Puur wit van Patty van Delft is fantasy vol toffe steampunk

0
152

Het land Terras Atlas is opgedeeld in het Hoogland, het welvarende gedeelte van het land langs de kust, en het Laagland waar de verbannen misdadigers uit het Hoogland zichzelf moeten zien te redden in de woeste natuur. Lily is opgegroeid in het Hoogland en wordt opgeleid tot Magyr. Dit houdt in dat ze de vaardigheid heeft om energie te manipuleren. In het Hoogland staan Magyrs hoog aangeschreven: ze krijgen een hoge positie binnen het Regime als ze eenmaal klaar zijn met hun opleiding. Als Lily over een tijdje klaar is met haar opleiding tot Magyr zal ze samen met haar verloofde, Espen Vuori, dicht bij de top van het Regime staan en hen helpen om de orde in het Hoogland te bewaren. Gelukkig is Lily tot over haar oren verliefd op Espen en als ze hoort dat ze al voor haar 18e naar huize Vuori zal gaan is ze door het dolle heen!

Espen heeft ervoor gezorgd dat Lily haar reis vanuit de Westkust naar de Oostkust zal afleggen met een luchtschip. Dan slaat echter het noodlot toe. Het luchtschip stort neer in het Laagland. Lily denkt dat ze er met een paar kleine verwondingen goed vanaf afgekomen is, maar dan wordt ze gevangengenomen door een groep bannelingen. Vrezend voor haar leven probeert Lily zo goed en kwaad als het kan te overleven tussen deze doorgewinterde criminelen, want dat moet de groep bannelingen wel zijn. Alleen zware criminelen worden namelijk door het Regime verbannen. Als Lily onverwacht langer bij de groep moet blijven voordat ze haar kunnen ruilen met het Regime, komt ze meer en meer over ze te weten. Langzaamaan begint ze zich af te vragen of alles wel is zoals haar altijd werd voorgespiegeld en of er niet nog een andere kant aan het verhaal zit…

Steampunk

Voordat ik Puur Wit had gelezen had ik al begrepen dat er steampunk-elementen in voor zouden komen en was erg benieuwd hoe dit eruit zou zien. Het bijzondere en interessante is dat de setting een aantal eeuwen oud aanvoelt, maar er technologie voorkomt die wij nog niet kennen. Zo wordt er in het Hoogland veel gebruik gemaakt van technologie om het leven makkelijker te maken, terwijl je erachter komt dat technologie ook voor kwade doeleinden ingezet kan worden. Ik heb nog niet eerder een boek gelezen waar de steampunk zo belangrijk is, maar wel heel natuurlijk aanvoelt. Dit maakt het een toffe toevoeging aan het verhaal.

Oppervlakkig

Van Delft heeft een heel toegankelijke schrijfstijl, waardoor je door het boek heen vliegt. Vooral na het eerste gedeelte en als Lily iets heftigs meemaakt, komt het boek goed op gang. Daarvoor vond ik het nog wat langzaam gaan. Dit kwam voornamelijk doordat ik me niet in Lily kon inleven. Aan het begin van het boek komt ze nogal naïef en oppervlakkig over. Ze is heel erg overtuigd van haar eigen gelijk en stelt niks ter discussie. Ik vond haar daardoor nogal vervelend. Gelukkig maakt ze wel wat groei door in het boek, maar dat had van mij nog wel meer gemogen. Mogelijk dat dit in het volgende deel nog verder gaat. Ook hoop ik dat de andere personages, het achtergrondverhaal en de wereld verder uitgediept worden. Aangezien Terras Atlas een hele andere wereld is en er allerlei gebeurtenissen plaatsvinden, is het logisch dat er niet dieper op alle voorgaande punten ingegaan kan worden. Echter zorgt de snelheid en leesbaarheid van het boek voor een wat oppervlakkiger verhaal en van mij had er persoonlijk wat snelheid ingeleverd mogen worden voor wat meer diepgang.

Puur Wit is vlot geschreven en heeft toffe steampunk-elementen die Van Delft op een natuurlijke manier heeft weten te verwerken. Ondanks dat het verhaal lekker wegleest, vond ik het toch lastig om er in het begin goed in te komen. Dit komt doordat Lily nogal naïef en oppervlakkig is, ondanks dat er allerlei zaken zijn die haar wereldbeeld tegenspreken. Het duurt een tijd voordat ze begint te groeien als persoon en pas als ze iets heftigs meemaakt vind ik haar meer benaderbaar. Naast Lily missen ook de andere karakters en de wereld wat mij betreft wat diepgang. Het is duidelijk dat Van Delft de keuze heeft gemaakt om het tempo erin te houden en hierdoor is het haar ook gelukt om ervoor te zorgen dat ik het boek niet kon wegleggen. Echter had ik toch op iets meer diepgang bij de personages en de beeldvorming gehoopt. Aangezien Van Delft van Terras Atlas een trilogie wil maken, hoop ik dat dit in de volgende delen meer gaat gebeuren. Ik ben daarom ook heel erg benieuwd naar het volgende deel!

Puur Wit Boek omslag Puur Wit
Terras Altas 1
Patty van Delft