Zand – Hugh Howey

0
83

Omslag Zand

De oude wereld bestaat niet meer, zelfs niet in de herinneringen van de mensen die er nu proberen te overleven. De huidige wereld is bedolven onder een enorme laag zand en het is nu een harde en gevaarlijke wereld waar het recht van de sterkste telt en waar water een kostbaar goed is. Een grote muur beschermd duinstad Springston tegen het zand en niemand weet wat er zich achter de muur in niemandsland bevindt. Er zijn mensen op onderzoek uitgegaan maar er is nooit iemand teruggekeerd. Ook de vader van Palmer, Vic, Conner en Gap zocht het avontuur op en vertrok om de geheimen van niemandsland te ontrafelen en werd nooit meer gezien. Hierdoor werd het voorheen welvarende gezin in armoede gestort en kon net maar met moeite overleven. Dit zorgde voor boosheid, woede en verdriet en heeft het gezin uit elkaar gedreven. Toch zullen ze elkaar moeten steunen om te overleven wanneer hun stad bedreigd wordt door een groot gevaar.

Zand
Vanaf de eerste pagina is de titel van het boek toepasselijk en duidelijk. De strijd tegen het zand is in deze wereld een eeuwige en voortdurende strijd, die de bewoners langzaam maar zeker aan het verliezen zijn. De muur die hen beschermd zal ooit instorten door de druk van het vele zand dat door de wind aangevoerd wordt. Net als de vele huizen die nu al onbewoonbaar zijn of zelfs helemaal verdwenen zijn onder het zand. Zelfs in het taalgebruik is de macht van het zand duidelijk, op subtiele wijze worden er uitdrukkingen gebruikt die met zand te maken hebben.

Bijna alles wat deze mensen nodig hebben wordt door zandduikers opgedoken in de eeuwenoude steden die diep onder het zand verborgen liggen. Zandduikers hebben speciale pakken waarmee ze het zand kunnen veranderen zodat ze er als het ware in kunnen zwemmen. Het is een gevaarlijk beroep dat wel goed verdiend en hoog in aanzien staat.

In de loop van het boek krijg je als lezer meer te horen over het leven in een omgeving met bijna alleen zand en over het zandduiken. Waarom deze wereld zo geworden is en hoe een eenvoudige wereld aan geavanceerde duikpakken komt wordt niet duidelijk. De wereld blijft wat vaag en onaf wat zeker een minpunt van het boek is. Het idee is origineel en weet interesse op te wekken, maar de uitvoering van deze zandwereld mist overtuigingskracht.

Familie
Jaren geleden is de vader van Palmer en zijn broers en zus vertrokken. Hoe dit het gezin beïnvloed heeft en de gevolgen hiervan worden mooi en oprecht beschreven. Palmer en Vic zoeken het avontuur op en trekken zich wat terug van de familie. Over hun vader praten ze liever niet. Conner daarentegen blijft in zijn vader geloven en neemt de zorgen voor zijn kleine broertje op zich. Alle kinderen schamen zich voor hun moeder die als prostituee werkt om te overleven.

Wanneer Palmer en Vic proberen hun wereld te redden, moeten de familieleden wel samenwerken. Op een natuurlijke wijze zie je als lezer hoe de familieleden anders naar elkaar gaan kijken en hoe er een aarzelend begrip voor elkaar ontstaat. Dit is een mooi en belangrijk onderdeel van het verhaal waarin nog veel meer gebeurd.

Losse verhalen
Zand vertelt meerdere verhalen die bijna afzonderlijk als losse verhalen gebracht worden. Zo gaat het eerste deel over Palmer en hoe hij in de problemen komt wanneer hij voor veel geld gaat duiken voor woestijnpiraten. Dit eindigt met een spannende cliffhanger waarna deze lijn langere tijd stil ligt. Eigenlijk begint er dan weer een nieuwe verhaal waarbij het enige verband is dat het zich in dezelfde wereld afspeelt en het nu over de broers van Palmer gaan. Steeds worden er nieuwe verhalen verteld over weer andere personages die wisselend weten te boeien. Vaak wordt er net op het moment dat je als lezer serieus geïnteresseerd raakt alweer overgeschakeld naar een ander personage.

Ondanks deze verschillende verhalen krijg je tijdens het lezen wel zicht op Palmer en zijn familie en ga je een beetje de sfeer van deze wereld ervaren. Maar niet genoeg om helemaal mee te gaan in het verhaal. Er gebeurt veel en het wordt te weinig uitgewerkt en erg abrupt zitten de personages opeens in een levende nachtmerrie en moeten verschrikkelijke beslissingen nemen. Hierbij is de stijl van schrijven harder, sneller en meeslepender dan in de rest van het verhaal. Het verhaal is persoonlijk, spannend, heftig en houdt je aandacht volledig vast. Om daarna naar een snel en teleurstellend einde te gaan dat nog vele vragen open laat.

Hugh Howey heeft een origineel idee gebruikt voor de wereld van Zand, maar weet het niet helemaal tot leven te brengen. Er zijn meerdere verhaallijnen waarbij het persoonlijke familieverhaal het beste uitgewerkt is. Het boek weet het ene moment enorm te boeien om een ander moment weer in te zakken. Er gebeurt eigenlijk te veel en er wordt te weinig uitgewerkt. Het laatste deel begint adembenemend en vol vaart maar eindigt helaas in een einde vol losse eindjes.

[product_page sku=”9789021401348″]

Zand Boek omslag Zand
Hugh Howey