Books of Mortals 2: Sterfelijk – Tosca Dekker

0
5

Omslag Books of Mortals 2: Sterfelijk

Sterfelijk is deel twee in de trilogie The Books of Mortals. Negen jaar zijn voorbij gegaan na de gebeurtenissen in deel één en de laatste hoop voor het redden van de mensheid ligt in de handen van de jonge Jonathan en zijn trouwe volgers. Maar door onderlinge verdeeldheid en een leger dat optrekt om hen te vernietigen lijkt de laatste vlam van hoop voor de mensheid langzaam uit te doven

Het verhaal
500 jaar geleden is de wereld na een bijna alles vernietigende oorlog totaal veranderd.  De wereld heeft een nieuwe orde gekregen en wordt nu geleid door de wereldsoeverein. In het geheim is er een virus losgelaten op de mensheid dat alle emoties behalve angst uitschakelt. Het resultaat is een schijnbaar perfecte wereld zonder haat en geweld. Maar het is een wereld die ontdaan is van zijn menselijkheid, waarin de mensen zonder dat ze het weten eigenlijk dood zijn.

In het eerste deel was te lezen dat er nog hoop is voor de mensheid, een sekte van bewaarders kent de waarheid en is op de hoogte van de voorspelling dat er een kind geboren zal worden zonder virus in zijn bloed. Dit kind zal heersen als soeverein en de wereld weer tot leven wekken. Dit geheim word door de bewaarders generatie op generatie doorgegeven, samen met een ampul puur bloed dat 5 mensen zal laten ontwaken om de jongen bij te staan. In het eerste deel is de jongen ‘Jonathan’ geboren en angstvallig verborgen gehouden voor de heersende orde. Rom Sebastiaan blijkt degene te zijn die door het oude bloed tot leven komt om Jonathan bij te staan. Hij voelt nu weer echte emoties en wordt de trouwe volger van Jonathan.

Rom weet nog wat mensen tot leven te wekken en samen vinden ze de laatste bewaarder, genaamd Boek. Samen besluiten ze de toekomstige wereldsoeverein het laatste beetje bloed te geven. Zodat zij even kan voelen wat echt leven en echte emoties zijn, en kan begrijpen hoe belangrijk Jonathan is. Dat lukt en Feyn offert haar leven op zodat Jonathan zal kunnen regeren als hij 18 is. Tot die tijd zal Jonathan bij de nomaden gaan leven, het enige volk die zich nooit bij de orde aangesloten heeft. Tegelijkertijd heeft in het verhaal de alchemist Pravus een chemisch tegengif voor het virus ontwikkeld. Dat geeft hij aan Saric, de broer van Feyn, maar dit werkt anders en brengt bij Saric alleen duistere emoties naar voren. Dit heeft veel gruwelijke gevolgen waarbij Saric behalve zijn zus te vermoorden ook probeert zelf de troon op te eisen. Op het nippertje is dit plan verijdeld, maar Saric wist te ontkomen.

In deel twee is Jonathan bijna 18 en kan hij bijna de troon opeisen en een nieuw koninkrijk van levenden gaan stichten. Hij heeft naast Rom een trouwe groep nomaden om zich heen verzameld om hen te helpen dit doel te bereiken. Deze nomaden noemen zich de sterfelijken omdat ze door het bloed van Jonathan tot leven gekomen zijn en speciale krachten gekregen hebben. Niets lijkt de missie van Jonathan in de weg te staan, maar dan gaat er van alles mis. Saric blijkt een leger van zwartbloeden gecreëerd te hebben. Mensen die tot leven gewekt lijken te zijn en ook extra krachten hebben, maar geen eigen wil. Bovendien heeft Saric door een duister plan de aanspraak van Jonathan op de troon bijna onmogelijk gemaakt. Ondertussen is er bij de sterfelijken sprake van steeds meer verdeeldheid en heerst er twijfel over het volgen van Jonathan. Het is dus nog maar de vraag of hij zijn belangrijke taak zal kunnen volbrengen.

Teleurstellend
Sterfelijk begint met een korte en duidelijke samenvatting van deel één. Aangezien dit een complex boek is met veel wendingen is dat prettig om mee te beginnen. Bovendien zou zo, met wat moeite, deel 2 zelfstandig gelezen kunnen worden. Ondanks diverse minpunten wist Verboden toch te boeien en te overtuigen zodat je als lezer graag wil weten hoe het verhaal zich verder ontwikkeld. De start van het verhaal is veelbelovend waarbij de schrijver op een boeiende manier nieuwe karakters weet te introduceren en oude bekenden weer tot leven weet te brengen. Helaas duurt dat positieve gevoel bij het boek niet lang. Al snel is de vaart uit het verhaal en zijn er ontwikkelingen die niet echt geloofwaardig over komen. Als er dan ook nog onnodig gruwelijke scènes in het boek zitten en de inhoud erg op deel 1 begint te lijken gaat het boek behoorlijk teleurstellen. In de loop van het verhaal wordt dat er niet beter op, zeker wanneer de karakters erg vlak blijven en er geen band met ze opgebouwd kan worden. Er zit ook geen verrassing of spanning bij de karakters, ze zijn meer types dan personen en duidelijk goed of slecht. Een tussenweg is er helaas niet en grijs bestaat niet in het boek.

Een aantal zaken en thema’s spelen een belangrijke rol in het boek. Thema’s die vaak erg bijbels / zijn in een boek dat eigenlijk een thriller beoogt te zijn. Dit overheerst het verhaal, waarbij zaken als de strijd van het licht tegen het duister, beschouwingen over liefde, geloof, loyaliteit en vertrouwen steeds meer de overhand in het verhaal nemen. Ook het einde van het boek weet niet te overtuigen, het is warrig en ongeloofwaardig.

Het is jammer dat een verhaal met zoveel mogelijkheden toch geen indruk meer weet te maken. Er zit eigenlijk van alles in het verhaal wat zou moeten boeien en de schrijvers laten bij vlagen zien dat ze heel pakkend weten te schrijven en mooi uitgewerkte plannen kunnen bedenken.

Sterfelijk is een boek dat zegt een thriller te zijn, maar weet dat qua spanning niet echt waar te maken. Het verhaal heeft veel weg van het eerste deel en weet onvoldoende te boeien. De gruwelijke scènes en herhaling van thema’s maken dat het boek niet erg prettig leest. Hierdoor vergaat mij helaas de behoefte om deel 3 te lezen.

Books of Mortals 2: Sterfelijk

Tosca Dekker | Uitgeverij Kok | 2012
Originele titel: Books of Mortals 2: Mortal

Er zijn negen emotieloze jaren voorbijgegaan sinds de held Rom voor het eerst het verboden bloed dronk dat bij hem een onbeheersbare hartstocht opwekte. Nu heeft hij een groep volgelingen verzameld die net als hij het bloed hebben gedronken – de enige stervelingen in een wereld van doden. Maar De Orde jaagt met een leger op deze levenden, terwijl verraad voor onderlinge verdeeldheid zorgt. De laatste vlam van hoop voor de mensheid lijkt langzaam uit te doven.

Vorig artikelFantastisch Strijdtoneel III – Diverse Auteurs
Volgend artikelVilla Willemina – Mariëtte Ciggaar