De Erfdrager – Olga Maria Berger

0
10

Omslag De Erfdrager

De Erfdrager van Olga Maria Berger is een verhaal dat zich in onze tijd afspeelt. Het boek verhaalt over een aantal personen waarvan de levens verbonden zijn met en door een landgoed waarop een eeuwenoude eik staat. Een boom vol geheimen en, zo merken we, een bloederig verleden.
Gedurende het verhaal volgen we meerdere personages die ofwel op het landgoed van de eik wonen, ofwel op de een of andere manier betrokken raken bij de gebeurtenissen omtrent de eik. Er gebeurt namelijk genoeg, er worden moorden gepleegd en er wordt een boek vertaald met diepe (bloederige) wortels in het verleden. Op dit boek heeft nu een mysterieus vrouwengenootschap haar pijlen gericht.

Tegenwoordige tijd
Dit boek is volledig in de tegenwoordige tijd geschreven. Dit is iets dat ik tot nu toe in geen enkel ander boek ben tegengekomen. In het begin voelde het onwennig aan, maar al snel wist de stijl me te grijpen en zat ik ineens een stuk verder in het boek dan ik dacht. Dat ze het voor elkaar heeft gekregen om een compleet boek op een goede manier in de tegenwoordige tijd te schrijven, is wat mij betreft een noemenswaardige prestatie.

De personages zijn ongetwijfeld het sterkste punt van De Erfdrager. Ze zijn echt. Het zouden je buren kunnen zijn, de mensen die je tegenkomt op straat. Er is een breed scala aan personages met allemaal hun eigen geloofwaardige gedachtegangen en gedragspatronen. Erg knap gedaan.
Het aantal visies brengt echter ook een keerzijde met zich mee. Soms zijn er net iets teveel perspectieven. Het had geen kwaad gedaan om één of twee minder belangrijke “point of views” te schrappen.

Plot
De plot is het punt waar ik hier en daar over struikelde. Niet omdat het slecht was, maar omdat het mij gedurende het lezen niet duidelijk was waar het verhaal naartoe ging. Er worden moorden gepleegd, je denkt te weten wie de dader is. Je weet dat de hoofdpersonen bezig zijn met het vertalen van een boek en dat er een mysterieus vrouwengemeenschap op de been is dat het boek wil hebben. Gevoelsmatig waren dat allemaal verschillende punten en de verbindende factor wist me niet te overtuigen. Door de stijl en de sterke personages blijf je echter wel geboeid. Al met al is De Erfdrager een aanrader.

De Erfdrager

Olga Maria Berger | Books of Fantasy | 2011

De Erfdrager is het verhaal van mensen van uiteenlopende pluimage die op een door de geschiedenis beladen stuk grond wonen. De verhalen van vroeger en nu worden verbonden door een oeroude eik op het terrein.

We volgen de levens van twee generaties bewoners, wiens levens vervlochten raken door de eik en hun eigen geheimen.  Al snel blijkt dat de eik een gewelddadige geschiedenis heeft, iets wat sommige bewoners van het terrein schijnt te beïnvloeden. Gebeurtenissen escaleren terwijl een oeroud en geheim vrouwengenootschap op zoek is naar een boek dat de verhalen van de eik beschrijft tot ver terug in de tijd. Een boek waardoor we niet alleen leren over de eik en zijn naaste bewoners, maar ook over de hele regio en onze voorouders. Een boek dat voorbestemd is voor ‘De Erfdrager’.  Al deze verhalen vervlechten zich tot levens botsen, samenkomen en verloren gaan.

De Erfdrager is een verhaal over mysterie, over een streek, over generaties, over moord en intrige maar bovenal over mensen, met al hun goede en slechte eigenschappen.