Het boek van stof 1: La Belle Sauvage – Philip Pullman

0
359

In een gezellige herberg nabij Oxford wonen en werken de elfjarige Malcolm Polstead en zijn ouders. Malcolm vindt het er heerlijk: gezellige gasten met wie hij een leuk praatje kan maken, regelmatig op bezoek bij de aardige nonnen in het nabijgelegen klooster en naar hartenlust boottochtjes maken op de Thames met zijn geliefde kano La Belle Sauvage. Het enige nadeel is dat Alice, de keukenhulp, altijd zo chagrijnig doet. Ze haalt het bloed onder zijn nagels vandaan. Zo gaat zijn leven zijn gangetje totdat er een paar vreemde mannen in de herberg komen en Malcolm allerlei vragen stellen. Malcolm krijgt het gevoel dat er iets aan de hand is… maar wat?

Dan gaat hij een keertje varen met zijn dæmon Asta en zijn ze getuige van iets verschrikkelijks. Malcolm raakt verwikkeld in een bloedstollend avontuur. Er gebeuren allerlei vreemde dingen in zijn omgeving: in het diepste geheim wordt er een baby afgeleverd bij het klooster, er komen meer intimiderende mensen vragen stellen in de herberg en Malcolm maakt kennis met een professor van de universiteit die deel uitmaakt van een geheime groepering. Alles lijkt te draaien om Lyra, het baby’tje in het klooster, en om de een of andere reden willen allerlei mensen haar ontvoeren. Malcolm, die een sterke band met het meisje voelt, is vastbesloten haar koste wat het kost te beschermen.

Een prachtige kennismaking voor de nieuwe fans en een heerlijke thuiskomst voor de oude garde.

The Golden Compass
Menig fantasyliefhebber heeft vast wel eens gehoord van de Noorderlichttrilogie. In deze beroemde verhalenreeks draait het om Lyra en haar alethiometer. Het eerste deel is zelfs verfilmd als The Golden Compass, maar veel indruk maakte die film helaas niet, want de vervolgen zijn nooit verschenen. Eeuwig zonde, zou je zeggen, want zo loopt de serie veel potentiële nieuwe fans mis. Maar misschien brengt deze boekenserie daar wel verandering in!

Het boek van stof vormt eveneens een boekenserie van drie delen, en die boeken spelen zich voor de gebeurtenissen van de Noorderlichttrilogie af. Een uitgelezen kans om je mee te laten slepen door de magie van Philip Pullman als je nog nooit iets van hem gelezen hebt, want je zal zeker gegrepen worden door zijn prachtige vertelstijl. We leren over Lyra en maken kennis met een aantal personages die erg belangrijk zullen zijn in de Noorderlichttrilogie. Een prachtige kennismaking voor de nieuwe fans en een heerlijke thuiskomst voor de oude garde. Die krijgen een heel nieuwe kijk op hun zo geliefde wereld.

Mooie introductie
Voor de nieuwe schare fans die misschien nog niet zo veel weten van de serie vormt dit eerste deel een mooie introductie tot zowel deze proloogserie als de beroemde serie op zich. Er wordt precies genoeg uitgelegd om de nieuwe lezer geboeid te houden en de oude liefhebber te intrigeren zonder dat Pullman in herhaling valt.

Aangezien we hier met een introductie te maken hebben tot een wereld die al heel ver is uitgewerkt, ligt het tempo in het eerste deel van het verhaal soms erg laag. De ontwikkelingen volgen elkaar niet snel op en Malcolm krijgt veel tijd om rustig na te denken over alles wat hem overkomt. Daardoor zit de vaart er niet in, maar dat kan Pullman goed hebben. Zijn prachtige schrijfstijl zorgt ervoor dat je geboeid blijft en dat je je blijft afvragen wat Malcolm nog meer zal meemaken en hoe alle afzonderlijke gebeurtenissen in het grotere geheel passen.

Sympathieke en angstaanjagende personages
Malcolm is een heel lieve, zorgzame jongen met wie je absoluut het beste voorhebt. Dat draagt bij aan de impact van het plot. Omdat Malcolm zo leuk is, leef je des te sterker met hem mee. De personages die we nog meer leren kennen in La Belle Sauvage dragen op hun eigen manier bij aan de aantrekkingskracht van dit boek. Zo zorgen een paar personages voor een flinke dosis spanning en dreiging maken dat het boek als vastgelijmd in je handen blijft zitten.

Of je nou al bekend bent met de werken van Pullman of niet: La Belle Sauvage is moeilijk om aan de kant te leggen. Niet alleen de voorkant is prachtig, maar hetzelfde geldt ook voor de inhoud van het verhaal. De prachtige wereld van Pullman is vrij toegankelijk voor zowel oude als nieuwe fans en de personages zijn subliem neergezet. Vooral in het begin komt het plot vrij langzaam op gang, maar dat wordt helemaal gecompenseerd door Pullmans schrijftalent. Ik wacht in elk geval met smart op het tweede deel van de serie!

Het boek van stof 1: La Belle Sauvage

Philip Pullman | Prometheus | 2017
Originele titel: The Book of Dust
Vertaling: Lia Belt

Malcolm Polstead is een eerlijke en hulpvaardige jongen – maar hij is ook vreselijk nieuwsgierig. In het klooster verderop wordt in het diepste geheim het baby’tje Lyra verzorgd. Er is niets aan de hand, tot op een dag handlangers van het Magisterium hem opzoeken en alles over Lyra willen weten. Nietsvermoedend gaat Malcolm op onderzoek uit en raakt langzamerhand verstrengeld in een gevaarlijk complot. Ondertussen is er een storm op komst, en een overstroming dreigt. Deze overstroming zal ieders leven op zijn kop zetten. Wat kan Malcolm nog doen om Lyra in veiligheid te houden?

Voor oude Pullman-fans werpt dit avontuurlijke verhaal nieuw licht op oude bekenden; voor aanstaande Pullman-fans is het een meeslepende introductie. Eén ding staat vast: deze nieuwe held zal alle harten veroveren.

Vorig artikelGone 7: Monster – Michael Grant
Volgend artikelHet grote Nimmernacht interview met auteur Jay Kristoff

Alexandra heeft door het lezen van fantasyboeken ontelbare levens geleid. Zo heeft ze samen met Harry, Ron en Hermelien boterbier gedronken in De Drie Bezemstelen en volgde ze Katniss Everdeen op de voet door arena’s vol moordenaars. Ze heeft niet alleen een zwak voor fantasy, maar ook een grote liefde voor sciencefiction en klassieke horrorverhalen.