Drägan Duma 3: Het Zwarte Kristal – Patty van Delft

0
134

Omslag Drägan Duma 3: Het Zwarte Kristal

Zij Die Hoort bezit de kracht om de werelden te redden. Van arme wees tot potentieel redster van niet één, maar twéé universa; dat is de verandering die Jill Drakena heeft ondergaan sinds ze de Buitenwereld verliet. Terwijl Morbitson in rap tempo aanvallen pleegt op de clans van Drägan Duma moet Jill samen met Skylar nog één keer terug naar haar oude thuis om het Zwarte Kristal te vernietigen. De jonge drakenridders vechten zich een weg door jungle en woestijn maar de tijd dringt. Zullen ze het duistere object weten te vinden voordat de tijd om is en Morbitson zijn monsterlijke Morbiden de Buitenwereld in kan sturen?

Het Zwarte Kristal blijkt niet het enige wat tussen de toekomstige leiders van Dragon Stone en Morbitson in staat. De taak die volgens de profetie voor Jill volgt zal meer van haar vragen dan ooit. Terwijl iedereen zich klaarmaakt voor de grote eindstrijd waarbij de toekomst van heel Drägan Duma op het spel staat, moet Jill bovenal het vertrouwen in zichzelf weten te vinden. Staal kent immers geen genade…

Zij Die Groeit
Het eerste wat opvalt als je alle drie de boeken uit de Drägan Duma serie naast elkaar legt is de enorme karakterontwikkeling die hoofdpersonage Jill heeft doorgemaakt. Waar ze begon als oeen nzeker en pessimistisch meisje is ze uitgegroeid tot humoristische jonge vrouw met een doel; iedereen beschermen van wie ze houdt. Af en toe is er nog een terugval te bespeuren waarbij ze op onlogische en onnodige wijze zichzelf en anderen in gevaar brengt. Van Delft hanteert de fijne, humoristische en beeldende schrijfstijl die we inmiddels van haar kennen. De wereld Drägan Duma is erg creatief en gedetailleerd vormgegeven en blijft leuk om over te lezen.

Finale
Het is eigenlijk jammer dat de schrijfster het verhaal laat beginnen in de Buitenwereld. Ten eerste gaat dit gedeelte van het boek redelijk langzaam, ten tweede is de wereld Drägan Duma juist altijd het sterke punt van de serie geweest. Dit wordt wel gecompenseerd doordat we deze keer ook wat hoofdstukken uit het perspectief van Moradeth, de draak van Rune, voorgeschoteld krijgen. Op deze manier blijft de lezer toch op de hoogte van de situatie in het parallelle universum en leert de draak en zijn ridder beter kennen. Wie de lezer ook beter leert kennen in dit laatste deel zijn de Scaleless en hun Stulbacamarai. De nieuwe ridders zijn een leuke en interessante toevoeging aan het verhaal.

Drägan Duma is een serie barstend van de creativiteit en liefde van de schrijfster om over haar wereld van draken en ridders te schrijven. Ondanks dat Jill zichzelf soms onnodig in de nesten werkt en het gedeelte van de Buitenwereld minder interessant is leest dit boek, mede door de humoristische schrijfstijl, heerlijk weg. Nu het verhaal van Jill is afgelopen weet ik wel zeker dat menig lezer uitkijkt naar het volgende boek van Van Delft. En als een dergelijk verhaal zich toevallig ook zou afspelen in deze bijzondere wereld, dan zou niemand dat erg vinden.

[product_page sku=”9789491300509″]

Drägan Duma 3: Het Zwarte Kristal Boek omslag Drägan Duma 3: Het Zwarte Kristal
Drägan Duma 3