Gone 7: Monster – Michael Grant

0
240

Vier jaar geleden was Perdido Beach omringd door een koepel waarbinnen alle volwassenen en pubers boven de veertien jaar verdwenen, wat veroorzaakt werd door een gevaarlijke meteoriet die was ingeslagen in een kerncentrale. Alleen de kinderen bleven over in de ondoordringbare koepel en maakten allerlei afschuwelijke dingen mee. Vier jaar na het breken van de koepel proberen de overlevenden een normaal leven te leiden, maar veel kinderen zijn mentaal kapot. Shade Darby is dertien jaar en zag de koepel verdwijnen, het moment waarop haar moeder stierf. Nu landen er weer meteorieten op aarde die van hetzelfde gesteente zijn als de meteoriet van jaren terug. Shade is van plan om een meteoriet te pakken te krijgen, niet wetende wat er gebeurt met de mensen die in contact komen hiermee…

Michael Grant is terug met dezelfde kracht als vroeger
De Gone-serie is een zesdelige serie die voorafgaat aan Monster, een serie vol gruwelijke gebeurtenissen, bloederige momenten, spannende gevechten en kinderen die bijzondere krachten ontwikkelen. Michael Grant kenmerkte zich door moordlustige hoofdstukken, diverse personages en een bijzonder plot vol gevaar. Nu is hij terug met het vervolg op Gone en laat hij weer zien dat hij het schrijven niet is verleerd. Monster lees je het liefst in één zit uit en het lezen van dit boek voelt aan als één grote actiefilm.

In de Gone-serie speelde alles zich af binnen Perdido Beach, maar nu speelt het verhaal zich af over de hele wereld. Nu meerdere kwaadaardige meteorieten neerdalen op aarde kan iedereen te maken krijgen met de bijzondere krachten die de meteoriet aan je geeft, maar deze kunnen ook in handen vallen van slechte personen. De meteorieten verlenen degene die een deel van de meteoriet inneemt bijzondere krachten (vergelijkbaar met de krachten die sommige personage hadden in de vorige boekenreeks), maar nu zijn kenmerken van het uiterlijk ook vervormd wanneer een kracht wordt gebruikt. Het verhaal pakt nog groter uit en als Gone-fan kan je dat zeker waarderen!

Monster is een fenomenaal vervolg op de Gone-reeks.

Nieuwe personages, maar ook oude bekenden
In Monster is het tijd om kennis te maken met nieuwe personages. Shade is een obsessief meisje dat sinds de dood van haar moeder maar al te graag een superheld wil worden die moordenaars die de krachten van meteorieten gebruiken kan uitschakelen. Niet alleen Shade is uit op meteorieten, ook andere mensen willen graag gebruik maken van de meteorieten. Dit zijn allemaal verschillende persoonlijkheden en hoewel er veel personages zijn, is het niet moeilijk om iedereen uit elkaar te houden. Daarbij heb je niet alleen te maken met verschillende personages die uit zijn op de meteorieten: ook de overheid en verschillende geheimzinnige instanties willen gebruik maken van de meteorieten en de mutaties die de stenen teweegbrengen bij mensen. Het verhaal heeft dus een groot scala aan personages, maar het lukt aardig om deze nieuwe personen te herkennen. Het is erg gaaf om te zien dat bijna elk personage denkt te strijden voor het goede, terwijl iedereen een duistere kant heeft, wat voor veel problemen kan zorgen door de mutaties die de personages krijgen waardoor ze sterker worden dan ooit.

Naast de nieuwe personages komen er ook wat oude bekenden voorbij. Dekka is een van de weinige overlevenden van de koepel die mentaal redelijk stabiel is. Ze krijgt te maken met instanties die haar hulp nodig hebben met de opkomende gevaren van de meteorieten en stemt toe, maar later komt ze erachter dat dit heftige gevolgen kan hebben… Monster is in principe te lezen zonder de Gone-serie verslonden te hebben, maar mede door Dekka en andere punten in het boek is het enorm aan te raden om de eerste serie te hebben gelezen. Er wordt wel een korte samenvatting gegeven van Gone, maar veel momenten in het boek zullen dan niet een grote impact maken, wat wel zal gebeuren als je de eerste zes delen hebt gelezen.

Monster is een fenomenaal vervolg op de Gone-reeks. Het verhaal bevat veel actie, gruwelijke scènes waar je een sterke maag voor moet hebben en interessante personages die allemaal wel iets kwaadaardigs bezitten. Er komen nog twee delen aan en als lezer kan het niet anders dan dat je nieuwsgierig raakt naar de volgende delen. Michael Grant heeft in ieder geval weer een spectaculair verhaal weten te schrijven en de verwachtingen zijn dus hoog voor het vervolg!

Vorig artikelFantasy in de voorjaarsbrochures van 2018
Volgend artikelHet boek van stof 1: La Belle Sauvage – Philip Pullman