BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Door de Zombiespiegel – Gena Showalter

Door de Zombiespiegel – Gena Showalter

0
112

Omslag Door de Zombiespiegel

Nadat ze zombieaanval na zombieaanval heeft doorstaan, is Alice dan eindelijk terug voor de fans van Alice in Zombieland. Alice heeft veel te verduren gehad in het vorige deel: de dood van haar ouders en haar zusje, het feit dat ze haar vader en haar opa moest vermoorden nadat zij in zombies veranderd waren, en dan waren er ook nog al die relatieproblemen met Cole. Of nou ja, relatieproblemen, Alice weet niet eens zeker of wat zij hebben überhaupt een relatie genoemd mag worden. Makkelijker krijgt ze het zeker niet in Door de Zombiespiegel, want Alice heeft er een nieuwe vijand bij: zichzelf.

Alice krijgt om de een of andere reden steeds de neiging om anderen te bijten en haar spiegelbeeld is ook al niet meer wat het hoort te zijn. Wordt Alice gek, of is er meer aan de hand? De zombies blijven daarnaast in aantallen toenemen. Het wordt zelfs zo erg dat er nieuwe zombiejagers ingevlogen worden uit andere staten om Alice en haar groep te versterken. Emma, haar overleden zusje, verschijnt ook steeds minder vaak terwijl de wolk in de vorm van een pluizig wit konijn nu bijna elke dag de hemel siert. Niet alleen dat baart haar zorgen, maar ook het feit dat ze haar visioenen nu ook met iemand anders deelt, zorgt voor de nodige problemen. Vooral Cole kan dit niet goed hebben. De gemoederen lopen hoog op in Door de Zombiespiegel, maar zoveel tijd heeft Alice niet voor relatiestress aangezien ze vaak niet eens meer weet wie ze zelf nou precies is…

Door de Zombiespiegel is zo spannend en ook zo leuk dat ik eigenlijk het gevoel heb dat het misschien wel een beter boek is dan het eerste deel uit de serie.

Een ijzersterk vervolg
Alice in Zombieland deed de lezer snakken naar meer. De verwachtingen waren hooggespannen en ik ben van mening dat Gena Showalter heeft laten zien dat ze een vervolg kon schrijven dat minstens zo goed is als het eerste deel van de serie. Vaak kunnen vervolgdelen niet tippen aan de deel één in een boekenreeks, maar daar hebben we hier gelukkig geen last van. Integendeel, ik vind Door de Zombiespiegel juist veel spannender dan Alice in Zombieland! Dat komt vooral omdat Anima Industries niet meer de enige dreiging vormt en doordat de zombies gewiekster dan ooit lijken te zijn. Ook krijgen de personages meer diepgang en beginnen we ze echt te leren kennen.

Zo zien we de jaloerse kant van Cole, de gevoelige kant van Kat en de onzekere kant van Alice. Showalter laat zien dat goed uitgedachte personages meerdere kanten hebben. Eigenschappen die je in eerste instantie niet zou verwachten. De levendige personages vormen daarnaast ook een erg passende afwisseling van de levenloze zombies.

Alice in Wonderland als thema
In mijn recensie over Alice in Zombieland schreef ik dat ik de gelijkenissen met Alice in Wonderland niet tekenend genoeg vond om het boek als een adaptatie van het werk van Lewis Carroll te beschouwen. In dit deel lijkt Showalter de wonderlijke aspecten echter een grotere rol te hebben toebedeeld. Zoals de titel al doet vermoeden, spelen spiegels een belangrijke rol en ook Kat, de beste vriendin van Alice, begint steeds belangrijker te worden in het verhaal doordat ze nu ook van de zombies af weet. Aangezien Alice in het originele werk ‘ook’ bijgestaan wordt door een kat, namelijk de Cheshire Cat, zou dit eveneens een verwijzing kunnen zijn. Ik ga natuurlijk niet alles verklappen, maar je zult de overeenkomsten zeker niet missen als je dit boek leest! Het lijkt er in ieder geval op dat onze Alice steeds meer op de Alice die we voorheen al kenden gaat lijken.

Eigenlijk is het boek te dun. Véél te dun, als je het mij vraagt. De vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat je door het boek heen racet en het bovendien ook niet meer aan de kant wil leggen. Door de Zombiespiegel is zo spannend en ook zo leuk dat ik eigenlijk het gevoel heb dat het misschien wel een beter boek is dan het eerste deel uit de serie. De personages worden realistischer, er zijn meer verwijzingen naar Alice in Wonderland en de spanning hangt in de lucht als nooit tevoren. Meer actie, meer drama, meer vijanden en meer Cole: wat wil je als lezer nou nog meer? Dat kan ik je vertellen: deel drie uit deze serie. Ik kijk er in ieder geval reikhalzend naar uit.

[product_page sku=”9789034754677″]

Door de Zombiespiegel Boek omslag Door de Zombiespiegel
Gena Showalter