Dochter van de Zilv’ren Maan – Marieke Frankema

0
13

Omslag Dochter van de Zilv’ren Maan

Dochter van de zilv’ren maan vertelt het verhaal van een gemeenschap die veel religieuze waarde legt in de maan. Heel de gemeenschap kijkt elk jaar opnieuw uit naar het maanfeest. Hier stelt de Wijze de nieuwe koningin voor en treedt de oude koningin af. Op een dag dat het maanfeest gevierd wordt, wachten enkele vriendinnen op de laatkomer Kyra. Wanneer blijkt dat hun vriendin op een gruwelijke wijze om het leven is gekomen, worden er veel vragen gesteld. Waar is Tobias, de man van Kyra? Wat moeten ze doen met Kyra’s baby? En is de baby vervloekt omdat ze een spierwitte huid heeft?

Een eenvoudig plot
Dochter van de zilv’ren maan kent een eenvoudig, maar vermakelijk plot. Frankema weet de verhaallijnen van het heden en die van het verleden op een goede en geloofwaardige manier met elkaar te verbinden. De manier waarop het verhaal verteld wordt, zorgt voor een grote brok voorspelbaarheid. Frankema laat niets echt in het ongewisse, waardoor er geen verrassende momenten zijn voor de lezer. Toch kan men niet zeggen dat het boek tot op het detail voorspelbaar is. Frankema laat alleen duidelijk blijken dat het er zal aankomen. Maar hoe deze mokerslag, moment van euforie, of wat voor soort moment dan ook ingevuld wordt, is – in beperkte maten – nog steeds een vraagteken.

Na het lezen van dit boek kan men duidelijk stellen dat de plot van Dochter van de zilv’ren maan niet de fundering is van het verhaal, want deze slaagt er niet in de spanning op te wekken om een lezer door het verhaal te loodsen. Het lijkt ook Frankema’s bedoeling niet om een sterk plotverhaal te schrijven. Ze lijkt meer haar aandacht gevestigd te hebben op de verschillende (hoofd)personages die de door Frankema bedachte plot beleven.

Verbazingwekkende personages
De personages in Dochter van de zilv’ren maan en vooral de hoofdpersonages Mara en Aza zorgen ervoor dat je als lezer geboeid kunt raken. Deze twee personages, die op een subtiele manier zijn uitgewerkt en meer en meer “mens” lijken te worden, zijn de pijlers die dit verhaal dragen.

Mara heeft een uitzonderlijke bleke huidskleur en wordt daardoor door het overgrote deel van de gemeenschap als slecht ervaren. Ze moet wel vervloekt zijn en zal onze gemeenschap ooit weten te verwoesten, is de gedachtegang van velen. Gelukkig zijn er ook andere mensen die wel het goede in haar zien, want hoe kan het ook anders; Mara is de dochter van Kyra, die de goedheid zelf was. Mara zelf zie je in het verhaal opgroeien van een kleine meid die mee met de andere kinderen wilt spelen, tot een tiener die voor het eerst mee moet gaan werken en uiteindelijk tot een jong volwassen persoon. De groei die Frankema in dit personage heeft weten te steken is logisch. De verschillende fasen van Mara’s leven worden duidelijk en helder geschetst en zorgen voor een mooi totaalbeeld. Als lezer kun je hierdoor Mara’s gedachtengang volgen en haar emoties ervaren.

Aza is de vrouw die Mara zal opvoeden nadat Kyra vermoord en Tobias spoorloos verdwenen is. Haar verhaal speelt zich vooral in het verleden af en vertelt haar geschiedenis tot iets na het moment dat ze de Wijze van de gemeenschap is geworden. Ook in dit personage heeft Frankema uitzonderlijk veel aandacht gestoken. Aza heeft gedurende haar leven veel te verwerken gekregen. Elk van die gebeurtenissen heeft geleidt tot de vrouw die ze geworden is. Frankema heeft de evolutie van een enthousiaste vrouw met een open persoonlijkheid naar een meer en meer gesloten vrouw die weinig prijs zal geven goed en logisch opgebouwd. Ook nevenpersonages zoals Nanjari, Tara en anderen krijgen van Frankema veel aandacht.

Emotionele piekmomenten
Het is snel duidelijk dat Dochter van de zilv’ren maan een verhaal is dat om de personages en – nog meer – de emoties die ze bij de lezers moeten weten los te trekken. In de personages is Frankema geslaagd en in het lostrekken van emoties bij eventuele lezers ook. Op een gegeven moment is er een zeer tekende scène voor Aza in het verhaal. De mengeling van hoop, paniek, verbijstering en later ook het besef dat die hoop er niet meer kan zijn, weet Frankema goed tot de lezer over te brengen. Aza is in deze scène een ontplofte bom van emoties die bij veel lezers, zowel man als vrouw, een vastkluisterend effect teweeg brengt.

Het zijn dit soort scènes die Dochter van de zilv’ren maan beter maken. Dit soort momenten zorgen ervoor dat de lezer weer alert wordt. Ook al verwachtte men al dat er iets slechts stond te gebeuren, niemand kon denken dat Frankema erin zou slagen om dit op een zo heftige manier in te vullen.

Het is wel jammer dat scènes, zoals hierboven een beschreven is, niet zo heel vaak voorkomen in het boek en dan nog eens op een redelijke afstand van elkaar staan. Hierdoor lijkt het verhaal gewoon weg te kabbelen en zakt het een beetje weg.

Taalgebruik en redactie
Op zichzelf is Frankema’s schrijfstijl niet speciaal. Hij heeft geen eigen stem waardoor het verhaal, louter op schrijfstijl gezien, niet boven andere verhalen zal torenen. Frankema kiest voor simpele en gemakkelijke bewoordingen waardoor het verhaal heel toegankelijk is. Lagen creëren door middel van taal, al dan niet bloemrijk, is niet aan haar besteed.

Ook opvallend is dat de redactie slordiger is geworden in de tweede helft van het boek. Er staan veel meer fouten, waaronder minstens een fout gespelde naam en tal van interpunctiefouten in die gemakkelijk vermeden hadden kunnen worden. Dat is zonde, want stuk voor stuk zijn deze fouten kleine struikelblokken die afbreuk doen aan het verhaal.

Leuk om gelezen te hebben
Al met al is Dochter van de zilv’ren maan een leuk boek om eens gelezen te hebben. Het is geen meesterwerk, maar de personages redden het verhaal en weten soms te ontroeren. Kortom, Dochter van de zilv’ren maan is een behoorlijke debuutroman die toch wel enige verwachting schept.

Dochter van de Zilv’ren Maan

Marieke Frankema | Books of Fantasy | 2011

Een vreedzame gemeenschap wordt opgeschrikt door een wrede moord. De mensen zijn een hard bestaan wel gewend, maar een dergelijke gruweldaad hebben ze niet eerder meegemaakt. Wie heeft Kyra vermoord? Waar is haar man Tobias gebleven? En hoe moet het verder met hun dochtertje Mara?

Mara is anders. Ze ziet er anders uit, ze gedraagt zich vreemd en haar ouders zijn dood. Niemand wil iets van haar weten. Er is maar één vrouw die het aandurft Mara in huis te nemen. Haar naam is Aza, de Wijze. Zij lijkt de enige met het hart op de juiste plek en onder haar leiding probeert Mara haar eigen weg te vinden. Maar het heden haakt vast in het verleden en krijgt weinig ruimte om zich te ontvouwen. Is er wel een toekomst voor Mara?

In ‘Dochter van de Zilv’ren Maan’ zijn heden en verleden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het lot van drie vrouwen raakt verstrengeld door de tijd heen. Het voortbestaan van de gemeenschap raakt in gevaar. Kunnen vriendschappen voortbestaan, ook onder de moeilijkste omstandigheden? Is liefde genoeg? Of is liefde soms te veel?

‘Dochter van de Zilv’ren Maan’ werd geboren als musical voor de theatergroepen die Marieke les gaf. Na de uitvoeringen ontstond meteen het idee om het boek van ‘Dochter’ te schrijven. Toen bekend werd dat de eerste editie van de Castlefestbookaward doorgang zou vinden, was het al snel zo klaar als een klontje. Tijd om ‘Dochter van de Zilv’ren Maan’ volwassen te laten worden.

Een buitenbeentje? Wellicht. Anders dan anders? Zeker. Maar Mara is ook anders. Iedereen is anders. Als iedereen dat zou begrijpen, dan zou ook Mara’s leven er een stuk mooier op worden.