, maar de laatste hoofdstukken zorgen wel voor een verrassing waardoor je zeker uitkijkt naar het volgende boek. Carys en Andreus zijn nu klaar voor het echte werk, dus hopelijk barst het vervolg volledig los van de spanning!

Vorig artikelNieuwe podcast van Geekers op je Speakers (podcast #65)
Volgend artikelFantasyWereld in het teken van Tad Williams!