Superjuffie op kamp – Janneke Schotveld

0
510

Omslag Superjuffie op kamp

Na al haar avonturen in de jungle, op safari en in de zee, blijft juf Josje in alweer het zesde boek over Superjuffie deze keer iets dichter bij huis. Ze gaat namelijk met haar klas op schoolkamp. En niet zomaar een kamp: nee, samen met de kinderen gaat ze op oerkamp! Drie dagen lang zullen ze rond moeten lopen in kleding uit de ijzertijd en moeten ze zien te overleven in de wildernis, zonder mobieltjes en tablets uiteraard. Juf Josje heeft er erg veel zin in, maar is ook een beetje zenuwachtig. Want wat nou als er weer dieren in nood zijn die ze moet redden? Maar juf Josje besluit zich er niet te veel zorgen om te maken. Ze zitten midden in een bos, waar de dieren het vast allemaal heel goed hebben… Toch?

Helaas blijkt niets minder waar te zijn. Ze zit nog maar net in de schoolbus als ze al geroepen wordt. En hoe moet ze daar nou ongezien uit zien te komen? Tot overmaat van ramp is de gemene schooldirecteur meester Snor ook nog eens meegekomen, dus nu moet ze extra goed oppassen, want straks wordt ze nog ontslagen! Gelukkig weten de kinderen uit haar klas raad en proberen ze haar zo veel mogelijk te helpen. Maar gaat het met de kinderen zelf eigenlijk wel goed? Eén ding is in elk geval zeker: juf Josje gaat een allesbehalve rustig kamp tegemoet als blijkt dat het deze keer niet alleen de dieren zijn die hulp nodig hebben!

Het is Janneke Schotveld wederom gelukt een ontzettend spannend, leerzaam en grappig verhaal neer te zetten dat je het liefst in één ruk uitleest.

Uitstapje naar de ijzertijd
Na al Superjuffies avonturen in het buitenland is het erg leuk dat juf Josje in dit zesde Superjuffie-avontuur weer eens een keertje in eigen land blijft, al lijkt dat eigen land toch wel een stuk minder op het Nederland dat we gewend zijn! Juf Josje en de kinderen gaan namelijk naar een plek diep in het bos waar niets elektrisch te vinden is, waar geen wc’s of douches zijn en waar je niet eens marshmallows boven het kampvuur kunt roosteren, want die bestonden toen nog niet. Ondanks dat het verhaal zich dus niet in het buitenland afspeelt, is Superjuffie op kamp minstens even interessant en leerzaam als de vorige delen, want samen met de klas van juf Josje leer je als lezer superveel over de ijzertijd!

Meerdere verhaallijnen
Wat ook erg leuk is aan dit boek, is dat juf Josje voor de verandering eens een keertje niet alleen met maar enkele leerlingen op pad gaat om dieren te redden, maar dat de hele klas bij elkaar blijft. Zoals ik in mijn recensie van Superjuffie in de jungle al schreef, leek het me leuk om ook eens wat meer over de andere kinderen in de klas te lezen, en dat komt in Superjuffie op kamp helemaal goed. Mimoen, Mila, Toby en Bo spelen zijn nog steeds belangrijke hoofdrolspelers in het verhaal, maar ook het nieuwe jongetje Fouzi speelt een grote rol, en wat is er nou precies met Lisa aan de hand, die de laatste tijd zo stilletjes is?

Uiteraard moet juf Josje er ook nog regelmatig op uit om dieren te redden, maar daarnaast lijkt dit boek echt in het teken te staan van de persoonlijke ontwikkelingen van juf Josje en haar leerlingen. Zo strijden Toby en Gijs om het hart van Mila, probeert juf Josje erachter te komen wat Lisa zo dwars zit, en ook Hakim, het vriendje van juf Josje, lijkt iets van plan te zijn. Om het nog maar niet te hebben over meester Snor, die de boel nauwlettend in de gaten houdt. Al deze nieuwe verhaallijnen zorgen ervoor dat Superjuffie op kamp geen moment verveelt en minstens even spannend en origineel is als de voorgaande delen. De onderwerpen in het verhaal zijn, net als in de vorige delen, soms best serieus, maar zullen ongetwijfeld juist ook erg herkenbaar zijn voor veel kinderen. En bovendien zorgen die serieuze onderwerpen en de vele grappige momenten in het verhaal er wederom voor dat ook dit deeltje niet alleen heel leuk is voor kinderen, maar stiekem ook voor ouders en andere volwassenen!

Superjuffie op kamp is alweer het zesde boek over de dierenreddende juf Josje en haar klas, en het is Janneke Schotveld wederom gelukt een ontzettend spannend, leerzaam en grappig verhaal neer te zetten dat je het liefst in één ruk uitleest. Net als de vorige delen wordt het boek weer perfect ondersteund door de grappige en beeldende illustraties van Annet Schaap, en vooral het bijzondere einde van dit deel doet enorm uitkijken naar meer. Ik ben in elk geval alvast benieuwd welke avonturen juf Josje en haar klas nu weer allemaal gaan beleven!

[product_page sku=”9789000348473″]

Superjuffie op kamp Boek omslag Superjuffie op kamp
Janneke Schotveld