Doodvonnis – Pepper Kay

0
120

Omslag Doodvonnis

Interstellair privédetective Kit Guardner gaat na de vreselijke ervaringen tijdens haar laatste opdracht weer aan het werk. Kit wil slechts kleine opdrachten aannemen omdat ze voornamelijk onderzoek wil doen naar haar verdwenen moeder. Kit reist voor haar onderzoek naar Londen omdat ze daar aanwijzingen denkt te vinden. Het is de start van een zoektocht die haar niet alleen naar vele plaatsen zal brengen, maar ook leidt tot levensgevaarlijke ontmoetingen en schokkende ontdekkingen. Al snel wordt Kit op de hielen gezeten door een onbekende vijand die het op haar leven voorzien heeft. En alsof dat niet erg genoeg is wordt ze ook nog eens verdacht van moord en is haar broer Jim onbereikbaar.

Noodgedwongen neemt ze hulp aan van een vreemde zwerver die ze in Londen ontmoet. Kan ze hem vertrouwen? Wie is hij? En wat weet hij van haar moeder? Ondanks alle gevaren en tegenwerking zet Kit door en krijgt langzaam maar zeker meer informatie over wat er met haar moeder gebeurd is. Maar haar zoektocht roept bij haar ook steeds meer vragen en twijfels op. Is ze er wel klaar voor om de waarheid te ontdekken? Zeker wanneer ze uiteindelijk op een plek beland waar niets is wat het lijkt, waar mensen op de hoogte zijn van haar komst en waar men uitziet naar het gebruik van haar genetische materiaal.

Zoektocht naar moeder
De moeder van Kit en Jim is tweeëntwintig jaar geleden spoorloos verdwenen, Kit kan niet geloven dat ze dood is en wil haar opsporen. In de eerste drie delen van de serie rond Kit Guardner was ze vooral bezig met haar werkt als interstellair privédetective. De zoektocht naar haar moeder liep als een rode draad door de boeken, waarbij ze steeds kleine aanwijzingen vond. In Doodvonnis heeft Kit geen andere zaak om handen en richt ze zich volledig op het zoeken naar haar moeder. Haar broer Jim is wel met een groot en belangrijk onderzoek bezig en is daardoor onbereikbaar voor Kit als ze hem nodig heeft. Zowel de belevenissen van Kit als Jim worden gevolgd tot hun verhaallijnen uiteindelijk samenkomen.

Op volgorde lezen
Doodvonnis begint met een proloog die de lezers van de Kit Guardner-serie zal bevallen. Het verhaal gaat terug in de tijd en laat op aandoenlijke wijze de jonge Kit en Jim zien nadat hun moeder verdwenen. Ook vertelt de proloog waar hun moeder aan werkte net voor haar mysterieuze verdwijning. Hierbij is het zeker een aanrader om de serie op volgorde te lezen. Na de aanwijzingen in de eerdere boeken en de bekendheid met de personages is het zo niet alleen duidelijker maar ook pakkender om te lezen. Een andere reden om de serie in de juiste volgorde te lezen is dat Pepper Kay de lezer in de loop van de boeken een aantal personages introduceert die in de verhalen weer terug komen. Maar ook omdat er een nieuwe wereld vol snufjes en doordachte techniek geïntroduceerd wordt die in het vierde deel heel vertrouwd overkomt. Zodat er nieuwe wonderbaarlijke zaken naar voren kunnen komen zodat dat het teveel wordt.

Tweede deel is meest overtuigend
Na de sterke proloog stort Kit zich, zoals je van haar gewend bent, direct in de problemen en gevaren. Het leest vlot en is spannend maar het lijkt in eerste instantie niet veel verder te komen dan van de ene actie in de andere vallen. Bovendien ontmoet ze een wat vaag figuur waarmee ze gaat samenwerken zonder dat er logica in te bekennen lijkt. Ook het onderzoek en de beslissingen van haar broer Jim weet niet helemaal te overtuigen. Antwoorden over haar moeder en samenhang met het verhaal van Jim lijken ver te zoeken.

Toch blijkt het in de loop van het verhaal allemaal te kloppen en goed in elkaar te zitten. Losse eindjes blijken aan het einde van het verhaal toch goed afgewerkt te worden of achtergronden te hebben. In het tweede deel van het verhaal wordt hier steeds meer naar toegewerkt en komen er steeds meer aanwijzingen en worden verbanden zichtbaar. Met veel vaart, (bloederige) actie en spanning wordt naar een bevredigend einde toegewerkt.

Persoonlijk
Kit en Jim krijgen te maken met misleiding, gevaar, doen schokkende ontdekkingen en ook hun emoties krijgen het zwaar te verduren. Meer dan in de eerdere delen krijg je een kijkje in de gevoelens van Kit en Jim en krijg je als lezer te zien hoeveel invloed de verdwijning van hun moeder op hen gehad heeft, en hoe verschillend zij dit beleefd hebben. Dit is een prettige verrassing en gaat hopelijk in volgende delen nog meer gebeuren. Hierdoor wordt het verhaal persoonlijker en meeslepender.

Doodvonnis is weer een vlot en met vaart geschreven boek in de Kit Guardner serie waarin Kit de aanwijzingen over de verdwijningen van haar moeder gaat volgen die ze in de eerdere delen gevonden heeft. Na een eerste deel vol actie maar met weinig aanwijzingen of antwoorden wordt in het tweede deel op overtuigende wijze het verhaal van de moeder van Kit en Jim uit de doeken gedaan. Dit gebeurt met veel vaart en weet de lezer mee te slepen in het verhaal.

[product_page sku=”9789492221186″]

Vorig artikelWater & Vuur 2: IJs & Steen – Victoria Scott
Volgend artikelDe 5de golf – Rick Yancey