De Erfdrager – Olga Maria Berger

0
21

Omslag De Erfdrager

De Erfdrager van Olga Maria Berger is een verhaal dat zich in onze tijd afspeelt. Het boek verhaalt over een aantal personen waarvan de levens verbonden zijn met en door een landgoed waarop een eeuwenoude eik staat. Een boom vol geheimen en, zo merken we, een bloederig verleden.
Gedurende het verhaal volgen we meerdere personages die ofwel op het landgoed van de eik wonen, ofwel op de een of andere manier betrokken raken bij de gebeurtenissen omtrent de eik. Er gebeurt namelijk genoeg, er worden moorden gepleegd en er wordt een boek vertaald met diepe (bloederige) wortels in het verleden. Op dit boek heeft nu een mysterieus vrouwengenootschap haar pijlen gericht.

Tegenwoordige tijd
Dit boek is volledig in de tegenwoordige tijd geschreven. Dit is iets dat ik tot nu toe in geen enkel ander boek ben tegengekomen. In het begin voelde het onwennig aan, maar al snel wist de stijl me te grijpen en zat ik ineens een stuk verder in het boek dan ik dacht. Dat ze het voor elkaar heeft gekregen om een compleet boek op een goede manier in de tegenwoordige tijd te schrijven, is wat mij betreft een noemenswaardige prestatie.

De personages zijn ongetwijfeld het sterkste punt van De Erfdrager. Ze zijn echt. Het zouden je buren kunnen zijn, de mensen die je tegenkomt op straat. Er is een breed scala aan personages met allemaal hun eigen geloofwaardige gedachtegangen en gedragspatronen. Erg knap gedaan.
Het aantal visies brengt echter ook een keerzijde met zich mee. Soms zijn er net iets teveel perspectieven. Het had geen kwaad gedaan om één of twee minder belangrijke “point of views” te schrappen.

Plot
De plot is het punt waar ik hier en daar over struikelde. Niet omdat het slecht was, maar omdat het mij gedurende het lezen niet duidelijk was waar het verhaal naartoe ging. Er worden moorden gepleegd, je denkt te weten wie de dader is. Je weet dat de hoofdpersonen bezig zijn met het vertalen van een boek en dat er een mysterieus vrouwengemeenschap op de been is dat het boek wil hebben. Gevoelsmatig waren dat allemaal verschillende punten en de verbindende factor wist me niet te overtuigen. Door de stijl en de sterke personages blijf je echter wel geboeid. Al met al is De Erfdrager een aanrader.

[product_page sku=”9789460860263″]

De Erfdrager Boek omslag De Erfdrager
Olga Maria Berger