Drägan Duma 2: Bondgenoten & Verraders – Patty van Delft

0
64

Omslag Drägan Duma 2: Bondgenoten & Verraders

Als je denkt dat Jill Drakena het rustig aan kan doen na het grote gevecht aan het einde van Zij Die Hoort dan heb je het grondig mis. De toekomstige leidster van Dragon Stone rolt van het ene probleem in het andere, en dan hebben we het niet alleen over de komende eindexamens. Zo is de relatie tussen haar en Skylar nog steeds niet ideaal, terwijl ze juist met hem later de clan zal moeten leiden. En ook de kwaadaardige Morbitson heeft in de tussentijd niet stilgezeten. Ergens in de verborgen donkere krochten bereidt hij het leger van Morbiden en Scaleless voor op een nieuwe aanval waarbij Jill alles behalve veilig zal zijn…

Aan het begin van het verhaal had Jill, mede door haar verleden, nogal moeite met het vertrouwen van mensen. Daar komt nog bij dat een oude profetie haar vertelt dat ‘het verraad van binnen komt’. Als er dan ook nog plotsklaps een Scaleless binnenkomt vliegen die claimt geen kwaad in de zin te hebben, weten Jill en haar zwarte draak Libertalia het echt niet meer. Wie is er te vertrouwen? Wie onderhoudt er stiekem contact met Morbiston? Kortom: wie is bondgenoot en wie verrader?

Zweven door de lucht op je eigen draak en tegelijkertijd gave trucjes leren op  een school voor drakenridders. Met Bondgenoten en Verraders zet van Delft weer een prachtige wereld  neer waar iedereen wel een paar nachtjes zou willen doorbrengen.

Allemaal verhuizen
Zodra je Bondgenoten & Verraders openslaat weet je eigenlijk al één ding compleet zeker: daar wil ik wonen! Van Delft weet de magische wereld van Jill heel sprekend over te brengen. Zweven door de lucht op je eigen draak en tegelijkertijd gave trucjes leren op een school voor drakenridders. Als je het zo algemeen bekijkt zit er eigenlijk niet echt iets tussen wat je zou tegenspreken. En dat is nou juist wat soms een beetje jammer is aan Bondgenoten & Verraders: alles is zo perfect. Jill kan alles, heeft de beste gaves, de beste draak, het beste vriendje. Het enige wat ze eigenlijk niet heeft is een goed verleden, maar dat ligt achter haar in de echte wereld. Je moet hier dus een beetje overheen lezen want het verhaal heeft echt wel wat te bieden. Het leest lekker weg, er zit genoeg spanning in en de wereld is prachtig uitgewerkt.

Draken en Scaleless
De nieuwe wending die dit boek neemt met de toevoeging van Scaleless is zeker interessant, ook voor het vervolgdeel. Er worden in dit boek nog wat extra details toegevoegd aan de parallelle dimensie die we hopelijk nog gaan terugzien in de toekomst. Zo ook dat Jill een stuk leuker is als hoofdpersonage dan in Zij Die Hoort, omdat haar humoristische kant beter naar boven komt. Alleen is het wel jammer dat Skylar nog steeds een beetje een vlak personage met een zoet randje is, al spreken de rest van de personages wel aan. De eerste paar hoofdstukken van het boek is het dan ook spannend wie de verrader zal zijn, maar als je oplet wordt het al vrij vroeg in het verhaal verklapt. Dit komt de spanning op dat front niet ten goede.

Met Bondgenoten & Verraders zet van Delft weer een prachtige wereld neer waar iedereen wel een paar nachtjes zou willen doorbrengen. De eigen taal, vele diersoorten en verschillende schoolvakken alleen al zijn erg creatief en leuk om over te lezen. Soms is het geheel een beetje geïdealiseerd en ook de grote ontknoping over de verrader is geen sterke hersenkraker. Toch heeft de schrijfster een fijne schrijfstijl die je aandacht vasthoudt tot het einde en stiekem ook tot het begin van boek 3, waar we helaas nog een tijdje op moeten wachten.

[product_page sku=”9789491300363″]

Drägan Duma 2: Bondgenoten & Verraders Boek omslag Drägan Duma 2: Bondgenoten & Verraders
Drägan Duma 2